- 3 -
De heer Van Iperen is van mening dat het voorstel in twee delen dient
te worden gesplitst, n.l. deel I: de gedeeltelijke evaluatie van het
Verkeersplan, vastgesteld in juni 1981 en deel II: de voorgestelde uit-
breiding van het aantal voorzieningen
De evaluatie leidt tôt aanpassing van de drempels. Deze drempels kunnen
verkeerd zijn aangelegd. Aanpassing is daarom misschien wel noodzakelijk.
r Hij heeft echter problemen met het feit dat nu slechts een gedeeltelijke
evaluatie plaatsvindt. De totale evaluatie zal voorzover zijn informatie
strekt op korte termijn plaatsvindenEr zijn hem geen argumenten bekend
geworden die pleiten voor een snelle ad hoc-beslissing omtrent het nu
aan de orde zijnde punt.
Voorts is aan de orde de uitbreiding van het aantal voorzieningen met twee
nieuwe drempels. De Werkgroep heeft bij haar opdracht tôt evaluatie van
het Verkeersplan kennelijk zoveel ruimte gekregen dat uitbreidingen op het
Verkeersplan mogelijk zijn. Er staat de raad dan nog wat te wachten.
Hij acht het wenselijk de Werkgroep een vast omschreven taak mee te geven.
De voorgestelde drempels vormen echter een logisch geheel met de bestaande
maatregelen. Er zijn wel argumenten om terzake van deze beide drempels een
ad hoc-beslissing te nemen.
Aangezien hier geen sprake is van aanleg van drempels in bijvoorbeeld een
busroute en er ook overigens geen belemmeringen zijn en de bewoners dit
op prijs stellen is hij voor de aanleg van deze drempels.
De heer Faber is van mening dat de verkeersveiligheid in de verschillende
woonwijken goed te noemen is. De aanleg van drempels zal hieraan niet af of
toe doen. Voorts wijst hij op de ervaring met de drempels in de Langebuorren
De Werkgroep Verkeersplan hoeft geen verantwoordelijkheid te dragen voor het
kostenaspektDe kommissie O.W. en V. heeft wel op de kosten moeten letten
en was in meerderheid tegen. De meerderheid van het kollege volgt naar zijn
mening eenzijdig de Werkgroep en keert zich tegen het standpunt van de kom
missie O.W. en V. Zijn fraktie is tegen de uitbreiding van het aantal drempels
in de Felixwei en ook tegen de bijstelling van de bestaande drempels.
De heer Teitsma is van mening dat de doelstelling en uitgangspunten van het
Verkeersplan goed was. Alleen de discussie hierover is de verkeerde kant op-
gegaan. Ailes wordt toegespitst op de drempels. Daaruit bestaat het Verkeers
plan niet alleen. Bovendien heeft hij bezwaar tegen de stellingname van de
vorige spreker t.a.v. de Werkgroep Verkeersplan.
Hij vindt het jammer dat het kollege niet unaniem is met haar voorstellen.
De discussie over de te nemen maatregelen wordt hierdoor bevorderd.
Hij vindt het jammer dat sommige frakties niet inhoudelijk op deze zaak
willen ingaan en wijst voorts op de deskundige inbreng bij de Werkgroep
Verkeersplan
Zijn fraktie vindt, dat zowel voorstel A. als B. moet worden aangenomen.
Hoe komen de bestaande drempels er na de aanpassing uit te zien?
De heer Jansma ziet het nut niet van de aanleg van meer drempels. Die hebben
naar zijn mening alleen zin bij de scholen. Wanneer op zo'n kort stukje al
een maatregel nodig is, waar blijft dan de verantwoordelijkheid van de ene
burger t.o.v. de ander. Bovendien vraagt hij zich af waar de grens ligt bij
het nemen van maatregelen. Zoals het nu staat moet hij niets van de aanleg
van meer drempels hebben. Wel kan hij akkoord gaan met de aanpassing van de
bestaande drempels.
- 4 -