- 3 - De heer Van Iperen is van mening dat het voorstel in twee delen dient te worden gesplitst, n.l. deel I: de gedeeltelijke evaluatie van het Verkeersplan, vastgesteld in juni 1981 en deel II: de voorgestelde uit- breiding van het aantal voorzieningen De evaluatie leidt tôt aanpassing van de drempels. Deze drempels kunnen verkeerd zijn aangelegd. Aanpassing is daarom misschien wel noodzakelijk. r Hij heeft echter problemen met het feit dat nu slechts een gedeeltelijke evaluatie plaatsvindt. De totale evaluatie zal voorzover zijn informatie strekt op korte termijn plaatsvindenEr zijn hem geen argumenten bekend geworden die pleiten voor een snelle ad hoc-beslissing omtrent het nu aan de orde zijnde punt. Voorts is aan de orde de uitbreiding van het aantal voorzieningen met twee nieuwe drempels. De Werkgroep heeft bij haar opdracht tôt evaluatie van het Verkeersplan kennelijk zoveel ruimte gekregen dat uitbreidingen op het Verkeersplan mogelijk zijn. Er staat de raad dan nog wat te wachten. Hij acht het wenselijk de Werkgroep een vast omschreven taak mee te geven. De voorgestelde drempels vormen echter een logisch geheel met de bestaande maatregelen. Er zijn wel argumenten om terzake van deze beide drempels een ad hoc-beslissing te nemen. Aangezien hier geen sprake is van aanleg van drempels in bijvoorbeeld een busroute en er ook overigens geen belemmeringen zijn en de bewoners dit op prijs stellen is hij voor de aanleg van deze drempels. De heer Faber is van mening dat de verkeersveiligheid in de verschillende woonwijken goed te noemen is. De aanleg van drempels zal hieraan niet af of toe doen. Voorts wijst hij op de ervaring met de drempels in de Langebuorren De Werkgroep Verkeersplan hoeft geen verantwoordelijkheid te dragen voor het kostenaspektDe kommissie O.W. en V. heeft wel op de kosten moeten letten en was in meerderheid tegen. De meerderheid van het kollege volgt naar zijn mening eenzijdig de Werkgroep en keert zich tegen het standpunt van de kom missie O.W. en V. Zijn fraktie is tegen de uitbreiding van het aantal drempels in de Felixwei en ook tegen de bijstelling van de bestaande drempels. De heer Teitsma is van mening dat de doelstelling en uitgangspunten van het Verkeersplan goed was. Alleen de discussie hierover is de verkeerde kant op- gegaan. Ailes wordt toegespitst op de drempels. Daaruit bestaat het Verkeers plan niet alleen. Bovendien heeft hij bezwaar tegen de stellingname van de vorige spreker t.a.v. de Werkgroep Verkeersplan. Hij vindt het jammer dat het kollege niet unaniem is met haar voorstellen. De discussie over de te nemen maatregelen wordt hierdoor bevorderd. Hij vindt het jammer dat sommige frakties niet inhoudelijk op deze zaak willen ingaan en wijst voorts op de deskundige inbreng bij de Werkgroep Verkeersplan Zijn fraktie vindt, dat zowel voorstel A. als B. moet worden aangenomen. Hoe komen de bestaande drempels er na de aanpassing uit te zien? De heer Jansma ziet het nut niet van de aanleg van meer drempels. Die hebben naar zijn mening alleen zin bij de scholen. Wanneer op zo'n kort stukje al een maatregel nodig is, waar blijft dan de verantwoordelijkheid van de ene burger t.o.v. de ander. Bovendien vraagt hij zich af waar de grens ligt bij het nemen van maatregelen. Zoals het nu staat moet hij niets van de aanleg van meer drempels hebben. Wel kan hij akkoord gaan met de aanpassing van de bestaande drempels. - 4 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 5