Agendapunt 12 Voorstelnr. 83/123 □nderwerp: Stiens, 19 oktober 1983. Krediet voor het aanschaffen van een hulpverleningsvoertuig met uitrusting Aan de gemeenteraad Ten behoeve van de aanschaf van hulpverleningsmateriaal stelde u op 26 november 1981 een krediet van f 16.000,-- beschikbaar. Omdat de plaatsing van het hulpverleningsmateriaal op of achter de brandweerauto problemen opleverde, besloot u dit krediet af te voeren en vervolgens te reserveren. Door rentebijschrijving en toevoeging van f 1.140,-- in dit jaar bedraagt deze reserve aan het einde van dit dienstjaar 20.000,--. Teneinde de hulpverleningstaak door het vrijwilligerskorps van de brandweer te kunnen verwezenlijkenis optie verkregen op een hulpverleningsvoertuig dat thans in gebruik is bij de brandweer van de gemeente Stadskanaal. Oit voertuig is voorzien van zwaailampen, lier enz. en heeft nog geen 10.000 km. gereden De gemeente Stadskanaal vraagt voor dit voertuig f 15.000,--. Voor de noodzakelijke uitrusting van het voertuig tôt hulpverleningsvoertuig en voor personeelsvervoer is een krediet nodig van f 52.500,--. Voor onderhoud, verzekering en kentekenregistratie wordt f 3.750,-- geraamd. De advisering omtrent de huidige situatie, de gekonstateerde problemen en de wijze waarop de oplossing is aangegeven, ligt bij de raadsstukken ter inzage. De Commissie Algemene Zaken heeft in principe geadviseerd tôt aanschaffing van het hulpverleningsvoertuig met uitrusting over te gaan, indien dekking kan worden gevonden voor de te maken kosten zonder bezwaring van het budget. De Commissie onderkende daarbij dat de brandweer in dezen naast de B.H.D. zeker een taak heeft. Over de huidige Mercedes brandweerauto werd in de Kommissie alg.zaken en financiën devraag gesteld in hoeverre het mogelijk is de afschrijvingstermijn te verlengen. De brandweerauto is aangeschaft in 1975. Bij de raming werd gerekend met een afschrijvingsduur van 10 jaar. Ten aanzien van de vervanging is het reëler om uit te gaan van een termijn van 15 jaar. Dit heeft tôt gevolg dat het afschrijvingsbedrag in 1983 daalt van f 8.400,-- naar f 2.400,--. Hetvrijkomende budgettair bedrag van 6.000,-- kan dan worden aangewend voor de dekking van de kapitaallasten en de kosten voor onderhoud, verzekering enz. van het hulpverleningsvoertuig. Aangaande de verzekering merken wij op dat de all-risk verzekering voor enkel het hulpverleningsvoertuig ong. 2.300,-- per jaar bedraagt. Verzekering op W.A.-basis kost ong. 300,-- met het risico dat bij telorgaan een groter bedrag voor vervanging beschikbaar moet worden gesteld. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 75