mÊÊÊ
1 -
1. Inleiding:
De sociaal-economische situatie waarin ons land is komen teverkeren, met de
daaraan verbonden stagnatia van de arbeidsrcarkt, heeft ook invloed op het ge-
meenteliik werkgelegenheidsbeleid.in de komende jaren.
Indien het beïefd op dit terrein beperkt zou blijven tôt bijvoorbeeld het a -
bieden îan industrieterreinen en het acheppen van gunstige
den, zou blijken dat en slechts ueinig mogelijkheden zijn om wezenlijke
singen te bieden voor de ontstane problemen.
Een kleine eenheid, zoals de gemeente in sociaal--eoonomisoh opzichjs, ka
het grote probleem van de ontoereikende werkgelegenheid met zelf oplossen.
Een hoge werkloosheid is echter niet alleen een eoonomisohmaar tevens een
i npri iDend socîb.si1 problcGm.
Aangezien het werken in loondienst hoog wordt gewaardeerd, zullen zij
tegen hun wil geen beroepsmatige werkzaamheden kunnen vernchten op zoek gaan
naar alternatieven voor struoturele werkgelegenheid, teneinde de verschillen
tussen hen en beroepsmatig aktieven zo genng mogelijk te maken.
Initiatieven op velerlei terrein zijn en zullen ontstaan, niet in de laatste
He^gevaar is aanwizig"dat dergelijke initiatieven leiden tôt c°n^r^ie"
vervalsing, budgetvervalsing en verdringing van reguliere arbeid
verdringing van het reguliere vrijwilligerswerk.
Het is natuurlijk mogelijk de gemeentelijke taak te blijven beperken tôt het
beoordelen van deze initiatieven en waar nodig af te wijzen. ,wwv
Gemeenten hebben echter als uitvooerders van de werkloosheidsregeling
en RWWeen eigen verantwoordelijkheid voor opvang en begeleiding van Uang
durig) werklozen.
Het mag niet worden verwacht dat ieder individu initiatiefrijk is en eigen
alternatieven kan ontwikkelen.
Het is dan ook terecht dat betrokkenen een aktievere opstellmg van hun lo-
kaal bestuur verwachten.
Ook op bestuurlijk niveau wordt onderkend dat het van belang is als gemeente
intensief bezig te zijn met het initiëren en stimuleren van alternatieven,
waarbij de normale taken op dit terrein niet uit het oog worden verloren.
2. Samenwerking:
Het is voor een gemeentelijk bestuur niet eenvoudig nieuwe taken op te nemen
en een uitbreiding van werkzaamheden in te passen.
Veel aandacht dient momenteel te worden besteed aan de door de Rijksoverheid
opgelegde bezuinigingen in de komende jaren, zodat tevens weimg financiele
ruimte overblijft voor nieuw beleid.
Omdat toch het belang van een krachtdadig werkgelegenheidsbeleid wordt onder
kend werd voor dit brede terrein van taken gezocht .naar vormen van samenwer
king tussen meerdere gemeenten.
Met de aanstelling van één coordinator werkgelegenheidsbeleid door de gemeen-
ten Ferwerderadeel en Leeuwarderadeel is een praktisch begm gemaakt
Kortndaarnagheeft ook de gemeente Het Bildt te kennen gegeven zich aan te wil-
len sluiten.