- 6 - De Lege Hearewei moet van een diepriolering worden voorzien. Die kosten moeten ook worden gemaakt wanneer de nieuwe weg er komt. Hij ondersteunt de argumenten van de minderheid t.a.v. het doorgaande verkeer langs de nieuwe route. De raad moet wel goed overwegen of dit wel gedaan moet worden. De heer Boersma merkt op dat enkele bedrijven van tijd tôt tijd nogal wat verkeer aantrekken. Overigens leven bij hem de zelfde vragen als bij de heer van Iperen t.a.v. de toekomstige ontwikkelingen Hij vraagt zich met name af hoeveel verkeer naar de Z.P.C. afkomstig is uit het noord-oosten en hoeveel verkeer uit het zuiden van de voorgestelde route gebruik zal maken. Naar zijn gevoel blijft er een vrij groot deel over dat gebruik zal blijven maken van de route langs de Griene Leane. Welke gevolgen heeft dit voor de Menno van Coehoornwei en wat moet hier dan aan gebeuren Het minderheidsstandpunt is zelden zo duidelijk geweest. Hoe ziet de minderheid de omvang van de overlast die ontstaan zal Hij zelf zegt de indruk te hebben dat dit nogal mee zal vallen. Hij vergelijkt de situatie op de Wythusterwei De heer Roorda zegt dat het in feite gaat om de doortrekking van de Juckemaleane naar de Lege Hearewei op zodanige wijze dat deze geschikt is voor het zwaar verkeer. Hij verwijst naar het standpunt van de kommissie O.W. en V. Als de minderheid spreekt van een barriëre dan ziet men apen en beren. Hij vraagt zich af of de intensiteit groter zal zijn dan in het centrum. De aanleg is een logische ontwikkelingDe positieve elementen wegen zwaarder dan de negatieve. De heer Jansma zegt dat binnen zijn fraktie verschil van inzicht bestaat. Hij is het eens met de uitspraak dat de Lege Hearewei aan een opknapbeurt toe is en de verlenging van de Juckemaleane een logische zaak zou zijn. De verbetering van de Lege Hearewei moet naar zijn mening gebeuren. Hij kiest daarom voor een verzwaring. Of men moet van oordeel zijn dat de Lege Hearewei geen funktie meer heeft voor de bussen. Zijn standpunt is verzwaring Lege Hearewei en de bussen langs deze route handhaven en daarnaast verlenging van de Juckemaleane, uit te voeren wanneer dat noodzakelijk is. Kan het kollege een inschatting geven wanneer met It Skil II wordt begonnen Hij verschilt dus met de fraktie van mening over het tijdstip van aanleg van de verlengde Juckemaleane en de funktie van deze weg. Zijns inziens is altijd het uitgangspunt geweest van de verlengde Juckemaleane een heel gewone straat te maken. Voor de ontsluiting van het industrieterrein buiten de bebouwde kom zijn 2 mogelij kheden vooid^anden. De verkeersaantalfJif ifiet direkt een roi. De verlengde Juckemaleane volgens het plan van de meerderheid van het kollege strookt echter niet met de situatie elders in het dorp Hij kan een heel eind meegaan met de minderheid, maar staat niet achter het standpunt dat er nooit een verlenging van de Juckemaleane zou mogen komen. Hij hoort hier gaarne het standpunt over van de minderheid. Voorts hoort hij gaarne een nadere uitleg over het voorstel van de P.v.d.A. om de bussen via de Nije Poarte het dorp binnen te laten komen en over de suggestie voor een tracé-wijziging nabij de spoorwegovergang Wethouder van Rijn memoreert de besluitvorming in het verleden. Sedertdien zijn geen nieuwe gezichtspunten naar voren gekomen of het moet zijn dat de verwachtingen t.a.v. de industrievestiging niet zijn uitgekomen. Het plan moet toegespitst zijn op de toekomst - 7 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1984 | | pagina 8