- 6 -
De Lege Hearewei moet van een diepriolering worden voorzien. Die kosten
moeten ook worden gemaakt wanneer de nieuwe weg er komt.
Hij ondersteunt de argumenten van de minderheid t.a.v. het doorgaande
verkeer langs de nieuwe route.
De raad moet wel goed overwegen of dit wel gedaan moet worden.
De heer Boersma merkt op dat enkele bedrijven van tijd tôt tijd nogal
wat verkeer aantrekken. Overigens leven bij hem de zelfde vragen als bij
de heer van Iperen t.a.v. de toekomstige ontwikkelingen
Hij vraagt zich met name af hoeveel verkeer naar de Z.P.C. afkomstig is uit
het noord-oosten en hoeveel verkeer uit het zuiden van de voorgestelde route
gebruik zal maken. Naar zijn gevoel blijft er een vrij groot deel over
dat gebruik zal blijven maken van de route langs de Griene Leane.
Welke gevolgen heeft dit voor de Menno van Coehoornwei en wat moet hier
dan aan gebeuren
Het minderheidsstandpunt is zelden zo duidelijk geweest.
Hoe ziet de minderheid de omvang van de overlast die ontstaan zal
Hij zelf zegt de indruk te hebben dat dit nogal mee zal vallen. Hij vergelijkt
de situatie op de Wythusterwei
De heer Roorda zegt dat het in feite gaat om de doortrekking van de Juckemaleane
naar de Lege Hearewei op zodanige wijze dat deze geschikt is voor het zwaar
verkeer. Hij verwijst naar het standpunt van de kommissie O.W. en V.
Als de minderheid spreekt van een barriëre dan ziet men apen en beren.
Hij vraagt zich af of de intensiteit groter zal zijn dan in het centrum.
De aanleg is een logische ontwikkelingDe positieve elementen wegen zwaarder
dan de negatieve.
De heer Jansma zegt dat binnen zijn fraktie verschil van inzicht bestaat.
Hij is het eens met de uitspraak dat de Lege Hearewei aan een opknapbeurt toe
is en de verlenging van de Juckemaleane een logische zaak zou zijn.
De verbetering van de Lege Hearewei moet naar zijn mening gebeuren. Hij kiest
daarom voor een verzwaring. Of men moet van oordeel zijn dat de Lege Hearewei
geen funktie meer heeft voor de bussen.
Zijn standpunt is verzwaring Lege Hearewei en de bussen langs deze route
handhaven en daarnaast verlenging van de Juckemaleane, uit te voeren wanneer
dat noodzakelijk is.
Kan het kollege een inschatting geven wanneer met It Skil II wordt begonnen
Hij verschilt dus met de fraktie van mening over het tijdstip van aanleg
van de verlengde Juckemaleane en de funktie van deze weg.
Zijns inziens is altijd het uitgangspunt geweest van de verlengde Juckemaleane
een heel gewone straat te maken.
Voor de ontsluiting van het industrieterrein buiten de bebouwde kom zijn
2 mogelij kheden vooid^anden.
De verkeersaantalfJif ifiet direkt een roi. De verlengde Juckemaleane volgens
het plan van de meerderheid van het kollege strookt echter niet met de situatie
elders in het dorp
Hij kan een heel eind meegaan met de minderheid, maar staat niet achter het
standpunt dat er nooit een verlenging van de Juckemaleane zou mogen komen.
Hij hoort hier gaarne het standpunt over van de minderheid.
Voorts hoort hij gaarne een nadere uitleg over het voorstel van de P.v.d.A.
om de bussen via de Nije Poarte het dorp binnen te laten komen en over de
suggestie voor een tracé-wijziging nabij de spoorwegovergang
Wethouder van Rijn memoreert de besluitvorming in het verleden. Sedertdien
zijn geen nieuwe gezichtspunten naar voren gekomen of het moet zijn dat de
verwachtingen t.a.v. de industrievestiging niet zijn uitgekomen.
Het plan moet toegespitst zijn op de toekomst
- 7 -