- 7 - De aangegeven route is ontworpen om zwaar verkeer via een korte en logische route zo veel mogelijk uit het centrum en de woonwijk te houden. Ook voor het openbaar vervoer is deze route geschikter. Het bewerkstelligt een betere bediening van de Lege Hearewei en de toekomstige uitbreiding in n.o.-richting. Vervolgens gaat hij nader in op de door de P.v.d.A. aangedragen punten. Er zijn geen schattingen gemaakt van de verkeersintensiteit bij een verdere uitbreiding in n.o.-richting. Deze intensiteit hangt samen met het tempo van de ontwikkeling van het industrieterreinAls indikatie kan dienen, dat de Wythusterwei vermoedelijk veel drukker zal blijven dan de verlengde Juckemaleane ook nadat de uitbreiding n.o. er is. Het voorstel van de minderheid m.b.t. de te kiezen busroute betekent vermindering van de dienstverlening Wanneer geen verlenging van de Juckemaleane plaatsvindt, is een vernieuwing van de afslag bij Gerbens noodzakelijk. Ook moet men bedenken dat de Lege Hearewei geen fietspad heeft Ontsluiting van It Skil voor langzaam verkeer door middel van een tunnel is niet in onderzoek. Deze vraag wekt de suggestie dat het hier om een verschrikkelijk drukke weg zou gaan. Dat is echter niet het geval.Het wordt een weg met een niet meer dan normaal risico voor oversteken. Gehoopt wordt dat ook het verkeer uit het noorden op den duur de verlengde Juckemaleane als route zal nemen. Hij wijst er op dat de Menno van Coehoornwei qua konstruktie veel minder is berekend op zwaar verkeer dan de verlengde Juckemaleane. Wethouder de Haan zegt dat het hem gaat om het karakter en de funktie van de Juckemeleane, ni. een doorgaande route voor met name vrachtverkeer De financiën staan in zijn voorstel als laatste punt genoemd en zo is door hem ook bedoeld. De verkeerskundige en ruimtelijke ordening aspecten wegen voor hem het zwaarst. Indertijd is gezegd dat vrachtverkeer zoveel mogelijk langs de Brédyk moet worden geleid. De voorgestelde uitvoering van de verlengde Juckemaleane onderkent in feite de bezwaren tegen het karakter van deze weg. Het voorstel van de meerderheid betekent dat aile busverkeer langs de Juckemaleane moet. Dit voorstel maakt in het algemeen wat een 2-slachtige indruk. Hij kan zich vinden in de opmerkingen van de heer Visser. Men moet zich wel afvragen wat goed is voor de toekomstige bewoners van It Skil. De reden waarom thans een voorstel ter tafel ligt is gelegen in het feit dat we nu moeten komen met een voorstel over een eventuele verzwaring van de Lege Hearewei. Hij geeft daarom zijn mening zoals hij er nu (maar ook al jaren) over denkt Het tempo van de ontwikkeling en uitbreiding vertraagt. Hij zal niet zeggen dat hij altijd tegen de verlengde Juckemaleane zal zijn, maar dat is afhankelijk van de toekomstige ontwikkeling. Zijn grote bezwaar is dat men aile verkeer op de Juckemaleane wil koncentreren. De gemeente moet werven voor de vestiging van bedrijven op het Industrieterrein. Een goede ontsluiting is daarom gewenst, maar deze is er zijns inziens al. Hij is het eens met de opmerking van de heer Jansma over de aansluiting van de Juckemaleane op de verbinding naar het Industrieterrein. Hoeveel verkeer er van het noorden komt en van de nieuwe verbinding gebruik zal maken is de vraag. Wanneer veel verkeer dat niet doet of wanneer er sprake is van slechts weinig verkeer is in beide gevallen de verlenging van de Juckemaleane niet nodig. Voor de bewoners van It Skil zal er geen andere mogelijkheid zijn dan de weg oversteken. Hij kan zich indenken dat de mensen dit als een barrière zien. - 8 - WÊÊÊÊÊÊ

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1984 | | pagina 9