sBheel van 1.» behoe»: ^rî. Het plan van het kabinet om Kerncentrales te bouwen is een sprekend voorbeeld van de wijze v/aarop zij rnenen met inspraak om te moeten gaan. De uanbeveling uit het rapport van de j3rede _Maatschappeli jke ^iscussie om niet uit te breiden werd terzijde gelegd. Kriminaii-eit en fraude moeten yorden bestreden door rnaatregelen van overheidszijde waardoor die vorm van misdaad voorkomen kan en moet worden,. Maar zou het kabinet en een deel van de Kamer niet de hand in eigen boezem moeten steken? Het R.S.V. débat leert ons dat niet voor elke burger met dezelfde maat wordt gemeten Het beleid wat ik hier geschetst heb wordt door de meerderheid van kerk en samenleving afgewezen, enquetecijfers wijzen voortdurend in die richting. Uit het voorgaande blijkt helaas, indien er een opwaartse lijn bestaat, dat het voor een elitair groepje wegge- legd is. Want velen verkeren (nog) in een achterstandsituatie 3o kom ik bij de voor ons liggende begroting. -^n het hoofdstuk sociale zaken blz. kk beleidsdeel wordt gezegd dat een verder teruglopen van de werkeloosheid in 1985 een ver- heugend feit zou zijn. Uiteraard zouden wij 00k verheugd zijn als het zo zou gaan, maar onze blijdschap wordt nogal getenperd door het feit dat uitkomsten van nieuwe onderzoeken op het terrein van de arbeidsmarkt in de toekomst laten zien dat zonder het nemen van ingrijpende rnaatrege len de werkeloosheid zich 00k de komende jaren zal bewegen rond de 800.000 personen Het vorige jaar is de raad akkoord gegaan met het z.g. kwijt- scheldingsbeleidwaarbij personen beneden een bepaald inkomen wor den vrijgesteld van betalingen van gemeentelijke belastingen en retributies. Mijn fraktie is het nog steeds eens met bovengenoemd besluit maar meent te konstateren dat bovengenoemd beleid te beperkt is» waardoor een minstens even groot aantal buiten de boot valt. Daarom vragen wij het collège om over niet te lange tijd te komen met een voorstel waaruit duidelijk een uitbreiding van de moge- lijkheden voor mensen in betalingsmoeilijkheden blijkt. ij 8even Het collège hierbij enige mogelijkheden in overwegingï a. een garantiefonds instellen voor b.v. huur- en energieschulden b. een draagkrachtbeginsel invoeren bij gemeentelijke tarieven en belastingen vrijstelling van onroerend goed belasting bij een lage gebruiks- waarde van de woning; d. huis aan huis folders verspreiden over het kwijtscheldingsbe- leid, een aktief voorlichtingsbeleid voeren. Na een gemeentelijk werkgelegenheidsnota is er een beleid tôt stand Helaas ontbreekt hier bij de raadsstukken en voorstellen een verslae van net afgelopen jaar en een begroting voor volgende jaren. oekend hebb™ ,ij wlJ niat all h^le rJ finanoi.nng van da z.g. vrij-illigersoentrale inclusi.f de andereL van het oeleld, afhankelijk gernaakt van een evaluatie van de werk zaamheden m het eerste jaar. van ae werk- nt}*Wi*îea 7.voorha"d stellen dat we ons niet aan de indruk kunnen ittreKken iat vooralsnog de aandacht vrijwel geheel liikt te P-aan het z.g. vnjwilligerswerk met behoud van uitkering. Hit het antwoord op de door ons gestelde vraag blijkt dat er een mogeliikheir wordt geooUen binnenkort 00k ter dege te kijken naar de maatschappelijke bezwaren die kleven aan deze vorm van vrijwilligerswerk. Onze steun aan de reserveringen voor de vrijv/illigerscentrale zal onder voorbehoud zijn, afhankelijk van de resultaten op 10 April a.s.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1985 | | pagina 32