sBheel van 1.» behoe»: ^rî.
Het plan van het kabinet om Kerncentrales te bouwen is een sprekend
voorbeeld van de wijze v/aarop zij rnenen met inspraak om te moeten gaan.
De uanbeveling uit het rapport van de j3rede _Maatschappeli jke ^iscussie
om niet uit te breiden werd terzijde gelegd.
Kriminaii-eit en fraude moeten yorden bestreden door rnaatregelen van
overheidszijde waardoor die vorm van misdaad voorkomen kan en moet
worden,. Maar zou het kabinet en een deel van
de Kamer niet de hand in eigen boezem moeten steken? Het R.S.V.
débat leert ons dat niet voor elke burger met dezelfde maat wordt
gemeten Het beleid wat ik hier geschetst heb wordt door de
meerderheid van kerk en samenleving afgewezen, enquetecijfers wijzen
voortdurend in die richting. Uit het voorgaande blijkt helaas, indien
er een opwaartse lijn bestaat, dat het voor een elitair groepje wegge-
legd is. Want velen verkeren (nog) in een achterstandsituatie
3o kom ik bij de voor ons liggende begroting.
-^n het hoofdstuk sociale zaken blz. kk beleidsdeel wordt gezegd
dat een verder teruglopen van de werkeloosheid in 1985 een ver-
heugend feit zou zijn.
Uiteraard zouden wij 00k verheugd zijn als het zo zou gaan, maar
onze blijdschap wordt nogal getenperd door het feit dat uitkomsten
van nieuwe onderzoeken op het terrein van de arbeidsmarkt in de
toekomst laten zien dat zonder het nemen van ingrijpende rnaatrege
len de werkeloosheid zich 00k de komende jaren zal bewegen rond de
800.000 personen
Het vorige jaar is de raad akkoord gegaan met het z.g. kwijt-
scheldingsbeleidwaarbij personen beneden een bepaald inkomen wor
den vrijgesteld van betalingen van gemeentelijke belastingen en
retributies.
Mijn fraktie is het nog steeds eens met bovengenoemd besluit maar
meent te konstateren dat bovengenoemd beleid te beperkt is»
waardoor een minstens even groot aantal buiten de boot valt.
Daarom vragen wij het collège om over niet te lange tijd te komen
met een voorstel waaruit duidelijk een uitbreiding van de moge-
lijkheden voor mensen in betalingsmoeilijkheden blijkt.
ij 8even Het collège hierbij enige mogelijkheden in overwegingï
a. een garantiefonds instellen voor b.v. huur- en energieschulden
b. een draagkrachtbeginsel invoeren bij gemeentelijke tarieven en
belastingen
vrijstelling van onroerend goed belasting bij een lage gebruiks-
waarde van de woning;
d. huis aan huis folders verspreiden over het kwijtscheldingsbe-
leid, een aktief voorlichtingsbeleid voeren.
Na een gemeentelijk werkgelegenheidsnota is er een beleid tôt stand
Helaas ontbreekt hier bij de raadsstukken en voorstellen een verslae
van net afgelopen jaar en een begroting voor volgende jaren.
oekend hebb™ ,ij wlJ niat all h^le rJ
finanoi.nng van da z.g. vrij-illigersoentrale inclusi.f de andereL
van het oeleld, afhankelijk gernaakt van een evaluatie van de werk
zaamheden m het eerste jaar. van ae werk-
nt}*Wi*îea 7.voorha"d stellen dat we ons niet aan de indruk kunnen
ittreKken iat vooralsnog de aandacht vrijwel geheel liikt te P-aan
het z.g. vnjwilligerswerk met behoud van uitkering.
Hit het antwoord op de door ons gestelde vraag blijkt dat er een mogeliikheir
wordt geooUen binnenkort 00k ter dege te kijken naar de maatschappelijke
bezwaren die kleven aan deze vorm van vrijwilligerswerk.
Onze steun aan de reserveringen voor de vrijv/illigerscentrale zal onder
voorbehoud zijn, afhankelijk van de resultaten op 10 April a.s.