Het kollege stelt dan voor o.a. om de regering uit te nodigen om het gebruik van
5 J Z°dani8 "ijZigen d" de Seluidsbelascing -et -ini-aat
De C.D.A -fraktie is het hier niet mee eens en zal uiteraard ook zeggen waarom
u - îJ?i onzekerheden en daarom heeft de fraktie een aantal vragen.
mPt ^°Jlege wel dat door realisering van een noord-zuidbaan in kombinatie
met het aantal vliegbewegmgen uitwerkend in een reduktie van minimaal 5 KE
e grootste obstakels zijn weggenomen, maar onze fraktie wil meer zekerheid over
de vermindenng van vliegbewegingen van opleidings- en omscholingseenheden
en het verdere gebruik van het vliegveld.
van 7iLmr/ekerïeidi°Veu schadever8°edingen of grondruil voor pachters en eigenaren
dat eventueel gebruikt moet worden voor het beleggingsplan.
Ook dient meer zekerheid te worden verkregen voor het realiseren van bestemmings-
p annen b.v. m Oude Leije, Britsum, Hijum en It Skil.
S"13 volgens de fraktie een verbetering ontstaan met het ingebruik nemen van de
.-16. Welke mogelijkheden ziet het kollege in het opnieuw bespreekbaar
maken van de a.m.v.b.
Ook hierover zoud hij deze avond nog graag watmeer informatie verkrijgen.
De heer Jansma kondigt de indiening van een amendement aan waarin tôt uitdrukking
de geluidshinder niethogermag komen dan een paar jaar geleden het geval
was voor dé meeste dorpen in deze gemeente,ni. om en nabij 40 tôt 45 KE.
n dat geval durven wij het aan om te zeggen: gelet op de geweldige bevolkingstoename
van mensen uit steden en dorpen die hier zijn komen wonen, waarvan sonmigenuit
hetzelfde dorp van huis zijn veranderd, zal het in onze gemeente echt nog goed
te wonen zijn. Die de meeste hinder hadden die houden ook het meeste, maar kunnen
daar blijven wonen. Die minder hinder hadden en dan wat meer zullen krijgen hoeven
met °P te stappen, want in ons kleine land vindt je overal wel wat.
Ook nu distanciër t zijn fractie zich van de zinnen die de bedoeling hebben.om de basis
heffen. De aantekening van het kollege dat na 1 april a.s. nog gelegenheid bestaan
blijft tôt bijstelling van de opvattingen en standpunten doet zijn fraktie goed.
In grote lijnen de fraktie dus akkoord met het standpunt van het kollege, maar
komen met een amendement op het ontwerp-besluit bij de nr's 12 en 3.
De heer Visser laat aan het begin van zijn betoog een op de band opgenomen liedje
horen van ëén van de inwoners van Cornjum. Hij geeft vervolgens een overzicht van
de voorgeschiedenis
Een van de belangrijkste uitspraken voor deze gemeente is deze: De vliegbasis
Leeuwarden is een Main-Operating Base voor gevechtsvliegtuigen.
De ligging van de hoofdbaan en secundaire baan blijft ongewijzigd. Met andere woorden
in gewoon Fries ;alles blijft zo het nu is^ ook de geluidsbelasting en dus
moet overeenkomstig de a.m.v.b. op langere of kortere termijn worden overgegaan
tôt afbraak van een groot aantal woningen in Jelsum en Cornjum.
De heer Visser zegt vervolgens dat de raad en zeker zijn fraktie geen bezwaar hadden en
hebben tegen de inhoud van deze a.m.v.b.
Zijn fraktie heeft altijd de overtuiging gehad dat de geluidsbelasting voor Jelsum
en Cornjum uit het oogpunt van Volksgezondheid te groot was en heeft dit dan ook
vaker dan êén keer in deze raad naar voren gebracht.
Tegen de inhoud geen bezwaar, tegen de mogelijke gevolgen;"afbraak van woning".,
wel. Wij hebben altijd gezegd dat dit niet toegestaan kan worden en dat men daarom
naar andere noodzakelijke oplossingen moet zoeken.
Betreffende het struktuurschema Militaire Terreinen is in de raadsvergadering van
9 juli 1981 met meerderheid van stemmen als voorlopig standpunt betreffende het
struktuurschema aangenomen het voorstel dat zegt: A. de geluidsbelasting moet
zodanig worden gereduceerd dat geen dorpen of andere bebouwing meer binnen de 40 KE
kontouren vallen.
B. dat dit inhoudtdat baanverdraaiing/verlegging noodzakelijk is en dat de belegging
teruggebracht dient te worden.
C. dat de geluidsbelasting zodanig teruggebracht moet worden dat er geen belemmering
zal zijn voor nieuwbouw of vernieuwbouw van woningen in de dorpen in de omgeving
van het vliegveld.