- 5 -
Hij is van oordeel dat de toezegging 25 30% minder vliegbewegingen hard moet
worden gemaakt. De noord-zuidbaan moet aan aile eisen voldoen. De vrees voor
ander gebruik is niet ongegrond. Hij vindt het moeilijk nu al een beslissing te
nemen. Eerst moeten aile konsekwenties bekend zijn, o.a. de gevolgen van de
windrichting en de bezetting van de basis.
Hij kan akkoord gaan met punt 1 van het ontwerp-voorstel t.a.v. punt 2 is de
laatste alinéa van het voorstel van B. en W. van belang. Na 1 aoril zal er op
aan moeten worden gedrongen dat dit laatste wordt verwezenlijktDe heer de Haan
wijst er op dat de a.m.v.b. waarin de kosteneenheden zijn genoemd een deel is van
de wet en dus rechtskracht heeft.
De Staten Generaal had hiermee geen probleem. De raad heeft echter uitgesproken
dat afbraak niet aanvaardbaar is. Hij verwacht niet dat er mogelijkheden zijn
de a.m.v.b. open te breken hij denkt ook niet dat dit verstandig is.
Er zijn aanwijzingen dat men de berekening van de KE wil veranderen dat leidt
tôt nog meer afbraak.
Het kollege heeft geen moeite met de aanvullingen die de C.D.A.-fraktie wenst.
Het struktuurschema zegt weinig over het vliegveld. Wel over het verdwijnen van
een aantal dorpen. In de landelijke média heeft men aan de afbraak van de dorpen
nauwelijks aandacht geschonken. Dit heeft hem pijn gedaan.
Over een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen bij de aanleg van een noord-
zuidbaan verwijst de heer De Haan naar de uitspraak van de Staatssecretaris.
Hij zegt geen reden te hebben aan de bedoeling hiervan te twijfelen.
T.a.v. de uitleg van over de toename met 15 KE verwijst hij naar het stuk dat
aan de raadsleden is toegezonden. Hetgeen hier in vermeld io wordt bevestigd
door het Ministerie. Uitgangspunt is 40 KE.
De Luchtvaartwet maakt het mogelijk kostenlijnen vast te stellen. Deze lijnen
bieden zekerheid. Deze binden ook Defensie om binnen de regels, te blijven.
De vraag t.a.v. de invloed van de windrichting had gest.eld moeten zijn bij de
vaststelling van de a.m.v.b. De berekening van de KE houdt met windrichting
geen rekening.
Het kollege is evenwel bereid de windrichting wel als onzekere faktor naar voren
te brengen.
Hij onderschrijft het betoog van de heer Visser inzake het gevarenaspekt.
De P.v.d.A./F.N.P. streven naar een bovengrens. Het kollege pleit voor een ondergrens.
Hij vraagt zich af of de ingediende amendementen in elkaar kunnen worden geschoven.
Over het gestelde in punt 4 van het amendement P.v.d.A./F.N.P. is wel
door het kollege gesproken. Dit is echter niet in het ontwerp-besluit meegenomen.
Ondanks verschillende onzekere factoren kan de raad er niet aan ontkomen zich uit
te spreken hoe over de materie wordt gedacht.
De besluitvorming is evenwel niet aan de gemeente, maar aan het rijk. Vragen zullen
er altijd wel blijven. Wanneer andere gegevens bekend worden komen we hierop
terug
Vervolgens schorst de voorzitter de vergadering teneinde de fracties gelegenheid
te geven zich te beraden over de vraag of men met een gezamenlijk amendement
kan komen.
Na heropening blijkt dat men overeenstemming kan bereiken - overde wijziging
van de redactie genoemd onder de punten 1, 2 en 3 van het ontwerp-besluit.