Is er in deze gemeente overleg tussen de binnen de gemeentegrenzen opererende parate diensten (bijv. politie, brandweer, EHBÛenz.), om zodoende te komen tôt een samenhang, een afstemming van beleid, een inventarisatie van eventuele knelpunten en probleemgebieden? Tôt nu toe heeft onze raad over de voortgang van een beleid op dit terrein niets gehoord. 1k hoop van harte, dat het niet zo isdat het belang van een be- leidsplan en de geoefendheid daarin pas wordt onderkend, nadat zich een calamiteit heeft voorgedaan. Ontwerp beheersplan: Als gevolg van de ruilverkaveling in Leeuwarderadeel is het ontwerp- beheersplan opgesteld, dat na bespreking met belanghebbenden en in- stanties moet resulteren in een definitief beheersplan. Ten aanzien van de inhoud van dit ontwerp-beheersplan meen ik enige opmerkingen te moeten maken. De 82 ha. die in dit plan geelof geelomrand zijn, zullen voor een beheersovereenkomst in aanmerking komen. De rekenvoorbeelden die daarbij gehanteerd worden kunnen volgens mij nooit gerelateerd worden aan bedrijfsresultaten met vergelijkbare gebieden in de omgeving. Herberekeningen door de landgebruikers komen namelijk tôt aanmerke- lijk hogere verliezen dan de beheersvergoeding ooit zal compenseren. Omdat het bewuste gebied als hoofddoel de agrarische aktiviteit heeft en geen toerisme van enige omvang kent, moet de prioriteitsstelling ook in de richting van de landgebruikers gaan. De overheid zal in dezen voorwaardeseheppend bezig moeten zijn. Dit kan zeker geschieden zonder dat het kenmerkende van dit landschap aangetast wordt. Er vanuit gaandedat de door de landgebruikers gevraagde beheersver goeding nooit door het Rijk zal worden verstrekt, ben ik van mening dat een opening in deze discussie moeten worden gevonden in de per- ceelsvergroting. Er valt voor de akkerbouw te denken in plaats van 4 ha., aan percelen van 6 ha. en eventueel in gunstig gelegen gebieden van 8 ha. Voor de veeteelt in plaats van 2,5 ha. aan bijvoorbeeld 4 ha. en ma- ximaal 6 ha. in enkele geschikte delen. De kruinigheid van de percelen moet daarfcntegen gehandhaafd blijven. Door deze perceelvergroting kunnen toch goede werkgangen gerealiseerd worden met minimale verliezen door uitstralingseffectenbewerkings-, wendakker- en landverlieskosten. In de lagere delen tussen de kruini- ge percelen zal van enig vruchtverlies sprake zijn, maar dit kan ge- compenseerd worden door met het Rijk een beheersovereenkomst te slui- V ten. Problematiek geluidshinder-overlast vliegbasis Leeuwarden. Nu de discussie over een zogenoemde baanverdraaiing1 van de baan 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1986 | | pagina 87