-2- - Vergroten van maatschappelijke weerbaarheid bij de kursisten en de algemene basiskennis gericht op persoonlijke ontplooing. - Bewus twording van eigen situatie in de samenleving en vergroten van sociale vaardigheden om in die situatie handelend op te kunnen treden. - Werving vrijwilligers 5. Aard van de aktiviteiten. (en omschrijving van méthode en samenhang). a) élémentaire basisedukatie. b) vervolg basisedukatie. c) toeleiding/wervingsaktiviteiten. a) Elémentaire basisedukatie. 1. taalvaardigheid (nederlandse taal en fries). 2rekenvaardigheid 3sociale vaardigheden Bij de doelgroep van de élémentaire basisedukatie gaat het erom dat zij in en vanuit hun eigen situatie de mogelijkheid krijgen met behulp van edukatieve aktiviteiten die vaardigheden te verwerven die strikt nood- zakelijk zijn om zich in het dagelijks leven te redden. Er wordt uitgegaan van hun eigen leef-en werksituatie, van eigen leer- wensen en ervaringen. Bovenstaande vakken (1,2,3) zullen niet als aparté eenheden aangeboden worden Door middel van groeps-en individuele gesprekken over de dagelijkse situatie van de kursist en de problemen waar de kursisten tegen aan lopen, wordt voor elke kursist apart een leerprograirma ontwikkeld. 1Taalvaardigheid Bij het lezen-en schrijven binnen de élémentaire basisedukatie gaat het om die taalaspekten die nodig zijn om de sociale vaardigheden eigen te maken. Het gaat om het kunnen lezen en begrijpen van de nederlandse taal. Het kunnen schrijven en verstaanbaar spreken. Het kunnen verwerven van informatie en het gebruiken zoalsinvullen van formulieren, chèques e.d. /3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1987 | | pagina 70