2. Rekenvaardigheid.
Funktionele rekenvaardigheid omvat meer dan het leren optellen, aftrekken
of vermenigvuldigen
Het zijn die rekenvaardigheden die nodig zijn om beter te kunnen funktio-
neren in het dagelijks leven zoals b.v. klokkijken (ook digitaal), bud-
geteren e.d.
3. Sociale vaardigheden
De kursisten hebben allen te kennen gegeven dat zij door hun achterstand
op het gebied van rekenen en nederlandse taal slecht funktioneren in het
maatschappelijk verkeer (zie doelgroep).
Door deze (soms jarenlange) frustrerende ervaring heeft men weinig zelf-
vertrouwen
Door middel van het oefenen van praktische situaties cq problemen uit
het dagelijks leven ontwikkelt men voor zich zelf meer zelfvertrouwen
en durf.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- zelf eenvoudige formulieren invullen, aanvragen van huursubsidie,
indienen van bezwaarschriften.
- reclame lezen, bewust boodschappen doen, boodschappenlijst maken,
prijsvergelijkend onderzoek.
Voor aile drie de vaardigheden geldt (1,2,3) dat het leerprogramma
afgestemd moet worden op de eisen van de vervolg opleiding of het vervolg
basisedukatie programna.
b) Vervolg basisedukatie.
Volwassenen die een bepaalde période niet (meer) hebben deelgenomen aan
het maatschappelijk verkeer kunnen een aantal vaardigheden missen.
Wanneer rren weer aktief wordt in /wil worden in b.v.
- het verenigingsleven
- het vrijwilligerswerk
- het volgen van een opleiding
- het arbeidsproces
biedt het programma van de vervolg basisedukatie mogelijkheden voor hen.
Mogelijkheden om zich weer bepaalde praktische en sociale vaardigheden
eigen te maken.
Weggezakte kennis weer op te frissen.
../4