2. Rekenvaardigheid. Funktionele rekenvaardigheid omvat meer dan het leren optellen, aftrekken of vermenigvuldigen Het zijn die rekenvaardigheden die nodig zijn om beter te kunnen funktio- neren in het dagelijks leven zoals b.v. klokkijken (ook digitaal), bud- geteren e.d. 3. Sociale vaardigheden De kursisten hebben allen te kennen gegeven dat zij door hun achterstand op het gebied van rekenen en nederlandse taal slecht funktioneren in het maatschappelijk verkeer (zie doelgroep). Door deze (soms jarenlange) frustrerende ervaring heeft men weinig zelf- vertrouwen Door middel van het oefenen van praktische situaties cq problemen uit het dagelijks leven ontwikkelt men voor zich zelf meer zelfvertrouwen en durf. Enkele voorbeelden hiervan zijn: - zelf eenvoudige formulieren invullen, aanvragen van huursubsidie, indienen van bezwaarschriften. - reclame lezen, bewust boodschappen doen, boodschappenlijst maken, prijsvergelijkend onderzoek. Voor aile drie de vaardigheden geldt (1,2,3) dat het leerprogramma afgestemd moet worden op de eisen van de vervolg opleiding of het vervolg basisedukatie programna. b) Vervolg basisedukatie. Volwassenen die een bepaalde période niet (meer) hebben deelgenomen aan het maatschappelijk verkeer kunnen een aantal vaardigheden missen. Wanneer rren weer aktief wordt in /wil worden in b.v. - het verenigingsleven - het vrijwilligerswerk - het volgen van een opleiding - het arbeidsproces biedt het programma van de vervolg basisedukatie mogelijkheden voor hen. Mogelijkheden om zich weer bepaalde praktische en sociale vaardigheden eigen te maken. Weggezakte kennis weer op te frissen. ../4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1987 | | pagina 71