INLEIDING
Op 1 mei 1980 trad de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in werking. In
deze wet wordt de passieve en de aktieve informatieverstrekking geregeld.
De WOB geeft aan dat de aktieve openbaarheid zodanig dient te zijn "dat
belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en
wel op zodanige tijdstippen, dat zij hun inzicht in de loop van het
beleidsproces tijdig ter kennis van het betreffende overheidsorgaan kunnen
brengen"
In deze gemeente werd tôt voor kort (te) weinig gebruik gemaakt van de
mogelijkheden die zouden kunnen leiden tôt een aktief voorlichtingsbeleid.
Toch is er in 198 7 een verandering merkbaar geworden.
Per 1 januari 1987 is een voorlichter aangetrokken, die de diverse
mogelijkheden en onmogelijkheden op voorlichtingsgebied in onze gemeente
heeft geïnventariseerdEr is dit jaar een nieuwe gemeentegids verschenen
en onder aile inwoners van de gemeente Leeuwarderadeel verspreid. Er zal
voortaan ieder jaar een nieuwe gids verschijnen.
Als gemeente hebben wij ons dit jaar twee maal nadrukkelijk geprofileerd op
het promotionele vlak. We waren aanwezig op de Bedrijven-Contactdagen voor
Friesland en de Woningbeurs "HUIS 87".
Het door het collège van burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel
voorgestelde voorlichtingsbeleid zal gebaseerd zijn op het beginsel van
openheid en openbaarheid. Dit beginsel laat zich als volgt omschrijven:
"Voorlichting en public relations bestaan uit het zodanig informeren van
(groepen van) mensen, dat deze in staat zijn hun mening over iets zelf te
vormen"
Bovenstaande stelling geeft in essentie aan waar een overheidsinstelling
in casu een gemeente die voorstaat een aktief voorlichtingsbeleid te willen
voeren, aan moet voldoen.
Deze notitie geeft een inventarisatie van de mogelijkheden binnen onze
gemeente. Het geeft aan hoe een gemeentelijk overheidsapparaat kan inspelen
op de wederzijdse behoefte tôt informatieverschaffing en openbaarmaking en
geeft daarvoor een aantal aanbevelingen.
1