BEGRIPPEN IN DE VOORLICHTING; EEN NADERE OMSCHRIJVING
Binnen de (overheids)voorlichting gebruikt men een aantal begrippen, waar-
van de betekenis voor iedereen eenduidig moet worden gei"nterpreteerd.
Bij de uitleg van deze begrippen is uitgegaan van de algemeen aanvaarde
omschrijving binnen de Vereniging van Voorlichtingsambtenaren.
OPENHEID - een mentaliteit die zich kenmerkt door de bereidheid otn
informatie te verstrekken en door de ontvankelijkheid voor
de mening van anderen.
OPENBAARHEID het algemeen bekend en toegankelijk zijn van gegevens en
procédures
OPENBAARMAKING - het algemeen bekend en toegankelijk maken van gegevens of
procédures die slechts bekend zijn aan enkelen,
bijvoorbeeld bij een beperkte groep bestuurders en/of
ambtelijke medewerkers.
VOORLICHTING - het openbaar maken, verklaren en toelichten, bijvoorbeeld
een door het collège van B. en W. genomen beslissing.
Openbaar toegankelijk maken, de beslissing toelichten
en de aan de beslissing ten grondslag liggende
overwegingen/achtergronden (nader) verklaren.
AKTIEVE VOORLICHTING - het (door de overheid) op eigen initiatief
verstrekken van informatie.
PASSIEVE VOORLICHTING - het (door de overheid) op verzoek van anderen
(bewonersgroep, média) verstrekken van
informatie.
PUBLIC RELATIONS - het stelselmatig bevorderen van goede verhoudingen met
individuele personen, groepen van mensen of
organisaties van wier oordeel/medewerking men als
overheid/overheidsorganisatie afhankelijk is voor
een (optimale) verwezenlijking van het (overheids)
beleid.
PROMPTIE het door de overheid stelselmatig aanprijzen van bepaalde
opvattingen/kwalificaties/handelswijzen met als doel deze
begrippen ingang te doen vinden bij een "breed publiek".
Bij promotie gaat het om positieve aandacht te wekken voor
(in ons geval) de gemeente. Niet om het opwekken van
positieve aandacht voor het bestuur als zodanig en nog
minder voor het bestuurscollege of de individuele leden
daarvan.
2