EXTERNE VOORLICHTING - WISSELWERKING TUSSEN BESTUUR EN BEVOLKING Het door het collège voorgestane voorlichtingsbeleid wil zich baseren op het beginsel van openheid en openbaarheiduiteraard binnen de door de WOB gestelde grenzen. Anders geformuleerd: we gaan uit van een bij bestuurders en ambtenaren aanwezige mentaliteit, die zich kenmerkt door de bereidheid om informatie te verstrekken en ontvankelijk te zijn voor de mening van anderen. Dit uitgangspunt vergt van bestuur en ambtelijk apparaat een aktieve voorlichtingsbereidheidZo'n keus kan wel inhouden dat het zogenaamde primeurrecht" van en voor de gemeenteraad (en in voorkomende gevallen ook de commissies) in het geding komt. Het collège is evenwel van mening, dat de taakuitoefening van het hoogste gemeentelijk gezagsorgaan niet wordt aangetast door een aktief voorlichtingsbeleid. Wat dat betreft onderschrijft het collège de opvatting van een werkgroep van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die hierover schrijft: "Ten aanzien van het bezwaar van vroegtijdige publicatie kan worden gesteld, dat de gemeenteraad hier eerder voordeel dan nadeel van kan ondervinden. De Raad kan immers aan de hand van de publieke opinie anticiperen op de mening van zijn kiezers bij het bepalen van zijn standpunt" Het door het collège voorgestane voorlichtingsbeleid kan een tweerichtingenverkeer bevorderen: een informatiestroom van bestuur en ambtelijke medewerkers naar de bevolking, maar tevens een informatiestroom in tegengestelde richting, waardoor bestuur en ambtenaren in principe goed op de hoogte raken en blijven van behoeften en wensen van de bevolking. De gemeentelijke overheid krijgt dus een steeds groeiende behoefte aan vroegtijdige en verantwoorde opinievormingZij stelt zich daarbij niet eenzijdig op. Door beleidsvoornemens en besluiten snel openbaar te maken kan een gemeentelijke overheid mee gestalte geven aan het vormen van de publieke opinie. Daarvoor heeft zij een aantal middelen ter beschikking. 1. het persbericht; 2. de persconferentie (persgesprek) 3. de hoorzitting, het overleg met de verenigingen van dorpsbelangen, het stimuleren van (groepen van) burgers om gemeenteraads— en openbare commissievergaderingen bij te wonen; 4. het bekend maken (uitleggen) van bepaalde beleidsvoornemens en/of besluiten via het gemeentelijk nieuwsblad (Stienser Omroeper?) en eventueel via de verschillende dorpsbladen, die in deze gemeente circuleren; 5. het informatie verstrekken op verzoek (toezenden of laten inzien) aan pers en publiek betreffende beleidsstukken, die volgens de WOB openbaar zijn; ad. 1 Persbericht Sommige beleidsvoornemens en/of besluiten zijn dermate belangrijk c.q. ingrijpend, dat het nodig kan zijn een persbericht te versturen naar de diverse média. Bij de beoordeling van een dergelijk besluit zal de voorlichter in overleg treden met de voorzitter van het collège (portefeuillehouder Voorlichting) en de gemeentesecretaris (en/of anderen). 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1987 | | pagina 149