EXTERNE VOORLICHTING - WISSELWERKING TUSSEN BESTUUR EN BEVOLKING
Het door het collège voorgestane voorlichtingsbeleid wil zich baseren op
het beginsel van openheid en openbaarheiduiteraard binnen de door de WOB
gestelde grenzen. Anders geformuleerd: we gaan uit van een bij bestuurders
en ambtenaren aanwezige mentaliteit, die zich kenmerkt door de bereidheid
om informatie te verstrekken en ontvankelijk te zijn voor de mening van
anderen.
Dit uitgangspunt vergt van bestuur en ambtelijk apparaat een aktieve
voorlichtingsbereidheidZo'n keus kan wel inhouden dat het zogenaamde
primeurrecht" van en voor de gemeenteraad (en in voorkomende gevallen ook
de commissies) in het geding komt.
Het collège is evenwel van mening, dat de taakuitoefening van het
hoogste gemeentelijk gezagsorgaan niet wordt aangetast door een aktief
voorlichtingsbeleid. Wat dat betreft onderschrijft het collège de opvatting
van een werkgroep van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die hierover
schrijft: "Ten aanzien van het bezwaar van vroegtijdige publicatie kan
worden gesteld, dat de gemeenteraad hier eerder voordeel dan nadeel van kan
ondervinden. De Raad kan immers aan de hand van de publieke opinie
anticiperen op de mening van zijn kiezers bij het bepalen van zijn
standpunt"
Het door het collège voorgestane voorlichtingsbeleid kan een
tweerichtingenverkeer bevorderen: een informatiestroom van bestuur en
ambtelijke medewerkers naar de bevolking, maar tevens een informatiestroom
in tegengestelde richting, waardoor bestuur en ambtenaren in principe goed
op de hoogte raken en blijven van behoeften en wensen van de bevolking.
De gemeentelijke overheid krijgt dus een steeds groeiende behoefte aan
vroegtijdige en verantwoorde opinievormingZij stelt zich daarbij niet
eenzijdig op. Door beleidsvoornemens en besluiten snel openbaar te maken
kan een gemeentelijke overheid mee gestalte geven aan het vormen van de
publieke opinie.
Daarvoor heeft zij een aantal middelen ter beschikking.
1. het persbericht;
2. de persconferentie (persgesprek)
3. de hoorzitting, het overleg met de verenigingen van dorpsbelangen, het
stimuleren van (groepen van) burgers om gemeenteraads— en openbare
commissievergaderingen bij te wonen;
4. het bekend maken (uitleggen) van bepaalde beleidsvoornemens en/of
besluiten via het gemeentelijk nieuwsblad (Stienser Omroeper?) en
eventueel via de verschillende dorpsbladen, die in deze gemeente
circuleren;
5. het informatie verstrekken op verzoek (toezenden of laten inzien) aan
pers en publiek betreffende beleidsstukken, die volgens de WOB openbaar
zijn;
ad. 1 Persbericht
Sommige beleidsvoornemens en/of besluiten zijn dermate belangrijk c.q.
ingrijpend, dat het nodig kan zijn een persbericht te versturen naar de
diverse média. Bij de beoordeling van een dergelijk besluit zal de
voorlichter in overleg treden met de voorzitter van het collège
(portefeuillehouder Voorlichting) en de gemeentesecretaris (en/of anderen).
7