De gezette tekst komt voor het drukproces terug voor correctie- Het geheel wordt overzichtelijk en aantrekkelijk gelay-out; In het overleg met de redactie van de Stienser Omroeper zullen wij verzoe- ken in ieder geval te beschikken over de beide middenpagina's. Bij een groter aanbod van advertenties (bijvoorbeeld in het kader van de hinderwe tvergunning) en redactionele artikelen kan meer aansluitende paginaruimte worden gekocht. Om de data en agenda's van de vergaderingen van gemeenteraad en adviescommissies tijdig bekend te maken zal ook gebruik worden gemaakt van de Stienser Omroeper. Daarbij zal worden gestreefd naar het maximaal haalbareDe keus voor de Omroeper impliceert wel, dat een aantal agendapunten, die op het moment van sluiting van de kopij nog niet bekend zijn, niet zullen worden opgenomen. Een^ alternatief zou zijn om incidenteel gebruik te maken van het weekblad Huis aan Huis" om daarin de agenda's en data te plaatsen. Dit weekblad wordt echter in onze gemeente maar op beperkte schaal verspreid, zodat een groot aantal mensen geen kennis zou nemen van deze publicaties. Een tweede alternatief zou kunnen zijn data en agenda's bekend te maken via advertenties in de twee Friese dagbladen. Een ruwe berekening leert dat zoiets rond de f 40.000,- per jaar zou gaan kosten en dat leek het collège geen haalbare kaart. Het gebruik maken van alleen de Stienser Omroeper vereist echter een langere voorbereidingDat houdt in dat er eerder dan tôt nu toe bekend moet zijn wat de belangrijkste agendapunten zijn van de verschillende openbare vergaderingen. Ook de data van de gemeente- en commissievergaderingen moeten dan minimaal zes weken van te voren bekend zijn. Wellicht kan worden gesteld dat dit voorstel nauw samenhangt met de op handen zijnde evaluatie van de structuur van de commissievergaderingen. ad. 5 Het informatie verstrekken op verzoek en uit eigen beweging In het kader van de WOB hebben (groepen van) burgers recht op inzage en/of toezending van die beleidsstukken, die openbaar zijn. Binnen het gemeentelijk apparaat heeft de afdeling Algemene Zaken een duidelijke loketfunctie. In de praktijk van vandaag is het nu zo dat burgers die om beleidsstukken vragen, soms direkt worden geholpen omdat AZ die stukken wel heeft, en soms worden doorverwezen naar ander afdelingen. Hierbij kan worden opgemerkt, dat dit systeem in de praktijk behoorlijk voldoet, wat terug te voeren is op de goede klantgerichtheid van de ambtenaren. Toch is er iets voor te zeggen om te kunnen beschikken over èén centraal punt (AZ), waar aile informatie die openbaar is, ter inzage ligt. Ook voor de gemeenteraadsleden zou een dergelijk informatiepunt voordelen kunnen hebben. Het is overzichtelijker en werkt tijdbesparend. Bovengenoemde informatie moet (uiteraard) ook beschikbaar zijn voor de pers. In principe moet de pers over dezelfde informatie kunnen beschikken als de raadsleden. Agenda en relevante stukken moeten tijdig worden verzonden. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1987 | | pagina 152