De gezette tekst komt voor het drukproces terug voor correctie-
Het geheel wordt overzichtelijk en aantrekkelijk gelay-out;
In het overleg met de redactie van de Stienser Omroeper zullen wij verzoe-
ken in ieder geval te beschikken over de beide middenpagina's. Bij een
groter aanbod van advertenties (bijvoorbeeld in het kader van de
hinderwe tvergunning) en redactionele artikelen kan meer aansluitende
paginaruimte worden gekocht.
Om de data en agenda's van de vergaderingen van gemeenteraad en
adviescommissies tijdig bekend te maken zal ook gebruik worden gemaakt van
de Stienser Omroeper. Daarbij zal worden gestreefd naar het maximaal
haalbareDe keus voor de Omroeper impliceert wel, dat een aantal
agendapunten, die op het moment van sluiting van de kopij nog niet bekend
zijn, niet zullen worden opgenomen.
Een^ alternatief zou zijn om incidenteel gebruik te maken van het weekblad
Huis aan Huis" om daarin de agenda's en data te plaatsen. Dit weekblad
wordt echter in onze gemeente maar op beperkte schaal verspreid, zodat een
groot aantal mensen geen kennis zou nemen van deze publicaties.
Een tweede alternatief zou kunnen zijn data en agenda's bekend te maken via
advertenties in de twee Friese dagbladen. Een ruwe berekening leert dat
zoiets rond de f 40.000,- per jaar zou gaan kosten en dat leek het collège
geen haalbare kaart.
Het gebruik maken van alleen de Stienser Omroeper vereist echter een langere
voorbereidingDat houdt in dat er eerder dan tôt nu toe bekend moet zijn
wat de belangrijkste agendapunten zijn van de verschillende openbare
vergaderingen. Ook de data van de gemeente- en commissievergaderingen moeten
dan minimaal zes weken van te voren bekend zijn. Wellicht kan worden gesteld
dat dit voorstel nauw samenhangt met de op handen zijnde evaluatie van de
structuur van de commissievergaderingen.
ad. 5 Het informatie verstrekken op verzoek en uit eigen beweging
In het kader van de WOB hebben (groepen van) burgers recht op inzage en/of
toezending van die beleidsstukken, die openbaar zijn.
Binnen het gemeentelijk apparaat heeft de afdeling Algemene Zaken een
duidelijke loketfunctie. In de praktijk van vandaag is het nu zo dat
burgers die om beleidsstukken vragen, soms direkt worden geholpen omdat AZ
die stukken wel heeft, en soms worden doorverwezen naar ander afdelingen.
Hierbij kan worden opgemerkt, dat dit systeem in de praktijk behoorlijk
voldoet, wat terug te voeren is op de goede klantgerichtheid van de
ambtenaren.
Toch is er iets voor te zeggen om te kunnen beschikken over
èén centraal punt (AZ), waar aile informatie die openbaar is,
ter inzage ligt. Ook voor de gemeenteraadsleden zou een dergelijk
informatiepunt voordelen kunnen hebben. Het is overzichtelijker en
werkt tijdbesparend.
Bovengenoemde informatie moet (uiteraard) ook beschikbaar zijn voor de
pers. In principe moet de pers over dezelfde informatie kunnen beschikken
als de raadsleden. Agenda en relevante stukken moeten tijdig worden
verzonden.
10