beoordelende, taak.
Ook de gemeente Leeuwarderadeel heeft de afgelopen jaren gebruik
gemaakt van deze regeling. Op basis van de Rijksregeling "Flankerend
Ouderenbeleid" werden subsidies aangevraagd en toegewezen voor:
a. dagverzorging in het verzorgingstehuis "Skilhiem";
b. een tijdelijke opname-mogelijkheid in het verzorgingstehuis
"Skilhiem"; en
c. personen-alarmering
Voorts werd er inhoudelijk ondersteuning verleend aan aanvragen van
regionaal werkende instellingen, zoals:
de Stichting Dienstencentrum Menaldumadeel (voor de
maaltijdvoorziening in de gemeente Leeuwarderadeel); en
de Stichting voor Gezinsverzorging en Bejaardenhulp Noord-West
Friesland te Berlikum (voor een 7 x 24-uurs bereikbaarheidsregeling)
Hoewel aile voornoemde initiatieven allemaal als zeer funktioneel
kunnen worden omschreven mag toch worden gesteld dat zij als vrij
zelfstandig opererend kunnen worden beschouwd. Het geheel op de
keeper beschouwend kan er nog niet van een geintegreerd aanbod worden
gesproken. De verschillende voorzieningen zijn hiervoor nog te veel
verbrokkeld.
De nieuwe "Welzijnswet" beoogt, zoals bekend, hierin verandering aan
te brengen. Een van de onderdelen van de nieuwe "Welzijnswet" is het
bij punt 20. op bladzijde 1. genoemde:
voorzieningen die zijn gericht op het handhaven of bevorderen van
de mogelijkheden voor ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te
blijven wonen.
De gemeenten krijgen hierbij de taak om het in 1985 opgestarte (ad-
hoc) Rijksbeleid om te buigen naar een gestruktureerd lokaal beleid.
Beleid, dat is afgestemd op de specifiek gemeentelijke situatie. Ter
ondersteuning van dit beleid zullen de sinds 1985 beschikbaar
gestelde financiële middelen voor flankerend ouderenbeleid dan ook
naar de gemeenten worden doorgesluisd
Konkreet betekent dit dat de gemeente ingaande 1988, zowel
inhoudelijk als financieel, verantwoordelijk wordt voor het lokale
ouderenbeleid.
Op basis van de eerdergenoemde Rijksregeling zijn er, zij het
schootvoetend, sinds 1985 reeds stappen ondernomen om in de gemeente
Leeuwarderadeel een meer gestruktureerd ouderenbeleid van de grond te
krijgen.
Deze stappen kunnen worden beschouwd als een eerste aanzet tôt het in
het kader van de nieuwe "Welzijnswet" beoogde Flankerend
Ouderenbeleid. Van deze eerste stappen kunnen o.a. worden genoemd.
35