Re sumé Het voorgaande resumerend kan worden gesteld dat aile drle voornoemde voorzieningen als basisvoorzieningen voor een gestruktureerd flankerend gemeentelijk ouderenbeleid kunnen worden gezien. In de voorbereidingen tôt een dergelijk beleid, de huidige fase van het gemeentelijk beleid, verdienen al deze voorzieningen dan ook een duidelijke financiële ondersteuningDe hoogte van dit subsidie zal evenwel afhankelijk zijn van de beschikbare financiele middelen, bestaande uit: a. de van Rijkswege beschikbaar gestelde middelen in het kader van de voormalige Rijksregeling "Flankerend Ouderenbeleid": en b. een gemeentelijke bijdrage uit de algemene middelen. Exacte gegevens hierover zijn op dit moment nog niet bekend. Met name de hoogte van de van Rijkswege beschikbaar gestelde bijdrage is hierbij nog een vrij onzeker gegeven. Globale cijfers spreken over een bedrag van f 20.000,Gezien dit ontbreken van exacte cijfers, alsmede het - zoals ook uit de voorgaande bladzijden blijkt - (vaak) niet kunnen beschikken over konkrete gegevens is het op dit moment nog niet mogelijk een konkreet beeld van een gemeentelijk flankerend ouderenbeleid te schetsen. Het geheel kent, zowel inhoudelijk als financieel, nog te veel onzekerheden. Het "Jaarprogramma 1988" zal zich vooreerst dan ook beperken tôt een globaal beeld. In een toekomstige bijlage bij het "Welzijnsprogramma 1988" of het "Welzijnsprogramma 1989" zal hierop nader worden teruggekomen. Zo mogelijk zal hierbij ook aandacht worden geschonken aan de mogelijkheden voor gekoordineerd ouderenwerk in de gemeente Leeuwarderadeel. Zoals bekend is de gemeente leeuwarderadeel in deze een witte vlek en wordt er al een aantal jaren over een uniform ouderenbeleid gesproken. Het huidige aanbod van aktiviteiten is teveel verbrokkeld. Gesteld kan worden dat er geen enkele vorm van koordinatie tussen de verschillende aktiviteiten voor ouderen is. Van bejaardensocieteit tôt dagopvang betreft het vrijwel allemaal individueel opererende voorzieningen. Bij het nieuw geplande flankerend ouderenbeleid zal ook hieraan de nodige aandacht moeten worden geschonken. Voor de twee in het voorgaande niet bij name genoemde voorzieningen: de dagverzorging; en de tijdelijke opname-mogelijkheid; in het verzorgingstehuis "Skilhiem" geldt dat deze voorzieningen vooreerst nog tôt de verantwoordelijkheden van de provincie zullen blijven behoren. Beide voorzieningen zullen, althans voorlopig, geen deel van de nieuwe "Welzijnswet" uitmaken. In het "Welzijnsprogramma 1988" zullen deze voorzieningen dan ook niet naar voren komen. 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1987 | | pagina 82