dorpsbelangen (sr zijn in
die h e t Pries a k t i e f b e h e s r s a n
eze altijd we.
a e v e r e n 1 g 1 n g e n v o o r
enke1e bestuurs1edan
de direkties van het openbaar basisonderwijs en de besiuren van
he i b i j zonder bas i sonder w i .j s he t- F r i as behoo r t i mme r s to t de
verplichte vakken van het basisonderwijs in Friesland; in de
p r a k t. i j k z a 1 d i t- d e r h a 1 v e g e e n p r o b 1 e m en b e h o e v e n o p t e
1everen
de provinc ie Friesland, de overige Friese gemeenten en de
wa tars chappen en nutsbedr i j ven in F r i es1and en
burgers en organisaties die in eerdere korrespondentie en/of
kontakten met de gemeente kenbaar hebben gemaakt, of
waarvan met zekerheid bekend is, dat zij het F'ries akt-ief
beheersen
Voo r1i chti ng
Het informeren van de bevolking over het gemeentelijk beleid c.q.
gemeente1ijke zaken. Door middel van een gerichte voor1ichting kan
een aantal weerstanden ten aanzien het gebruik van het Fries
Cvroegtijdig) worden voorkomen. Een Fries-taalbeleidongeacht in
welke vorm, heeft aile baat bij een goede voor1ichting naar de
bevolki ng
Gekozen zou kunnen worden voor een uit-gangspunt dat de gemeente in
voornoemde gevallen het voortouw ten aanzien van het gebruik van
het Fries neemt. Een ak tief "volgend beleid" in deze betekent dat
het Fries in de voornoemde kontakten in principe het primaat
k r i jgt
Be1e i dsvoo r nemens
Het voorgaande en de, naar aanleiding van de vergadering van de
Kommissie Algemene Zaken van 2 juli 1387, door de raadsfrakties
ingediende reakties op een eerder opgesteld informée1 "praatstuk"
over het gebruik van het Fries in het officiels verkeer tegen
elkaar afwegend kan worden gesteld dat een beleidskeuze ten
aanzien van het gebruik van het Fries in principe een financiele
keuze zal zijn. Afhankelijk van het voor het gebruik van het Fries
beschikbare budget zal er een beleid kunnen worden ontwikkeld dat
varieert van (vrijwel) nihil tôt een Czeer) breed opgezet beleid.
Een Fries—taalbeleid zonder financiele middelen kan op voorhand
als een i1lusie worden bestempeld. Zonder een struk turee1
jaarlijks budget zal er qeen taalbeleid kunnen worden ontwikkeld.
Op basis van de cijfers van de "Gemeentebegroting 1988" en de
"Meerjarenraming 1988 t/m 1991" menen wij te moeten ste11en dat
een gerneen te1i jk taalbeleid dan ook een du i de1i jk e beper k i ng
behoeft. De financiele middelen ontbreken om een breed opgezet
taalbeleid te ontwikkelen. Een breed taalbeleid zal, zoals ons uit-
een globale kostenberekening is gebleken, minimaal een strukturele
aanslag van f 50.000,op de Gemeentebegroting tôt gevolg
hebben. Zowel op korte als lange(re) termijn vraagt een breed
taalbeleid een financieel offer in de voornoemde orde van grootte.
Daarnaast. zal nog een budget moeten worden gekreeerd voor
vertaa 1 werkzaamheden door part-ikul ieren (met name nog in de eerste
jaren) en her- en/of bijscholingskursussen "Fries" voor het
ambtelijk apparaat. Dit "aanvullend" budget zal minimaal een 5-ta1
jaren op de "Gemeentebegroting" tôt uitdrukking moeten komen. Voor
de eerste jaren kan dit budget (zie de bladzijden 10 en 11 op f
- 9 -