dorpsbelangen (sr zijn in die h e t Pries a k t i e f b e h e s r s a n eze altijd we. a e v e r e n 1 g 1 n g e n v o o r enke1e bestuurs1edan de direkties van het openbaar basisonderwijs en de besiuren van he i b i j zonder bas i sonder w i .j s he t- F r i as behoo r t i mme r s to t de verplichte vakken van het basisonderwijs in Friesland; in de p r a k t. i j k z a 1 d i t- d e r h a 1 v e g e e n p r o b 1 e m en b e h o e v e n o p t e 1everen de provinc ie Friesland, de overige Friese gemeenten en de wa tars chappen en nutsbedr i j ven in F r i es1and en burgers en organisaties die in eerdere korrespondentie en/of kontakten met de gemeente kenbaar hebben gemaakt, of waarvan met zekerheid bekend is, dat zij het F'ries akt-ief beheersen Voo r1i chti ng Het informeren van de bevolking over het gemeentelijk beleid c.q. gemeente1ijke zaken. Door middel van een gerichte voor1ichting kan een aantal weerstanden ten aanzien het gebruik van het Fries Cvroegtijdig) worden voorkomen. Een Fries-taalbeleidongeacht in welke vorm, heeft aile baat bij een goede voor1ichting naar de bevolki ng Gekozen zou kunnen worden voor een uit-gangspunt dat de gemeente in voornoemde gevallen het voortouw ten aanzien van het gebruik van het Fries neemt. Een ak tief "volgend beleid" in deze betekent dat het Fries in de voornoemde kontakten in principe het primaat k r i jgt Be1e i dsvoo r nemens Het voorgaande en de, naar aanleiding van de vergadering van de Kommissie Algemene Zaken van 2 juli 1387, door de raadsfrakties ingediende reakties op een eerder opgesteld informée1 "praatstuk" over het gebruik van het Fries in het officiels verkeer tegen elkaar afwegend kan worden gesteld dat een beleidskeuze ten aanzien van het gebruik van het Fries in principe een financiele keuze zal zijn. Afhankelijk van het voor het gebruik van het Fries beschikbare budget zal er een beleid kunnen worden ontwikkeld dat varieert van (vrijwel) nihil tôt een Czeer) breed opgezet beleid. Een Fries—taalbeleid zonder financiele middelen kan op voorhand als een i1lusie worden bestempeld. Zonder een struk turee1 jaarlijks budget zal er qeen taalbeleid kunnen worden ontwikkeld. Op basis van de cijfers van de "Gemeentebegroting 1988" en de "Meerjarenraming 1988 t/m 1991" menen wij te moeten ste11en dat een gerneen te1i jk taalbeleid dan ook een du i de1i jk e beper k i ng behoeft. De financiele middelen ontbreken om een breed opgezet taalbeleid te ontwikkelen. Een breed taalbeleid zal, zoals ons uit- een globale kostenberekening is gebleken, minimaal een strukturele aanslag van f 50.000,op de Gemeentebegroting tôt gevolg hebben. Zowel op korte als lange(re) termijn vraagt een breed taalbeleid een financieel offer in de voornoemde orde van grootte. Daarnaast. zal nog een budget moeten worden gekreeerd voor vertaa 1 werkzaamheden door part-ikul ieren (met name nog in de eerste jaren) en her- en/of bijscholingskursussen "Fries" voor het ambtelijk apparaat. Dit "aanvullend" budget zal minimaal een 5-ta1 jaren op de "Gemeentebegroting" tôt uitdrukking moeten komen. Voor de eerste jaren kan dit budget (zie de bladzijden 10 en 11 op f - 9 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1988 | | pagina 33