-2- Flexibele invulling naar: de organisatie; de inhoud van het programma. Dit houdt in dat t.a.v. de organisatie: - lestijden in overleg met deelnemers worden vastgesteld; - lessen zowel overdag als 's avonds gegeven worden; - de instelling beschikt over een eigen ruimte. T.a.v. het programma: - tempo wordt bepaald door de deelnemers; - leerplan op het individu afgestemd wordt a.h.v. leervragen; - de hoofdonderdelen (taal, rekenen en sociale vaardigheden als een samenhangend aanbod aangeboden worden. Deze samenhang in aanbod wordt gewaarborgd d.m.v. thematisch werken. Ervaringsleren dient als uitgangspunt Naast bovengenoemde aktiviteiten organiseert de Instelling voor Basisedukatie een aantal malen per jaar zgn. lesblokken. Deze keuzevakken zijn bedoeld als toeleidingsaktiviteiten en/of aktiviteiten gericht op het verbreden van het aanbod. 4Inrichting van het programma-aanbod A) Basisgroepen (met aanbod van de drie hoofdonderdelen B) Toeleidingsaktiviteiten en/of keuzevakken ondergebracht in lesblokken C) Doorstromingsaktiviteiten voorbereiding op Dagonderwijs voor Volwassenen A) Basisgroepen Elke deelnemer aan de basisgroep formuleert zijn/haar leervragen t.a.v. taal, rekenen en sociale vaardigheden. Op basis van deze leervragen stelt de edukatief werkster een pro gramma op. De basisgroepen worden samengesteld op basis van nivo, achtergrond, leervragen en motivatie van kursisten. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1988 | | pagina 97