.M
-3-
a élémentaire basiseducatie
Bij de deelnemers van de élémentaire basiseducatiegroepen
gaat lie t erom dat zij vanuit hun eigen situatie de mogelijk-
heid krijgen om met behulp van educatieve aktiviteiten die
vaard Lg lied en te verwerven die strikt noodzakelijk zijn om zich
in het dagelijks leven te redden.
Er wordt bij liet opstellen van een leerplan van hun eigen leef-
en werksituatie uitgegaan.
"oor middel van groeps- en individuele gesprekken over de
dagelijkse situatie van de kursist en de problemen waar de
kursisten tegen aanlopen wordt een leerprogramma opgesteld.
In dit leerprogramma worden de 3 hoofdonderdelen in éên thema
ann ge bod e il
Taalvaardigheid
Bij lie t lezen en schrijven binnen de basisgroep élémentaire
basiseducatie gaat het om die taalaspekten die nodig zijn om
de sociale vaa rd iglieden eigen te maken.
Met gaat om het kunnen lezen en begrijpen van de Nederlandse
tnal. Met kunnen schrijven en begrijpelijk spreken.
Met kunnen verwerven van informatie en deze informatie ge-
bruiken in het dagelijks leven, zoals b.v. het invullen van
formulieren, chèques e.d.
Rekenvaardigheid
Functionele rekenvaardigheid omvat meer dan het leren optellen,
nftrekken of vermenigvuldigen.
Met zijn die rekenvaardiglieden die nodig zijn om beter te kunnen
functioneren in het dogelijks le.eu, zoals b.». kiok kijken (ook
digitaal), budgetteren e.d.
Sociale vaardigheden
De deelnemers aan de élémentaire basiseduca tie liebben te kennen
gegeven dat zij door hun achterstand op het gebied van het
rekenen en de Nederlandse taal slecht functioneren in het maat-
schappelijk verkeer.
Door deze, soins jarenlange, frustrerende ervaringen heeft men
weinig zel fver trouve»
Door middel van het oefenen van praktische situaties, c.q.
problème., uit het dagelijks leven ontwikkelt men voor zichzelf
meer ze 1 fvertrouwen en durf.