.M -3- a élémentaire basiseducatie Bij de deelnemers van de élémentaire basiseducatiegroepen gaat lie t erom dat zij vanuit hun eigen situatie de mogelijk- heid krijgen om met behulp van educatieve aktiviteiten die vaard Lg lied en te verwerven die strikt noodzakelijk zijn om zich in het dagelijks leven te redden. Er wordt bij liet opstellen van een leerplan van hun eigen leef- en werksituatie uitgegaan. "oor middel van groeps- en individuele gesprekken over de dagelijkse situatie van de kursist en de problemen waar de kursisten tegen aanlopen wordt een leerprogramma opgesteld. In dit leerprogramma worden de 3 hoofdonderdelen in éên thema ann ge bod e il Taalvaardigheid Bij lie t lezen en schrijven binnen de basisgroep élémentaire basiseducatie gaat het om die taalaspekten die nodig zijn om de sociale vaa rd iglieden eigen te maken. Met gaat om het kunnen lezen en begrijpen van de Nederlandse tnal. Met kunnen schrijven en begrijpelijk spreken. Met kunnen verwerven van informatie en deze informatie ge- bruiken in het dagelijks leven, zoals b.v. het invullen van formulieren, chèques e.d. Rekenvaardigheid Functionele rekenvaardigheid omvat meer dan het leren optellen, nftrekken of vermenigvuldigen. Met zijn die rekenvaardiglieden die nodig zijn om beter te kunnen functioneren in het dogelijks le.eu, zoals b.». kiok kijken (ook digitaal), budgetteren e.d. Sociale vaardigheden De deelnemers aan de élémentaire basiseduca tie liebben te kennen gegeven dat zij door hun achterstand op het gebied van het rekenen en de Nederlandse taal slecht functioneren in het maat- schappelijk verkeer. Door deze, soins jarenlange, frustrerende ervaringen heeft men weinig zel fver trouve» Door middel van het oefenen van praktische situaties, c.q. problème., uit het dagelijks leven ontwikkelt men voor zichzelf meer ze 1 fvertrouwen en durf.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1988 | | pagina 98