-4- bVervolg basisedukatie Volwassenen die een bepaalde période niet (meer) hebben deel- genomen aan het maatschappelijk verkeer kunnen een aantal vaardigheden missen. Dit gémis wordt het meest ervaren wanneer men er weer over gaat denken om maatschappe1ijk aktief te worden. Dit kan zijn in b.v.: - het verenigingsleven - het vrijwilligerswerk - het volgen van een opleiding, het arbeidsproces Wanneer men weer aktief in het maatschappelijk verkeer wil worden biedt het programma van de vervolg basisedukatie mogelijkheden Binnen het programma van de vervolg basisedukatie is het mogelijk om weer praktische en sociale vaardigheden te leren. 0°k binnen dit programma worden de hoofdonderdelen van de basis edukatie aangeboden in één programma. Tevens is één van de belangrijkste thema's binnen dit programma het onderzoeken van en het zich oriënteren op de verschillende mogelijkheden om weer aktiever deel te nemen aan de samenleving. BToeleidingsaktiviteiten aKeuzevakken In 1988 is door de Instelling voor Basisedukatie het initiatief genomen om zgn. toeleidingsaktiviteiten te gaan organiseren. Deze aktiviteiten worden georganiseerd in overleg met de Stichting Sociaal Kultureel Werk Leeuwarderadeel Deelnemers van de basisgroepen kunnen voor korte of lange duur deelnemen aan keuzevakken. Deze keuzevakken worden m.b.t. het programma afgestemd op de basisgroepen. Deelnemers aan de basisgroepen hebben voorrang bij plaatsing in de keuzevakken. Deze groepen worden m.b.t. de deelnemersaantallen aangevuld met belangstellenden die niet aan een basisgroep deelnemen. Bij de toelating krijgen deelnemers met een geringe vooropleiding voorrang In 1989 willen we deze werkwijze voortzetten. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1988 | | pagina 99