WAAROM SAMENWERKEN Er zijn diverse redenen om samenwerking te zoeken. Voorop dienen echter nadrukkelijk twee randvoorwaarden te staan: de bereikbaarheid van het aangebodene mag door schaalvergroting niet verminderen en er dient voor gezorgd te worden dat een lage drempel tot deze werksoort is gewaarborgd. Wordt uitgegaan van het uitvoerende werk, m.a.w. de instelling voor basiseducatie, dan kan het'volgende worden opgemerkt. De Inspectie Onderwijs voor Volwassenen gaat ervan uit dat een instelling minimaal^ een budget van 300.000,— moet hebben om efficient en effectief te kunnen werken. Als nadelen van een kleinere instelling kunnen worden genoemd: De instelling is eerder afhankelijk van andere instellingen, met name op het gebied van deskundigheidsbevordering, ver- krijgen van hulpmiddelen, administratie e.d. - De instelling kan weinig doen aan interne deskundigheidsbe vordering, o.a. omdat nauwelijks teamvorming mogelijk is. Daarbij is juist nu deskundigheidsbevordering essentieel omdat het om een nieuwe discipline gaat. De werkers kunnen zich weinig specialiseren. Ervaringsover- dracht komt, door het kleine team, niet echt van de grond. De instelling heeft te weinig mogelijkheden groepen te dif- ferentieren. Daardoor is aansluiting van individuele behoeften op groepen minder vaak mogelijk. Doordat de directeur weinig uren beschikbaar heeft, ontstaan problemen met bereikbaarheid en continuiteit Overleg, intern en extern, neemt onevenredig veel tijd in beslag. Betrekken van hulpmiddelen is relatief duur. Door het geringe aantal formatie-uren voor educatieve wer kers, en daardoor ook veelal per werker, ontstaan problemen bij externe deskundigheidsbevordering, bij urgentie oplei- ding en bij voorbereiding van activiteiten. Daarnaast loopt de continuiteit gevaar bij ziekte e.d. Door de geringe formatie is de uitvoering van de basiseduca tie, in strijd met de bedoeling van de regeling, meer afhan kelijk van vrijwilligers. Onder vrijwilligers vallen in dit verband ook educatieve werkers die in hun vrije tijd extra werk doen. Accountantskosten, administratie, apparatuur e.d. brengen in verhouding hoge kosten met zich mee. Een kleine instelling heeft echter ook enige voordelen. Er wordt met kortere lijnen gewerkt, er is eerder herkenbaarheid voor de plaatselijke bevolking en er kan sprake zijn van een lagere drempel. Bij de opsomming van de nadelen dient bedacht te worden dat deze in het algemeen gelden en derhalve niet voor elke kleine instel ling in dezelfde mate van toepassing zijn. Wat betreft de programmering zijn de nadelen bij een (te) kleine schaal van het bovenstaande af te leiden. yeel kleine educatieve beraden in een beperkt gebied kunnen niet ieder afzonderlijk voldoende kwaliteit, deskundigheid en vol- ledigheid bieden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 109