WAAROM SAMENWERKEN
Er zijn diverse redenen om samenwerking te zoeken.
Voorop dienen echter nadrukkelijk twee randvoorwaarden te staan:
de bereikbaarheid van het aangebodene mag door schaalvergroting
niet verminderen en er dient voor gezorgd te worden dat een lage
drempel tot deze werksoort is gewaarborgd.
Wordt uitgegaan van het uitvoerende werk, m.a.w. de instelling
voor basiseducatie, dan kan het'volgende worden opgemerkt.
De Inspectie Onderwijs voor Volwassenen gaat ervan uit dat een
instelling minimaal^ een budget van 300.000,— moet hebben om
efficient en effectief te kunnen werken.
Als nadelen van een kleinere instelling kunnen worden genoemd:
De instelling is eerder afhankelijk van andere instellingen,
met name op het gebied van deskundigheidsbevordering, ver-
krijgen van hulpmiddelen, administratie e.d.
- De instelling kan weinig doen aan interne deskundigheidsbe
vordering, o.a. omdat nauwelijks teamvorming mogelijk is.
Daarbij is juist nu deskundigheidsbevordering essentieel
omdat het om een nieuwe discipline gaat.
De werkers kunnen zich weinig specialiseren. Ervaringsover-
dracht komt, door het kleine team, niet echt van de grond.
De instelling heeft te weinig mogelijkheden groepen te dif-
ferentieren.
Daardoor is aansluiting van individuele behoeften op groepen
minder vaak mogelijk.
Doordat de directeur weinig uren beschikbaar heeft, ontstaan
problemen met bereikbaarheid en continuiteit
Overleg, intern en extern, neemt onevenredig veel tijd in
beslag.
Betrekken van hulpmiddelen is relatief duur.
Door het geringe aantal formatie-uren voor educatieve wer
kers, en daardoor ook veelal per werker, ontstaan problemen
bij externe deskundigheidsbevordering, bij urgentie oplei-
ding en bij voorbereiding van activiteiten.
Daarnaast loopt de continuiteit gevaar bij ziekte e.d.
Door de geringe formatie is de uitvoering van de basiseduca
tie, in strijd met de bedoeling van de regeling, meer afhan
kelijk van vrijwilligers. Onder vrijwilligers vallen in dit
verband ook educatieve werkers die in hun vrije tijd extra
werk doen.
Accountantskosten, administratie, apparatuur e.d. brengen in
verhouding hoge kosten met zich mee.
Een kleine instelling heeft echter ook enige voordelen. Er wordt
met kortere lijnen gewerkt, er is eerder herkenbaarheid voor de
plaatselijke bevolking en er kan sprake zijn van een lagere
drempel.
Bij de opsomming van de nadelen dient bedacht te worden dat deze
in het algemeen gelden en derhalve niet voor elke kleine instel
ling in dezelfde mate van toepassing zijn.
Wat betreft de programmering zijn de nadelen bij een (te) kleine
schaal van het bovenstaande af te leiden.
yeel kleine educatieve beraden in een beperkt gebied kunnen niet
ieder afzonderlijk voldoende kwaliteit, deskundigheid en vol-
ledigheid bieden.