Ad artikel 11. Voor het goed functionerert van de markt is een deugdeiijke registratie van de marktkooplie- den noodzakelijk. Deze registratie dient te geschieden zodra zij zich voor de eerste maai op een markt als gegadigde voor een plaats melden. Aangezien van het begin af aan moet vaststaan weike artikelen de marktkooplieden op hun plaats mogen verkopen, dient zuiks bij de registratie te worden vermeld. Om de koopman de nodige rechtszekerheid te verschaffen is het gewenst, dat hij van zijn inschrijving als ge gadigde voor een dagplaats een schriftelijk bewijs krijgt. De bepalingen in de leden 3 en vol- gende, maken een beperkte mate van "erfopvolging" mogelijk, zonder dat deze opvolging kan worden beschouwd als een vermogensbestanddeel. Opbouw van ancienniteit via de wachtlijst wordt nu mogelijk voor kinderen die hun ouders op de markt assisteren en die later dat bedrijf wiilen voortzetten. Uitdrukkelijk is gekozen voor het beginsel van het verwerven van een plaats op de markt en niet voor het verkrijgen van de plaats, waarmee de standplaats van de ouders wordt bedoeld. Ad artikel 12. Voornamelijk ter bescherming van de bonafide ambulante handelaar is in dit artikel een aan- tal voorwaarden opgenomen, waaraan een koopman dient te voldoen om voor een vaste plaats in aanmerking te kunnen komen. Aangezien handelingsbekwaamheid moeilijk kan worden aangetoond, is dit vereiste weliswaar in de aanhef van het eerste lid opgenomen, doch niet als een door de koopman aan te tonen hoedanigheid. Lid 5 is opgenomen aangezien in de loop der jaren een niet onaanzienlijk aantal marktkoop lieden als rechtsvorm voor hun onderneming de besloten vennootschap met beperkte aan- sprakelijkheid heeft gekozen. Een strikte toepassing van de in het eerste lid van artikel 12 opgenomen eisen betekent dat iemand, die niet zelf als ondernemer, maar als vertegenwoordiger van een rechtspersoon op de markt wil opereren, niet voor een plaats in aanmerking kan komen. Daar hij geen zelf- standig ondernemer is, kan hij immers niet aan de eisen voldoen. Deze situatie is ongewenst. aangezien zowel een natuurlijk persoon die namens een rechtspersoon de markthandel wil uitoefenen, als ook deze rechtspersoon, niet voor een plaats in aanmerking kan komen. Door deze bepaling wordt de mogelijkheid voor deze cate- gorie van bedrijven opengesteld, zonder het met de bepaling in het eerste lid beoogde doel te frustreren. Ad artikel 13. Om aan de houders van vaste plaatsen de nodige rechtszekerheid te verschaffen is het ge wenst hun een vergunning voor die plaats te verstrekken, zodat blijkt dat zij hun plaats rech- tens bezetten. Voor de op deze vergunning te vermelden omschrijving van de plaats, ware zo mogelijk gebruik te maken van een nummering, die vastligt op een ten kantore van de marktbeheerder aanwezige plattegrond van de markt. Ad artikel 14. Dit artikel regelt de toewijzing van vaste plaatsen op een warenmarkt, welke toewijzing perio- diek behoort te geschieden. Aangezien niet alle standplaatsen dezelfde mogelijkheden bie- den, is het vanzelfsprekend dat in eerste aanleg aan vergunninghouders van een vaste standplaats de gelegenheid wordt geboden een naar hun oordeel betere standplaats te ver krijgen. Na hen kunnen de overige gegadigden voor een standplaats in de gelegenheid wor den gesteld een keuze te doen uit de dan nog beschikbare plaatsen. De volgorde van in schrijving op de lijst, bedoeld in artikel 11 van deze verordening is hierbij bepalend. Van zelfsprekend dient de categorie bedoeld in artikel 11, lid 3, e.v. (assisterende kinderen) van toewijzing van een vaste plaats te worden uitgesloten zo lang daar nog geen behoefte aan bestaat. Indien burgemeester en wethouders toepassing hebben gegeven aan het bepaalde in het tweede lid van artikel 3 van deze verordening. zal bij de toewijzing van vaste plaatsen met de door hen vastgestelde branche-indeling rekening dienen te worden gehouden. 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 34