TOELICHTING
bij het ontwerp
Geneenschappelijke Regeling Bestuursacademie Nocrd-Neder1 and
de L. Rasterhof f-Academe
A. ABjfcMKhN
Bui ten kijf staat dat de verzorging van de opleiding en de vonning ten behoeve
van de openbare bestuursdienst - kortweg genoemd: het bestuursdienstonderwijs -
een openbare zaak is. Dierrtengevolge verlangt het bestuursdienstonderwijs een
behartiging in een publiekrechteli jke rechtsvorm. Indien deze voorhanden is
verdient het gebruik daarvan sterk de voorkeur boven dat van een privaat-
rechtelijke vorm. Dit is een uitgangspunt van de wet (o.m. de gemeentewet, de
Provinciewet en de Wet geroeenschappeli jke regelingen)Daaron ook is sinds het
begin van de jaren 60 van deze eeuw de samenwerking inzake het bestuursdienst-
^onderwijs gegoten in de vorm van een geroeenschappeli jke regeling in de zin van
de Wet geroeenschappeli jke regelingen (hiema te noeroen: W31)Om dezelfde reden
is voor de samenwerking van de drie Noordelijke bestuursscholen ter geroeen-
schappelijke verzorging van het bestuursdienstonderwijs gebruik gemaakt van de
publiekrechteli jke vormen die de W3* biedt in de hoofdstukken I en IX. Zie de
"Geroeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband Noordelijke Bestuursscholen
(S.N.B.goedgekeurd door gedeputeerde staten van Groningen bij besluit d.d.
29 juli 1986, nr. 17.104, afd. A.B.Z.
Cnder de werking van deze geroeenschappeli jke regeling is in betrekkelijk korte
tijd een, trouwens ook beoogde, ontwlkkeling op gang gekoroen, die een grotere
eenheid in het bestuursdienstonderwijs in het Ncorden van het land teweegfarengt
Deze eenheid manifesteert zich prima ir in de oncerwi jskundige sfeer;
geleideli jkerwi js is evenwel tevens een sterke behoefte aan eenheid op
bestuurlijk en organisatorisch terrein gegroeid. Een samensmelting van het
bestuursdienstonderwijs in het Noorden ofwel van de drie Noordelijke bestuurs
scholen verenigd in voormeld verband is dan ook voor een groot deel reeds een
feit. Het besef is gegroeid, dat zij thans volledig formeel en materieel dient
^plaats te grijpen en een juridische gestalte rooet verkrijgen. De preambule geeft
Wie noodzaak daartoe weer. Deze gebeurtenis moet samenvallen met de opheffing en
de cntbinding van de geroeenschappeli jke regelingen en de daarbij gevormde
openbare lichamen: De Drentse BestuursschoolDe Bestuursschool Friesland
genaamd de L. RasterhoffschoolDe Bestuursschool Groningen en het
Samenwerkingsverband Noordelijke Bestuursscholen. Voor de drie eerstgenoemden
dienen opheffing en cntbinding te geschieden overeenkcmstig de artikelen 107
e.v. van de VCR. De opheffing en de cntbinding van het Samenwerkingsverband
geschieden conform de regels die de geroeenschappeli jke regeling daarvoor geeft.
Lettende op het vorenstaande is het eigenlijk vanzelfsprekend voor de juridische
vormgeving aan de beoogde samensmelting de mogelijkheden te benutten, die de WGR
geeft. In dit verband verdient aandacht het feit van de grote belangen en de
sterke dagelijkse betrokkenheid bij het bestuursdienstonderwijs, behalve van de
gemeenten, tevens sinds jaar en dag van de provincies en de waterschappen.
Daarom ligt het in de rede cm met de gemeenten ook de provincies en de
waterschappen van meet aan te betrekken in het treffen van een geroeen
schappeli jke regeling cratrent het bestuursdienstonderwijs in het Noorden van het
land. Cpgemerkt zij dat de Geroeenschappeli jke Regeling Samenwerkingsverband
Noordelijke Bestuursscholen reeds een bepaling bevat (art. 6) die de toetreding
28