TOELICHTING bij het ontwerp Geneenschappelijke Regeling Bestuursacademie Nocrd-Neder1 and de L. Rasterhof f-Academe A. ABjfcMKhN Bui ten kijf staat dat de verzorging van de opleiding en de vonning ten behoeve van de openbare bestuursdienst - kortweg genoemd: het bestuursdienstonderwijs - een openbare zaak is. Dierrtengevolge verlangt het bestuursdienstonderwijs een behartiging in een publiekrechteli jke rechtsvorm. Indien deze voorhanden is verdient het gebruik daarvan sterk de voorkeur boven dat van een privaat- rechtelijke vorm. Dit is een uitgangspunt van de wet (o.m. de gemeentewet, de Provinciewet en de Wet geroeenschappeli jke regelingen)Daaron ook is sinds het begin van de jaren 60 van deze eeuw de samenwerking inzake het bestuursdienst- ^onderwijs gegoten in de vorm van een geroeenschappeli jke regeling in de zin van de Wet geroeenschappeli jke regelingen (hiema te noeroen: W31)Om dezelfde reden is voor de samenwerking van de drie Noordelijke bestuursscholen ter geroeen- schappelijke verzorging van het bestuursdienstonderwijs gebruik gemaakt van de publiekrechteli jke vormen die de W3* biedt in de hoofdstukken I en IX. Zie de "Geroeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband Noordelijke Bestuursscholen (S.N.B.goedgekeurd door gedeputeerde staten van Groningen bij besluit d.d. 29 juli 1986, nr. 17.104, afd. A.B.Z. Cnder de werking van deze geroeenschappeli jke regeling is in betrekkelijk korte tijd een, trouwens ook beoogde, ontwlkkeling op gang gekoroen, die een grotere eenheid in het bestuursdienstonderwijs in het Ncorden van het land teweegfarengt Deze eenheid manifesteert zich prima ir in de oncerwi jskundige sfeer; geleideli jkerwi js is evenwel tevens een sterke behoefte aan eenheid op bestuurlijk en organisatorisch terrein gegroeid. Een samensmelting van het bestuursdienstonderwijs in het Noorden ofwel van de drie Noordelijke bestuurs scholen verenigd in voormeld verband is dan ook voor een groot deel reeds een feit. Het besef is gegroeid, dat zij thans volledig formeel en materieel dient ^plaats te grijpen en een juridische gestalte rooet verkrijgen. De preambule geeft Wie noodzaak daartoe weer. Deze gebeurtenis moet samenvallen met de opheffing en de cntbinding van de geroeenschappeli jke regelingen en de daarbij gevormde openbare lichamen: De Drentse BestuursschoolDe Bestuursschool Friesland genaamd de L. RasterhoffschoolDe Bestuursschool Groningen en het Samenwerkingsverband Noordelijke Bestuursscholen. Voor de drie eerstgenoemden dienen opheffing en cntbinding te geschieden overeenkcmstig de artikelen 107 e.v. van de VCR. De opheffing en de cntbinding van het Samenwerkingsverband geschieden conform de regels die de geroeenschappeli jke regeling daarvoor geeft. Lettende op het vorenstaande is het eigenlijk vanzelfsprekend voor de juridische vormgeving aan de beoogde samensmelting de mogelijkheden te benutten, die de WGR geeft. In dit verband verdient aandacht het feit van de grote belangen en de sterke dagelijkse betrokkenheid bij het bestuursdienstonderwijs, behalve van de gemeenten, tevens sinds jaar en dag van de provincies en de waterschappen. Daarom ligt het in de rede cm met de gemeenten ook de provincies en de waterschappen van meet aan te betrekken in het treffen van een geroeen schappeli jke regeling cratrent het bestuursdienstonderwijs in het Noorden van het land. Cpgemerkt zij dat de Geroeenschappeli jke Regeling Samenwerkingsverband Noordelijke Bestuursscholen reeds een bepaling bevat (art. 6) die de toetreding 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 52