Bijlage A
Aanbevelingen gemeentelijk personeelsbeleid en onderwijsbeleid.
Het gemeentelijk personeelsbeleid:
1. Bij werving in de advertentie vermelden dat het gemeentebestuur, in met
name de hogere funkties, meer vrouwen aan wil nemen, of te wel vrouwen
nadrukkelijk uitnodigen om te solliciteren.
2. Bij het voldoen aan alle gestelde voorwaarden en bij gebleken geschikt-
heid de voorkeur voor een vrouw uitspreken.
De voorwaarden/eisen voor de funktie dienen hiervoor dan duidelijk in de
advertentie te zijn aangegeven. Bij de advertentie-opmaak dient hier re—
kening mee te worden gehouden.
3. Zorgen voor een goede doorstroming van vrouwen in funkties, o.a. door
het stimuleren van het volgen van kursussen en het bieden van facili-
teiten daarvoor.
4. Het ook op hoger nivo kreeren van part-timebanen en eventueel duo-banen,
zodat vrouwen gemakkelijker ingang in het arbeidsproces krijgen.
Hieraan gekoppeld het geven van voorlichting over de konsekwenties die
aan het werken als part-timer of in een duo-baan zijn verbonden: arbeids-
voorwaarden, rechtspositie, financiele konsekwenties e.d.
5. Bij gedwongen ontslagen niet naar het kostwinnersschap kijken maar kon-
form de rechtspositie naar ancienniteit^
6. Het openen van de mogelijkheid tot het instellen van een kindercreche in
de gemeente Leeuwarderadeel, althans als hiervoor behoefte bestaat.
Het onderwijsbeleid:
1. Ondervertegenwoordiging van vrouwen in het personeelsbestand op de scho—
len is er niet, maar een algemeen beeld is wel dat de vrouwen de onder—
bouw en de mannen de bovenbouw hebben.
Het zou, ook voor de leerlingen, wenselijk zijn om eens wat meer vrouwen
in de bovenbouw les te laten geven. De leerlingen krijgen hierdoor niet
het idee dat de meesters de baas zijn.
2. Direkteursfunkties zijn, met uitzondering van een aantal plaatsvervangen-
de c.q. adjunkt direktiefunktiesallemaal in handen van mannen.
Het is waar, dat de kleuterleidsters bij de overgang naar de basisschool
in het algemeen geen belang bij een direkteursfunktie hadden maar de
(gemeentelijke) overheid moet dit toch blijven stimuleren.
3. De inhoud van de leerboeken van het basisonderwijs is vaak nog op het
traditionele rollenpatroon tussen mannen en vrouwen gebaseerd.
Het gemeentebestuur zou er op toe moeten zien dat de leerboeken roldoor—
brekend zijn, zodat bij regelmatige vervanging van de boeken de leerstof
op het gebied van de emancipatie aktueel blijft.
4. Ook binnen het basisonderwijs kan al aan een roldoorbrekende beroepen—
voorlichting worden gedaan. De gemeente zou er voor moeten zorgen dat de
scholen ouders en leerlingen stimuleren om een algemene vooropleiding te
kiezen en zich pas daarna toe te leggen op een eventuele beroepenkeuze
in plaats van direkt na de basisschool al voor een beroepsopleiding te
kiezen.
Juist voor meisjes, omdat deze snel geneigd zijn te kiezen voor tradi—
tioneel meisjesonderwijs.
Voor de konkretisering van de voornoemde beleidsaanbevelingen staat de
ad-hoc kommissie de navolgende procedure voor ogen.
Het gemeentelijk personeelsbeleid;
Bekeken wordt in hoeverre de genoemde beleidsaanbevelingen in het huidi—
ge gemeentelijk personeelsbeleid kunnen worden ingepast. De beleidsaanbe-
- 2 -