- 2 - Binnen de overlegsituatie rondom de nieuwe welzijnsinstelling menen wij de- ze garantie vooreerst minder bij de nieuwe welzijnsinstelling te kunnen vinden dan bij een interne oplossing. De afdeling Sociale Zaken beschikt over voldoende kennis en ervaring om deze aktiviteiten tijdelijk op te pakken. T.z.t. kan dan worden bekeken of, en zo ja in hoeverre, het ad- vies- en informatiewerk en de vrijwilligersvakaturebank ook bij de nieuwe Stichting Welzijn Leeuwarderadeel kunnen worden ondergebracht c. Het flankerend ouderenbeleid. Het ouderenwerk in de gemeente Leeuwarderadeel is op dit moment weinig ge- struktureerd. De wens om hierin verandering aan te brengen komt steeds va- ker en sterker naar voren. Het ouderenwerk moet in de komende jaren de hoogste prioriteit worden gegeven. De konsept-notitie geeft dit ook duide- lijk aan. Gepleit wordt voor een ondersteuningsfunktie voor het ouderen werk van minimaal 20 uren per week. Binnen ons kollege is evenwel de vraag gerezen of deze uren, en dan met name in de aanloopfase tot een flankerend ouderenbeleid, binnen de huidige stafformatie van de Stichting Sociaal Kultureel Werk Leeuwarderadeel moeten, of wellicht wel kunnen worden ge- zocht. Tijdens recente gesprekken met de Stichting S.K.W.L. is ons mede- gedeeld dat de stafformatie van deze Stichting op dit moment al overbelast is» De reguliere taken/werkzaamheden kunnen (soms) nog nauwelijks worden uitgevoerd. Daamaast is het binnen de huidige stafformatie van de Stich ting niet mogelijk het breed geplande flankerend ouderenbeleid hierbij on- der te brengen. De hiervoor benodigde kennis is momenteel niet aanwezig. Binnen de stafformatie is echter wel de bereidheid uitgesproken tot her- en/of bijscholing. Overwogen zou kunnen worden om voor het opstarten van het flankerend ouderenbeleid tijdelijk een extra kracht van buiten aan te trekken. Deze kracht zou dan voor een periode van 6 maanden, in samenwerking met de huidige funktionaris voor het ouderenwerk binnen de Stichting S.K.W.L. en de in de konsept-notitie genoemde sektie (werkgroep) "Flankerend Ouderen beleid" als specifieke taak het ontwikkelen van een flankerend ouderenbe- leid kunnen worden opgedragen. Na deze periode kan het flankerend ouderen werk dan bij de nieuwe Stichting Welzijn Leeuwarderadeel worden onderge bracht De tijdelijke kracht zal hiervoor de kennis van de stafformatie van de nieuwe Stichting moeten verrijken en ervaringen laten opdoen. Na de over- gangsfase zal de Stichting dan op eigen kracht verder moeten. Het kostenplaatje dat aan de voornoemde visie is verbonden laat voor een gekwalificeerde kracht voor een periode van 6 maanden al gauw een bedrag van f 30.000,zien. Voor dit bedrag kan dan echter wel de basis voor een gestruktureerd flankerend ouderenbeleid worden gelegd. De dekking van deze eenmalige bijdrage kan in de reservering "Bejaardenbeleid" worden gevon- den. Wij menen hierin te moeten voorzien. d. Prioriteitenstelling. Alle op de konsept-notitie "Het gemeentelijk welzijnsbeleid 1989 t/m 1992" betrekking hebbende stukken op een rijtje zettend menen wij te kunnen kon- stateren dat het flankerend ouderenbeleid de komende jaren de hoogste pri oriteit moet worden toegekend. Alle door ons geraadpleegde adviesorganen en instellingen pleiten hiervoor. De steeds toenemende vergrijzing van de bevolking vraagt hierom. Voor het overige menen wijzonder hier direkt een volgorde aan te verbin- den, in grote lijnen aan te kunnen sluiten bij de prioriteitenlijst van de konseptnotitie - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 23