- 2 -
Binnen de overlegsituatie rondom de nieuwe welzijnsinstelling menen wij de-
ze garantie vooreerst minder bij de nieuwe welzijnsinstelling te kunnen
vinden dan bij een interne oplossing. De afdeling Sociale Zaken beschikt
over voldoende kennis en ervaring om deze aktiviteiten tijdelijk op te
pakken. T.z.t. kan dan worden bekeken of, en zo ja in hoeverre, het ad-
vies- en informatiewerk en de vrijwilligersvakaturebank ook bij de nieuwe
Stichting Welzijn Leeuwarderadeel kunnen worden ondergebracht
c. Het flankerend ouderenbeleid.
Het ouderenwerk in de gemeente Leeuwarderadeel is op dit moment weinig ge-
struktureerd. De wens om hierin verandering aan te brengen komt steeds va-
ker en sterker naar voren. Het ouderenwerk moet in de komende jaren de
hoogste prioriteit worden gegeven. De konsept-notitie geeft dit ook duide-
lijk aan. Gepleit wordt voor een ondersteuningsfunktie voor het ouderen
werk van minimaal 20 uren per week. Binnen ons kollege is evenwel de vraag
gerezen of deze uren, en dan met name in de aanloopfase tot een flankerend
ouderenbeleid, binnen de huidige stafformatie van de Stichting Sociaal
Kultureel Werk Leeuwarderadeel moeten, of wellicht wel kunnen worden ge-
zocht. Tijdens recente gesprekken met de Stichting S.K.W.L. is ons mede-
gedeeld dat de stafformatie van deze Stichting op dit moment al overbelast
is» De reguliere taken/werkzaamheden kunnen (soms) nog nauwelijks worden
uitgevoerd. Daamaast is het binnen de huidige stafformatie van de Stich
ting niet mogelijk het breed geplande flankerend ouderenbeleid hierbij on-
der te brengen. De hiervoor benodigde kennis is momenteel niet aanwezig.
Binnen de stafformatie is echter wel de bereidheid uitgesproken tot her-
en/of bijscholing. Overwogen zou kunnen worden om voor het opstarten van
het flankerend ouderenbeleid tijdelijk een extra kracht van buiten aan te
trekken.
Deze kracht zou dan voor een periode van 6 maanden, in samenwerking met de
huidige funktionaris voor het ouderenwerk binnen de Stichting S.K.W.L. en
de in de konsept-notitie genoemde sektie (werkgroep) "Flankerend Ouderen
beleid" als specifieke taak het ontwikkelen van een flankerend ouderenbe-
leid kunnen worden opgedragen. Na deze periode kan het flankerend ouderen
werk dan bij de nieuwe Stichting Welzijn Leeuwarderadeel worden onderge
bracht
De tijdelijke kracht zal hiervoor de kennis van de stafformatie van de
nieuwe Stichting moeten verrijken en ervaringen laten opdoen. Na de over-
gangsfase zal de Stichting dan op eigen kracht verder moeten.
Het kostenplaatje dat aan de voornoemde visie is verbonden laat voor een
gekwalificeerde kracht voor een periode van 6 maanden al gauw een bedrag
van f 30.000,zien. Voor dit bedrag kan dan echter wel de basis voor een
gestruktureerd flankerend ouderenbeleid worden gelegd. De dekking van deze
eenmalige bijdrage kan in de reservering "Bejaardenbeleid" worden gevon-
den. Wij menen hierin te moeten voorzien.
d. Prioriteitenstelling.
Alle op de konsept-notitie "Het gemeentelijk welzijnsbeleid 1989 t/m 1992"
betrekking hebbende stukken op een rijtje zettend menen wij te kunnen kon-
stateren dat het flankerend ouderenbeleid de komende jaren de hoogste pri
oriteit moet worden toegekend. Alle door ons geraadpleegde adviesorganen
en instellingen pleiten hiervoor. De steeds toenemende vergrijzing van de
bevolking vraagt hierom.
Voor het overige menen wijzonder hier direkt een volgorde aan te verbin-
den, in grote lijnen aan te kunnen sluiten bij de prioriteitenlijst van de
konseptnotitie
- 3 -