Binnen de nieuwe "Welzijnswet" worden deze voorzieningen samengevoegd met het voormalige sociaal-kulturele beleid. Gezien de verschillende achtergronden zullen alle onder de nieuwe "Welzijnswet" resorterende welzijnsvoorzieningen een objektief waardeoordeel moeten ondergaan. Een mogelijke financiSle bijsturing mag hierbij niet worden uitgesloten. In hoeverre moeten de huidige welzijnsvoorzieningen ook binnen het nieuw geplande brede welzijnsbeleid nog prioriteit hebben Dat een aantal welzijnsvoorzieningen hierbij een andere, en wellicht beperktere, invulling zal (moeten) krijgen zal vrijwel onvermijdelijk zijn. In welke vorm en op welke wijze zal in het navolgende tot uiting moeten komen. Vanuit de gemeentelijke meerjarenraming mag immers worden g est eld dat het gemeentelijk welzijnsbudget voor de komende jaren om een kritische beschouwing over het huidige gemeentelijk welzijnsbeleid vraagt. Niet alleen van Rijkswege, door middel van fikse kortingen op de Algemene en de Welzijnsuitkering aan de gemeente, maar ook intern (de gemeentebegroting) wordt de financi&le broekriem steeds strakker aangehaald. De jaarlijkse begrotingsbudgetten worden zeer kritisch opgesteld. De brief van het kollege van B. en W. aan de Beleidskommissie Welzijnszaken d.d. 22 September 1988 doet hier blijk van. In 1989 zal binnen het brede gemeentelijk welzijnsbeleid f 40.000,moeten worden bezuinigd. Daarnaast mag worden aangenomen dat, evenals bij andere gemeentelijke beleidsterreinen, ook het welzijnsbudget in daaropvolgende jaren aan een kritische (financiSle) beschouwing zal blijven onderworpen. Verdere kortingen moeten en mogen niet worden uitgesloten. Terecht mag dan ook worden gesteld dat het gemeentelijk welzijnsbeleid. in de komende jaren regelmatig, met name financieel, zal moeten worden doorgelicht. De eerder gememoreerde (negatieve) prioriteitenlijst is hiervoor onvermijdelijk. Wellicht kan door een betere afstemming van de verschillende welzijnsvoorzieningen een hogere effektiviteit van deze voorzieningen worden gerealiseerd. Een prioriteit behoeft niet direkt alleen maar financiSle gevolgen te hebben, een prioriteitenlijst kan ook tot een betere inhoudelijke afstemming leiden. Element en c.q. beleidsonderdelen, die hiervoor binnen het brede gemeentelijk welzijnsbeleid aan een nadere overweging dienen te worden onderworpen, zijn: A. Het flankerend ouderenbeleid. Ervaringscijfers laten zien dat, ook in de gemeente Leeuwarderadeel, het aantal bejaarden in de naaste toekomst zal toenemen. Steeds meer mensen bereiken een hoge(re) leeftijd. Vooral het aantal hoogbejaarden - de leeftijdsgroep van 80 jaar en ouder neemt de komende tijd sterk toe. Gesteld mag worden dat het huidige ouderenbeleid sterk verbrokkeld is. De voor ouderen gerealiseerde voorzieningen/aktiviteiten, variSrend van bejaardensociSteiten tot het laatstelijk gerealiseerde personenalarmeringssysteem, zijn voor een groot gedeelte te individueel georganiseerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 29