Binnen de nieuwe "Welzijnswet" worden deze voorzieningen samengevoegd
met het voormalige sociaal-kulturele beleid.
Gezien de verschillende achtergronden zullen alle onder de nieuwe
"Welzijnswet" resorterende welzijnsvoorzieningen een objektief
waardeoordeel moeten ondergaan. Een mogelijke financiSle bijsturing mag
hierbij niet worden uitgesloten. In hoeverre moeten de huidige
welzijnsvoorzieningen ook binnen het nieuw geplande brede welzijnsbeleid
nog prioriteit hebben
Dat een aantal welzijnsvoorzieningen hierbij een andere, en wellicht
beperktere, invulling zal (moeten) krijgen zal vrijwel onvermijdelijk
zijn. In welke vorm en op welke wijze zal in het navolgende tot uiting
moeten komen. Vanuit de gemeentelijke meerjarenraming mag immers worden
g est eld dat het gemeentelijk welzijnsbudget voor de komende jaren om een
kritische beschouwing over het huidige gemeentelijk welzijnsbeleid
vraagt.
Niet alleen van Rijkswege, door middel van fikse kortingen op de
Algemene en de Welzijnsuitkering aan de gemeente, maar ook intern (de
gemeentebegroting) wordt de financi&le broekriem steeds strakker
aangehaald. De jaarlijkse begrotingsbudgetten worden zeer kritisch
opgesteld. De brief van het kollege van B. en W. aan de Beleidskommissie
Welzijnszaken d.d. 22 September 1988 doet hier blijk van. In 1989 zal
binnen het brede gemeentelijk welzijnsbeleid f 40.000,moeten worden
bezuinigd.
Daarnaast mag worden aangenomen dat, evenals bij andere gemeentelijke
beleidsterreinen, ook het welzijnsbudget in daaropvolgende jaren aan een
kritische (financiSle) beschouwing zal blijven onderworpen. Verdere
kortingen moeten en mogen niet worden uitgesloten.
Terecht mag dan ook worden gesteld dat het gemeentelijk welzijnsbeleid.
in de komende jaren regelmatig, met name financieel, zal moeten worden
doorgelicht. De eerder gememoreerde (negatieve) prioriteitenlijst is
hiervoor onvermijdelijk. Wellicht kan door een betere afstemming van de
verschillende welzijnsvoorzieningen een hogere effektiviteit van deze
voorzieningen worden gerealiseerd. Een prioriteit behoeft niet direkt
alleen maar financiSle gevolgen te hebben, een prioriteitenlijst kan ook
tot een betere inhoudelijke afstemming leiden.
Element en c.q. beleidsonderdelen, die hiervoor binnen het brede
gemeentelijk welzijnsbeleid aan een nadere overweging dienen te worden
onderworpen, zijn:
A. Het flankerend ouderenbeleid.
Ervaringscijfers laten zien dat, ook in de gemeente Leeuwarderadeel, het
aantal bejaarden in de naaste toekomst zal toenemen. Steeds meer mensen
bereiken een hoge(re) leeftijd. Vooral het aantal hoogbejaarden - de
leeftijdsgroep van 80 jaar en ouder neemt de komende tijd sterk toe.
Gesteld mag worden dat het huidige ouderenbeleid sterk verbrokkeld is.
De voor ouderen gerealiseerde voorzieningen/aktiviteiten, variSrend van
bejaardensociSteiten tot het laatstelijk gerealiseerde
personenalarmeringssysteem, zijn voor een groot gedeelte te individueel
georganiseerd.