Vooruitlopend op deze plannen bestaac er binnen de Beleidskommissie
Welzijnszaken op dit moment behoefte aan een enigszins gewijzigde
struktuur ten aanzien van de welzijnsplanning.
Enerzijds betekent dit een verbreding van de kommissie met o.a. een
vertegenwoordiging uit en/of namens het flankerend ouderenbeleid en
anderzijds is dit de vraag in hoeverre er binnen het nieuw geplande
brede gemeentelijk welzijnsbeleid nog ruimte voor het "KoBrdinatiepunt"
en de "Overlegplatforms" is. Het taakgebied van zowel het
"KoBrdinatiepunt" als de "Overlegplatforms" heeft zich altijd tot het
sociaal-kultureel werk beperkt. De nieuwe "Welzijnswet" brengt hierin
duidelijk verandering aan. Het sociaal-kultureel werk is nu k&n van, de
vele, onderdelen van het nieuwe welzijnsbeleid. In hoeverre moet voor
afzonderlijke beleidsonderdelen een adviesstruktuur in stand worden
gehouden Ook de gemeentelijke welzijnsstruktuur zal een heroverweging
moeten ondergaan.
4. Beleidsuitgangspunten.
Nadat in het voorgaande hoofdstuk een aantal beleidsoverwegingen voor
een (her)nieuw(d) gemeentelijk welzijnsbeleid werd gegeven moet thans
een konkrete invulling aan de beleidsuitgangspunten voor dit beleid
worden gegeven.
Als basis voor deze beleidsuitgangspunten zullen worden gehanteeerd:
de eerdergenoemde vragenlijst;
de notitie "Konseptvoorstel Welzijnsbeleid Leeuwarderadeel" van de
P.V.D.A.-fraktie;
de notitie "Wolwezenswurk yn Ljouwerteradiel - in nije start" van de
C.D. A.-fraktie;
de adviezen van het "KoBrdinatiepunt" en de "Overlegplatforms";
het "Beleidsplan 1988 - 1990" van de Stichting S.K.W.L.
de "Beleidsnota openbare bibliotheekvoorziening Leeuwarderadeel 1989
1991"; en
de in de laatste jaren opgedane ervaringen.
De voornoemde gegevens naast elkaar leggend kan worden gesteld dat het
ouderenbeleid in de komende jaren de eerste prioriteit verdient.
Het aantal ouderen zal in de naaste toekomst sterk toenemen. Het
gemeentelijk beleid zal aan deze veranderende situatie moeten worden
aangepast. Meer dan in het verleden zal het gemeentelijk welzijnsbeleid
zich op de ouderen moeten richten. Ditgangspunt hierbij zal een uniform
ouderenbeleid moeten zijn. Gekonstateerd wordt dat het huidige
ouderenbeleid te veel verbrokkeld is. Het aanbod van
voorzieningen/aktiviteiten voor ouderen is voldoende, dat is niet het
probleem, het betreft hier met name de onderlinge afstemming van de
verschillende voorzieningen/aktiviteiten.
Om het voornoemde te doorbreken moet het gemeentelijk ouderenbeleid meer
body worden gegeven. Zowel bestuurlijk als organisatorisch zouden hier-
voor een aantal wijzigingen/aanpassingen moeten worden doorgevoerd.
Bestuurlijk in die zin dat er een specifiek orgaan voor het ouderenbe
leid wordt gekre&erd. Een organisatievorm waarbij het gehele ouderenbe
leid door EEN orgaan wordt overkoepeld. In de huidige struktuur ont-
10