Vooruitlopend op deze plannen bestaac er binnen de Beleidskommissie Welzijnszaken op dit moment behoefte aan een enigszins gewijzigde struktuur ten aanzien van de welzijnsplanning. Enerzijds betekent dit een verbreding van de kommissie met o.a. een vertegenwoordiging uit en/of namens het flankerend ouderenbeleid en anderzijds is dit de vraag in hoeverre er binnen het nieuw geplande brede gemeentelijk welzijnsbeleid nog ruimte voor het "KoBrdinatiepunt" en de "Overlegplatforms" is. Het taakgebied van zowel het "KoBrdinatiepunt" als de "Overlegplatforms" heeft zich altijd tot het sociaal-kultureel werk beperkt. De nieuwe "Welzijnswet" brengt hierin duidelijk verandering aan. Het sociaal-kultureel werk is nu k&n van, de vele, onderdelen van het nieuwe welzijnsbeleid. In hoeverre moet voor afzonderlijke beleidsonderdelen een adviesstruktuur in stand worden gehouden Ook de gemeentelijke welzijnsstruktuur zal een heroverweging moeten ondergaan. 4. Beleidsuitgangspunten. Nadat in het voorgaande hoofdstuk een aantal beleidsoverwegingen voor een (her)nieuw(d) gemeentelijk welzijnsbeleid werd gegeven moet thans een konkrete invulling aan de beleidsuitgangspunten voor dit beleid worden gegeven. Als basis voor deze beleidsuitgangspunten zullen worden gehanteeerd: de eerdergenoemde vragenlijst; de notitie "Konseptvoorstel Welzijnsbeleid Leeuwarderadeel" van de P.V.D.A.-fraktie; de notitie "Wolwezenswurk yn Ljouwerteradiel - in nije start" van de C.D. A.-fraktie; de adviezen van het "KoBrdinatiepunt" en de "Overlegplatforms"; het "Beleidsplan 1988 - 1990" van de Stichting S.K.W.L. de "Beleidsnota openbare bibliotheekvoorziening Leeuwarderadeel 1989 1991"; en de in de laatste jaren opgedane ervaringen. De voornoemde gegevens naast elkaar leggend kan worden gesteld dat het ouderenbeleid in de komende jaren de eerste prioriteit verdient. Het aantal ouderen zal in de naaste toekomst sterk toenemen. Het gemeentelijk beleid zal aan deze veranderende situatie moeten worden aangepast. Meer dan in het verleden zal het gemeentelijk welzijnsbeleid zich op de ouderen moeten richten. Ditgangspunt hierbij zal een uniform ouderenbeleid moeten zijn. Gekonstateerd wordt dat het huidige ouderenbeleid te veel verbrokkeld is. Het aanbod van voorzieningen/aktiviteiten voor ouderen is voldoende, dat is niet het probleem, het betreft hier met name de onderlinge afstemming van de verschillende voorzieningen/aktiviteiten. Om het voornoemde te doorbreken moet het gemeentelijk ouderenbeleid meer body worden gegeven. Zowel bestuurlijk als organisatorisch zouden hier- voor een aantal wijzigingen/aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Bestuurlijk in die zin dat er een specifiek orgaan voor het ouderenbe leid wordt gekre&erd. Een organisatievorm waarbij het gehele ouderenbe leid door EEN orgaan wordt overkoepeld. In de huidige struktuur ont- 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 35