opstarten van aen reSel/haalbaar gestruktureerd lokaal ouderenbeleid"
worden omschreven. Later zullen de taken een meer kodrdinerend en
begeleidend karakter krijgen.
Zoals in voorgaande al eerder werd gesteld staat en valt een
gestruktureerd 4n op de toekomst gericht gemeentelijk ouderenbleid met
een goede ondersteuning/begeleiding. Bij de Stichting S.K.W.L. zal op
dit laatste nader worden ingegaan.
Verdere korte—tennijn knelpunten binnen het geplande brede gemeentelijk
welzijnsbeleid zijn het openbaar bibliotheekwerk, het kunst— en
kultuurbeleid en het muziekonderwij sIn het Ckonsept)
"Welzijnsprogramma 1988" is hierover reeds het nodige gezegd. Bij nieuwe
ontwikkelingen blijken de financi&le mogelijkheden hiervoor een
natuurlijke barriere te vormen. Voor met name een kunst- en
kultuurbeleid en het muziekonderwijs mag worden gesteld dat een verdere
uicbreiding/konkretisering hiervan niet zonder extra financi^le
impulsen kan worden gerealiseerd. Een beleid zonder voldoende financiSle
ondersteuning kan op voorhand als een ad-hoc beleid worden bestempeld.
Gekonstateerd moet dan ook worden dat er vooralsnog alleen de
mogelijkheid bestaat om het huidige beleid zo effektief mogelijk in
stand te houden.
Evenals bij het ouderenbeleid geldt ook voor een kunst- en kultuurbeleid
dat dit niet zonder een goede ondersteunings—/begeleidingsstruktuur in
stand kan worden gehouden of eventueel op termijn toch nog (geleidelijk)
kan worden uitgebreid. In dit laatste geval zal er een afweging tegen
andere voorzieningen/aktiviteiten moeten plaatsvinden.
Ook een kunst- en kultuurbeleid staat en valt met een goede
ondersteuning
Niet alleen beleidsmatig maar» wellieht meer nog, ook organisatorisch.
Binnen de Beleidskommissie Welzijnszaken zou ook hiervoor een
afzonderlijke sektie kunnen worden gekre&erd; een sektie kunst en
kultuur. De sektie kunst en kultuur zou naast het huidige kunst- en
kultuurgebeuren ook het muziekonderwijs onder haar hoede kunnen nemen.
Immers ook het muziekonderwijs zal de nodige bestuurlijke begeleiding
moeten hebben. Hoewel een verdere uitbreiding van het huidige
muziekonderwijs - een kostendekkende algemene muzikale vorming - in 1988
vooreerst werd afgewezen zal de toekomst moeten leren of de beleidsvisie
van 1988 moet en kan worden gekontinueerd of dat deze beleidsvisie een
herziening behoeft. Hieraan moet in de toekomst de nodige aandacht
worden geschonken. Dit kan middels een sektie kunst en kultuur binnen de
Beleidskommissie Welzijnszaken.
Anders ligt het ten aanzien van het openbaar bibliotheekwerk. Bij het
openbaar bibliotheelurerk kan worden gesteld dat er op dit moment sprake
is van een goed gestruktureerde inhoudelijke opzet. Dit in tegenstelling
tot het huidige gemeentelijk kunst- en kultuurbeleid. Probleem bij het
openbaar bibliotheekwerk is de taakverdeling tussen de verschillende
pa^ticipanten in de bibliotheek. De Provincie, de Centrale
Bibliotheekdienst, de lokale bibliotheek en de gemeente zijn allemaal
bij de huidige bibliotheekvoorziening betrokken. Voor al deze partijen
zal er een konkrete en herkenbare taakafbakening op tafel moeten komen.
12