opstarten van aen reSel/haalbaar gestruktureerd lokaal ouderenbeleid" worden omschreven. Later zullen de taken een meer kodrdinerend en begeleidend karakter krijgen. Zoals in voorgaande al eerder werd gesteld staat en valt een gestruktureerd 4n op de toekomst gericht gemeentelijk ouderenbleid met een goede ondersteuning/begeleiding. Bij de Stichting S.K.W.L. zal op dit laatste nader worden ingegaan. Verdere korte—tennijn knelpunten binnen het geplande brede gemeentelijk welzijnsbeleid zijn het openbaar bibliotheekwerk, het kunst— en kultuurbeleid en het muziekonderwij sIn het Ckonsept) "Welzijnsprogramma 1988" is hierover reeds het nodige gezegd. Bij nieuwe ontwikkelingen blijken de financi&le mogelijkheden hiervoor een natuurlijke barriere te vormen. Voor met name een kunst- en kultuurbeleid en het muziekonderwijs mag worden gesteld dat een verdere uicbreiding/konkretisering hiervan niet zonder extra financi^le impulsen kan worden gerealiseerd. Een beleid zonder voldoende financiSle ondersteuning kan op voorhand als een ad-hoc beleid worden bestempeld. Gekonstateerd moet dan ook worden dat er vooralsnog alleen de mogelijkheid bestaat om het huidige beleid zo effektief mogelijk in stand te houden. Evenals bij het ouderenbeleid geldt ook voor een kunst- en kultuurbeleid dat dit niet zonder een goede ondersteunings—/begeleidingsstruktuur in stand kan worden gehouden of eventueel op termijn toch nog (geleidelijk) kan worden uitgebreid. In dit laatste geval zal er een afweging tegen andere voorzieningen/aktiviteiten moeten plaatsvinden. Ook een kunst- en kultuurbeleid staat en valt met een goede ondersteuning Niet alleen beleidsmatig maar» wellieht meer nog, ook organisatorisch. Binnen de Beleidskommissie Welzijnszaken zou ook hiervoor een afzonderlijke sektie kunnen worden gekre&erd; een sektie kunst en kultuur. De sektie kunst en kultuur zou naast het huidige kunst- en kultuurgebeuren ook het muziekonderwijs onder haar hoede kunnen nemen. Immers ook het muziekonderwijs zal de nodige bestuurlijke begeleiding moeten hebben. Hoewel een verdere uitbreiding van het huidige muziekonderwijs - een kostendekkende algemene muzikale vorming - in 1988 vooreerst werd afgewezen zal de toekomst moeten leren of de beleidsvisie van 1988 moet en kan worden gekontinueerd of dat deze beleidsvisie een herziening behoeft. Hieraan moet in de toekomst de nodige aandacht worden geschonken. Dit kan middels een sektie kunst en kultuur binnen de Beleidskommissie Welzijnszaken. Anders ligt het ten aanzien van het openbaar bibliotheekwerk. Bij het openbaar bibliotheelurerk kan worden gesteld dat er op dit moment sprake is van een goed gestruktureerde inhoudelijke opzet. Dit in tegenstelling tot het huidige gemeentelijk kunst- en kultuurbeleid. Probleem bij het openbaar bibliotheekwerk is de taakverdeling tussen de verschillende pa^ticipanten in de bibliotheek. De Provincie, de Centrale Bibliotheekdienst, de lokale bibliotheek en de gemeente zijn allemaal bij de huidige bibliotheekvoorziening betrokken. Voor al deze partijen zal er een konkrete en herkenbare taakafbakening op tafel moeten komen. 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 37