Jaarlijks zal moeten worden bekeken in hoeverre de huidige subsidierageling voor 100 Z of minder moet worden toegepast. Een verdere prioriteitsstelling lijkt, gezien: a. de hoogte van de subsidies; en b. hec karakter van de sociaal-kulturele aktiviteiten; niet wenselijk. De tweede tak van het sociaal-kultureel werk betreft de StichCing S.K.W.L. In tegenstelling tot de eerdergenoemde instellingen organisaties groep(ering)en is de Stichting S.K.W.L. een vrijwel volledig gesubsidieerde instelling voor sociaal-kultureel werk. De Stichting S.K.W.L. wordt binnen bepaalde financiSle grenzen voor bijna 100 Z gesubsidieerd. Vreemd is deze situatie evenwel niet, want zoals ook al reeds werd gesteld is de Stichting S.K.W.L. in het verleden een soort koflrdinerende rol binnen het sociaal-kultureel werk in de gemeente Leeuwarderadeel toebedeeld. De Stichting zou in principe DE instelling voor sociaal- kultureel werk moeten zijn, voor zowel ondersteuning als begeleiding. De Stichting zou hiervoor als intermediair tussen de verschillende oka e aktiviteiten moeten optreden. Naast het zelfstandig organiseren van aktiviteiten zou de Stichting zich hierbij ook naar buitenuit (de verschillende individuele lokale aktiviteiten/initiatieven) moeten profileren. Voor het konkretiseren van de voornoemde beleidsvisie ten aanzien van het sociaal-kultureel werk werd hiervoor binnen de Stichting S.K.W.L. een stafformatie van drie stafkrachten gekreSerd. De laatste jaren evenwel moet worden gekonstateerd dat er regelmatig kritiek op het huidige reilen en zeilen van de Stichting S.K.W.L. wordt waargenomen. De Stichting S.K.W.L. ontvangt voor haar aktiviteitenprogramma een jaarlijks maximum subsidie. Dit subsidie bestaat uit een 100 Z subsidiSring van de drie genoemde stafkrachten en een budgetsubsidie "Overige kosten" waaruit de Stichting alia overige aktiviteiten moet bekostigen. Binnen het totale welzijnsbudget was/is het subsidie voor de Stichting S.K.W.L. een relatief hoog percentage van dit budget. De voornoemde kritiek op de Stichting S.K.W.L. betreft dan ook met name de hoogte van het subsidie in relatie tot de positie van de Stichting binnen het gemeentelijk welzijnsbeleid. Gesteld werd en wordt dat de Stichting S.K.W.L. de eerdergenoemde beleidsvisie ten aanzien van de intermediair-funktie niet waar kan maken. De Stichting S.K.W.L. heeft wel kontakten met (aktiviteiten in) de buitendorpen maar echt optimaal zijn deze kontakten niet. In een aantal gevallen blijkt er zelfs sprake van een bijna onoverbrugbare afstand tussen de Stichting en de buitendorpen, althans voor een aantal aktiviteiten. Gesteld mag worden dat de Stichting S.K.W.L. in de huidige situatie niet het bereik heeft dat in eerdere jaren werd verondersteld te kunnen worden gehaald. Hieruit mag echter niet worden gekonkludeerd dat de oor— zaak hiervan eenzijdig bij de Stichting S.K.W.L. mag worden gezocht. Ook bij de bij de intermediairfunktie van de Stichting S.K.W.L. betrokken partijen (de dorpen, de verschillende individuele verenigingen/organisa— ties en ook de gemeente) moeten hiervoor de oorzaken worden gezocht. Een breed skalavan oorzaken. Een tweede kritische kanttekening bij de huidige Stichting S.K.W.L. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 40