betreft de uitstraling van de Stichting. In deze uitstraling zou het gemeentelijk karakter van de Scichting nog niet optimaal tot ui.ti.ng ko— men. De voornoemde kritieken zijn een regel gegeven. Hoewel wellicht niet altijd optimaal onderbouwd is er in de huidige situatie de nodige kritiek op het funktioneren van de Stichting S.K.W.L. Bij een nieuwe beleidsvisie mag deze kritiek niet terzijde worden geschoven. Centraal bij de voornoemde kritische uitingen over het funktioneren van de Stichting S.K.W.L. staat de plaats van de Stichting binnen het nieuw geplande brede gemeentelijk welzijnsbeleid. Dit nieuwe beleid kent immers een aantal nieuwe beleidsonderdelen. Beleidsonderdelen waaraan op lol aal nivo een invulling zal moeten worden gegeven, maar waarbij de Stichting wel zou kunnen worden betrokken. Als voorbeelden van deze nieuwe beleidsontwikkelingen in het kader van de nieuwe "Welzijnswet" kunnen hierbij met name worden genoemd: het flankerend ouderenbeleid; en de aktiviteiten van de Stichting Vrijwilligers Werk Centrale te Marrum: de aktiviteiten die deze Stichting voor de gemeente Leeuwarderadeel uitvoert. Beide genoemde onderdelen vragen voor het instandhouden c.q. verder uitbreiden een gestruktureerde begeleiding/ondersteuning. Met het stopzetten van de subsidising aan de Stichting V.W.C. per 1 januari 1989 zal per deze datum, of zo spoedig mogelijk daarna, een lokale invulling aan de aktiviteiten van de Stichting V.W.C.en dan met name het advies- en informatiewerk voor werklozen en de vrijwilligersvakaturebank, moeten worden gegeven. EEN CENTRALE gemeentelijke instelling voor het welzijnswerk lijkt hiervoor de meest voor de hand liggende konkretisering. De vraag die dan nu ook moet worden gesteld is "is de Stichting S.K.W.L. in staat in de huidige konstruktie invulling aan een breed gepland gemeentelijk welzijnsbeleid te geven. Een breed welzijnsbeleid waarbinnen organisatorisch een centrale (koHrdinerende) plaats door een gemeentelijke welzijnsinstelling wordt ingenomen. Niet alleen de voornoemde kritiek op het huidige funktioneren van de Stichting S.K.W.L. maar ook de statutaire omschrijving van de Stichting S.K.W.L. zullen in deze een beperking kunnen zijn. Beide konstateringen kunnen een negatieve invloed op de start van een nieuw gemeentelijk welzijnsbeleid hebben. Het ware wenselijk in deze met een geheel schone lei te beginnen. De in het verleden ten aanzien van de Stichting S.K.W.L. 8®ui^e kritieken kunnen dan terzijde worden gelegd en kan er vanuit een geheel blanko situatie op de nieuwe "Welzijnswet" worden ingespeeld. Voor het verkrijgen van deze blanko uitgangspositie is er een tweetal alternatieven voorhanden. Een geheel nieuwe "Stichting Welzijn Leeuwarderadeel" waarbinnen de nieuwe "Welzijnswet" moet worden ingebed. De Stichting Welzijn Leeuwarderadeel zal hiervoor zo mogelijk het gehele brede welzijnsbeleid tot haar werkterrein moeten rekenen. De Stichting zal hierbij met name op, de reeds genoemde ontwikkelingen moeten rich- ten. Op basis van een (jaarlijkse) gemeentelijke prioriteitenlijst zal 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 41