a. Een 100% subsidie voor de door het gemeentebestuur goedgekeurde
personeelsformatie, bestaande uit vooreerst een stafformatie van 80
uur per week met een ondersteuningsfunktie van 20 uur per week.
b. Een budgetsubsidie voor alle overige kosten.
In die subsidie is begrepen een reservering "Groot onderhoud" en een
reservering "Vervanging inventaris".
De hoogte van het budgetsubsidie "Overige kosten" wordt jaarlijks
bepaald. Uitgangspunten hierbij zijn:
de reeds eerder gememoreerde prioriteitenlijst; 4n
de jaarlijks beschikbare middelen.
Het voornoemde budgetsubsidie zal in de "Subsidie-verordening" een
konkrete invulling moeten krijgen.
De konkretisering van de voornoemde beleidsvisie zal in overleg met de
Stichting S.K.W.L. moeten plaatsvinden. Hiervoor is op korte termijn
overleg met de Stichting S.K.W.L. nodig.
De nieuw geplande struktuur zal zo spoedig mogelijk na 1 januari 1989
haar intrede moeten doen. Het gemeentelijk welzijnsbeleid is hierbij
gebaat.
Voor de gemeentelijke funktie in de voornoemde welzijnsstruktuur, de
bestuurlijke en de beleidsmatige kanten van de welzijnsmaterie, kan in
grote lijnen bij de huidige struktuur worden aangesloten.
De Beleidskommissie Welzijnszaken zou hierin een centrale, adviserende,
r°l kunnen blijven vervullen, zij het dan wel met de aantekening dat
deze kommissie dan wel enige wijziging/aanvulling behoeft.
Met name^ het (flankerend) ouderenwerk is, gezien de toekomstige
ontwikkelingen binnen dit beleidsterrein, in de huidige samenstelling
van de kommissie onderbezet. De kommissie zou hiervoor enige uitbreiding
moeten ondergaan; uitbreiding waarbij met name aan de direkteur van hec
verzorgingstehuis Skilhiem" zou kunnen worden gedacht. Deze funktiona—
ris heeft in de huidige situatie een centrale plaats binnen het ouderen
werk in de gemeente Leeuwarderadeel.
Daarnaast zou de Beleidskommissie Welzijnszaken in een aantal sekties
kunnen worden opgedeeld. In het voorgaande zijn in dit kader reeds de
sekties Flankerend ouderenbeleid" en "Kunst en kultuur" genoemd. Een
(eventuele) verdere uitbreiding blijft mogelijk. B.v. een sektie "Werk-
loosheidsbestrijding".
Het Kodrdinatiepunt" en de "Overlegplatforms" kunnen in deze nieuwe
situatie worden ontbonden, evenals de "Gemeentelijke Advieskommissie
Percentageregeling".
Het voornoemde lijkt een voldoende waarborg voor een gestruktureerd
nieuw gemeentelijk welzijnsbeleid te bieden, zowel bestuurlijk
(beleidsmatig) als organisatorisch.
In de jaarlijkse Welzijnsprogramma's" zal nader op de daadwerkelijke
realisatie van de voornoemde beleidsoverwegingen worden ingegaan.
De "Welzijnsprogramma's" zullen een jaarlijkse vertaling van de
financiSle mogelijkheden in het kader van een (her)nieuw(d) gemeentelijk
welzijnsbeleid zijn.
19