a. Een 100% subsidie voor de door het gemeentebestuur goedgekeurde personeelsformatie, bestaande uit vooreerst een stafformatie van 80 uur per week met een ondersteuningsfunktie van 20 uur per week. b. Een budgetsubsidie voor alle overige kosten. In die subsidie is begrepen een reservering "Groot onderhoud" en een reservering "Vervanging inventaris". De hoogte van het budgetsubsidie "Overige kosten" wordt jaarlijks bepaald. Uitgangspunten hierbij zijn: de reeds eerder gememoreerde prioriteitenlijst; 4n de jaarlijks beschikbare middelen. Het voornoemde budgetsubsidie zal in de "Subsidie-verordening" een konkrete invulling moeten krijgen. De konkretisering van de voornoemde beleidsvisie zal in overleg met de Stichting S.K.W.L. moeten plaatsvinden. Hiervoor is op korte termijn overleg met de Stichting S.K.W.L. nodig. De nieuw geplande struktuur zal zo spoedig mogelijk na 1 januari 1989 haar intrede moeten doen. Het gemeentelijk welzijnsbeleid is hierbij gebaat. Voor de gemeentelijke funktie in de voornoemde welzijnsstruktuur, de bestuurlijke en de beleidsmatige kanten van de welzijnsmaterie, kan in grote lijnen bij de huidige struktuur worden aangesloten. De Beleidskommissie Welzijnszaken zou hierin een centrale, adviserende, r°l kunnen blijven vervullen, zij het dan wel met de aantekening dat deze kommissie dan wel enige wijziging/aanvulling behoeft. Met name^ het (flankerend) ouderenwerk is, gezien de toekomstige ontwikkelingen binnen dit beleidsterrein, in de huidige samenstelling van de kommissie onderbezet. De kommissie zou hiervoor enige uitbreiding moeten ondergaan; uitbreiding waarbij met name aan de direkteur van hec verzorgingstehuis Skilhiem" zou kunnen worden gedacht. Deze funktiona— ris heeft in de huidige situatie een centrale plaats binnen het ouderen werk in de gemeente Leeuwarderadeel. Daarnaast zou de Beleidskommissie Welzijnszaken in een aantal sekties kunnen worden opgedeeld. In het voorgaande zijn in dit kader reeds de sekties Flankerend ouderenbeleid" en "Kunst en kultuur" genoemd. Een (eventuele) verdere uitbreiding blijft mogelijk. B.v. een sektie "Werk- loosheidsbestrijding". Het Kodrdinatiepunt" en de "Overlegplatforms" kunnen in deze nieuwe situatie worden ontbonden, evenals de "Gemeentelijke Advieskommissie Percentageregeling". Het voornoemde lijkt een voldoende waarborg voor een gestruktureerd nieuw gemeentelijk welzijnsbeleid te bieden, zowel bestuurlijk (beleidsmatig) als organisatorisch. In de jaarlijkse Welzijnsprogramma's" zal nader op de daadwerkelijke realisatie van de voornoemde beleidsoverwegingen worden ingegaan. De "Welzijnsprogramma's" zullen een jaarlijkse vertaling van de financiSle mogelijkheden in het kader van een (her)nieuw(d) gemeentelijk welzijnsbeleid zijn. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1989 | | pagina 44