Een speciale ontslagbescherming, zoals artikel 126 d, lid 2, van het
ARAR biedt, is niet overgenomen omdat het model-algemeen ambtenaren-
reglement, anders dan het ARAR, een zogenaamd 'gesloten' systeem van
ontslaggronden kent. Een bepaling als vervat in artikel 95 ARAR komt
daarin dan ook niet voor.
Artikel 5
Het model-reglement sluit ook op dit punt meer aan bij de Wet op de
ondernemingsraden. Het hoofd van dienst wordt - meer dan in het model
van 1978 - gezien als (vertegenwoordiger van) de werkgever en kan dus
(per definitie) geen lid zijn van een werknemersvertegenwoordiging.
Artikel 6
De samenstelling en werkwijze van de Kieskommissie worden geregeld in
het model-verkiezingsreglement.
Artikel 10
De zittingsduur van de kommissie is fakultatief gesteld op drie of vier
jaren. Welke periode men kiest is een zaak van plaatselijk overleg.
Lid 3
Of een lid van de kommissie zijn lidmaatschap moet beeindigen als hij
bedankt of geroyeerd wordt als lid van zijn vakorganisatie is een
aangelegenheid die de organisaties zelf intern kunnen regelen.
Artikel 11
Het uitschrijven van tussentijdse verkiezingen in de in het artikel
genoemde situaties is niet verplicht. Dat zou ook uiterst onpraktisch
kunnen uitwerken, bijvoorbeeld in het geval dat de 'normale' verkiezin
gen al op korte termijn gehouden zullen worden.
Artikel 12
Een lid van de kommissie heeft een mandaat als gekozen vertegenwoor
diger van het personeel. Uitsluiting maakt inbreuk op dat mandaat en
moet dus als een laatste redmiddel worden gezien. Eerst zal met andere
middelen geprobeerd moeten worden het betrokken kommissielid tot rede
te brengen. De gronden waarop een verzoek tot uitsluiting kan worden
gedaan zijn dan ook beperkt en met procedurele waarborgen omgeven.
Artikel 13
Dit artikel is inhoudelijk grotendeels gelijk aan artikel 25 van het
model 1978. In verband met de invoering van de Arbeidsomstandighedenwet
is lid 2, sub c, toegevoegd.
Ook de leden 4, 5, en 6 zijn nieuw. Het woord 'tijdig' in lid 4 wil
zeggen dat met de door de kommissie te maken 'profielschets' rekening
kan worden gehouden voordat de sollicitatieprocedure gestart wordt. De
kommissie wordt in kennis gesteld van een voorgenomen benoeming. Dat
wil dus zeggen voordat de benoeming een feit is. Het doel hiervan is
dat de kommissie kan toetsen of met de profielschets rekening is
gehouden. Daarom zal het 'in kennis stellen' zich niet kunnen beperken