Een speciale ontslagbescherming, zoals artikel 126 d, lid 2, van het ARAR biedt, is niet overgenomen omdat het model-algemeen ambtenaren- reglement, anders dan het ARAR, een zogenaamd 'gesloten' systeem van ontslaggronden kent. Een bepaling als vervat in artikel 95 ARAR komt daarin dan ook niet voor. Artikel 5 Het model-reglement sluit ook op dit punt meer aan bij de Wet op de ondernemingsraden. Het hoofd van dienst wordt - meer dan in het model van 1978 - gezien als (vertegenwoordiger van) de werkgever en kan dus (per definitie) geen lid zijn van een werknemersvertegenwoordiging. Artikel 6 De samenstelling en werkwijze van de Kieskommissie worden geregeld in het model-verkiezingsreglement. Artikel 10 De zittingsduur van de kommissie is fakultatief gesteld op drie of vier jaren. Welke periode men kiest is een zaak van plaatselijk overleg. Lid 3 Of een lid van de kommissie zijn lidmaatschap moet beeindigen als hij bedankt of geroyeerd wordt als lid van zijn vakorganisatie is een aangelegenheid die de organisaties zelf intern kunnen regelen. Artikel 11 Het uitschrijven van tussentijdse verkiezingen in de in het artikel genoemde situaties is niet verplicht. Dat zou ook uiterst onpraktisch kunnen uitwerken, bijvoorbeeld in het geval dat de 'normale' verkiezin gen al op korte termijn gehouden zullen worden. Artikel 12 Een lid van de kommissie heeft een mandaat als gekozen vertegenwoor diger van het personeel. Uitsluiting maakt inbreuk op dat mandaat en moet dus als een laatste redmiddel worden gezien. Eerst zal met andere middelen geprobeerd moeten worden het betrokken kommissielid tot rede te brengen. De gronden waarop een verzoek tot uitsluiting kan worden gedaan zijn dan ook beperkt en met procedurele waarborgen omgeven. Artikel 13 Dit artikel is inhoudelijk grotendeels gelijk aan artikel 25 van het model 1978. In verband met de invoering van de Arbeidsomstandighedenwet is lid 2, sub c, toegevoegd. Ook de leden 4, 5, en 6 zijn nieuw. Het woord 'tijdig' in lid 4 wil zeggen dat met de door de kommissie te maken 'profielschets' rekening kan worden gehouden voordat de sollicitatieprocedure gestart wordt. De kommissie wordt in kennis gesteld van een voorgenomen benoeming. Dat wil dus zeggen voordat de benoeming een feit is. Het doel hiervan is dat de kommissie kan toetsen of met de profielschets rekening is gehouden. Daarom zal het 'in kennis stellen' zich niet kunnen beperken

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1990 | | pagina 34