3 tot een simpele mededeling, maar zullen ook de motieven die tot het voornemen hebben geleid bekend gemaakt moeten worden. Artike1 14 Dat maatregelen die het hoofd van dienst bevoegd is te treffen de instemming van de kommissie behoeven, is voor de gemeenten niet nieuw. Wei is nu een andere benadering gekozen en wordt er niet meer met stringente termijnen gewerkt zoals in artikel 26 van het model 1978 het geval was Artikel 15 Blijkens artikel 13 is de kommissie niet bevoegd te beraadslagen over aangelegenheden van algemeen belang voor de rechtstoestand van het personeel, aangezien dat is voorbehouden aan het geinstitutionaliseerde overleg met de organisatiesIn de praktijk komt het echter voor dat er behoefte bestaat om - alvorens een bepaalde maatregel te treffen - de gevoelens van het personeel te peilen. Vandaar de uitzondering op de algemene regel, die echter aan beperkingen is onderworpen: de kommissie mag niet ongevraagd adviseren en burgemeester en wethouders mogen het verzoek niet doen buiten de organisaties om. Artikel 18 In voorstellen aan het kollege van burgemeester en wethouders inzake de in het tweede lid van artikel 13 genoemde onderwerpen vermeldt de Medezeggenschapskommissie haar mening hieromtrent schriftelijk. Artikel 19 Er wordt van uitgegaan dat deze gevallen zich maar zeer sporadisch voordoen en dat van deze bevoegdheid een restrictief gebruik behoort te worden gemaakt. Overigens - en dat geldt voor meer bepalingen in het reglement - als men het personeel mondig genoeg acht om mee te beslis- sen over de gang van zaken bij de dienst, dan moet de kommissie ook in staat worden geacht een hoofd van dienst tot de orde te roepen en de rechten van de kommissie te doen eerbiedigen. Artikel 20 Gekozen is voor openbaarheid van de vergaderingen van de kommissie voor het personeel. Dit houdt echter nog geen vrijbrief in voor het perso neel om ongelimiteerd het werk te verzuimen om kommissievergaderingen bij te wonen. Vandaar het derde lid waaraan plaatselijk verder vorm zal moeten worden gegeven. Artikel 23 Aan het uitnodigen van deskundigen kunnen kosten verbonden zijn. In de overwegingen zal dan ook moeten worden betrokken voor wiens rekening die kosten komen. Het leek niet gewenst in een model-regeling daarover voorschriften op te nemen. Het is beter daarover plaatselijk afspraken te maken. Wei is het in het algemeen gebruikelijk dat die kosten in beginsel voor rekening van de dienst komen, maar dit geeft de kommissie uiteraard geen vrijbrief om ongelimiteerd kosten te maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1990 | | pagina 35