5 Artike1 36 Onder voorzieningen in dit artikel moeten materiele zaken worden verstaan. Men kan dus niet op grond van dit artikel gebruik maken van de diensten van andere personeelsleden. Dat wordt geregeld in artikel 37. Voorzieningen zijn bijvoorbeeld telefoon, schrijfmachine en andere apparatuur, briefpapier en vergaderruimteHet verdient aanbeveling aan het begin van de zittingsperiode met het boofd van dienst afspraken te maken wie van wat gebruik kan maken: immershet gebruik van voorzie ningen wordt aan de kommissie toegestaan, dus niet ieder kommissielid kan op eigen houtje de voorzieningen gebruiken. Hoofdstuk 8 Onder voorzieningen moeten in dit hoofdstuk worden verstaan beslissin- gen van burgemeester en wethouders als bedoeld in bijvoorbeeld artikel 14, lid 4, artikel 17, lid 2, artikel 24, lid 3, artikel 35, leden 4 en 6, artikel 36 en artikel 37, lid 2. Hoofdstuk 9 Bij het overgangsrecht is in dit model (zie artikel 44) uitgegaan van het door het Centraal orgaan in 1978 aangeboden modelreglement medezeg- genschap. Indien plaatselijk een ander reglement geldt (of nog geen reglement werd vastgesteld)dan dient artikel 44 aan die omstandigheid te worden aangepast. Aan het slot van deze artikelsgewijze toelichting vestigen wij nog aandacht op een tweetal aspekten. In de tekst van dit model-reglement komt een aantal malen de termino- logie in overleg met de organisatie dan wel in overleg met de Kommissie voor georganiseerd overleg voor. Deze redaktie is in overeenstemming met het bepaalde in artikel 125, tweede lid jo eerste lid, onder k, van de Ambtenarenwet 1929. Het bepaalde in de Ambtenarenwet 1929 verplicht het bevoegde gezag overleg te plegen met de daarvoor in aanmerking komende organisaties van overheidspersoneelDit overleg dient, zo enigszins mogelijk, gericht te zijn op het bereiken van overeenstem ming. Mocht het bereiken van overeenstemming uiteindelijk niet mogelijk blijken dan is het bevoegde gezag gerechtigd eenzijdig de voorgenomen beslissing te nemen en ten uitvoer te doen leggen. Het is duidelijk dat een voomemen waarover overeenstemming werd bereikt, dan wel een grote mate van instemming, eenvoudiger is uit te voeren dan een voomemen waaraan die instemming dan wel overeenstemming gedeeltelijk of geheel ontbreekt Om dit laatste te onderstrepen is in artikel 15 van het model-reglement de terminologie in overeenstemming met de organisatie gekozen. In hoofdstuk 8 van de model-regeling is een beroepsregeling opgenomen. Vergelijking van deze regeling met de artikelen 129 en verder van de Dienstkommissieregeling van het rijk (hoofdstuk XI A ARAR) leert dat de geschillenregeling van het ARAR verschilt van de regeling waarvoor het Centraal orgaan heeft geopteerd. De reden is dat het Centraal orgaan het niet dienstig achtte in elke gemeente een kollege van advies als in het ARAR bedoeld in te laten stellen. Vele kleine(re) gemeenten hebben immers nog geen Kommissie voor georganiseerd overleg omdat de secreta- rie (inclusief de afdeling dienst gemeentewerken) daarvoor te klein is. Wat grotere gemeenten hebben wel een GO maar zijn dan toch nog te klein voor een aparte kommissie voor advies als het kollege van advies uit het ARAR. Derhalve heeft het Centraal orgaan gekozen voor een geschil-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1990 | | pagina 37