wederom met meer dan evenredige bijdragen in de sanering van de
overheidsfinaneien te kunnen belasten. Door een felle reaktie van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten werd in eerste instantie voorkomen
dat reeds dit jaar een greep werd gedaan in het Gemeentefonds en het
Provinciefondsen dat daardoor de reeds vastgestelde begrotingen
opengebroken moesten worden. In totaliteit was deze marginale verbete-
ring van het rijksoptreden echter nog maar eenmalig omdat het Rijk
daarop besloot deze onrechtmatige korting door te schuiven naar 1992.
Het Rijk dacht de volgende kortingen de gemeenten en de provincies op
te kunnen leggen:
f 660,0 miljoen aan direkte bezuinigingen
f 140,0 miljoen door het terugdringen van het ziekteverzuim
f 550,0 miljoen door efficiencykorting bij decentralisatie
In de rapportage werd alleen rekening gehouden met de eerstgenoemde
korting van f 660,0 miljoen. Op advies van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten werd de korting van f 140,0 miljoen vooralsnog buiten
beschouwing gelaten. Met betrekking tot de korting van f 550,0 miljoen
bij decentralisatie moet eerst nog afgewacht worden welke regelingen
daarvoor in aanmerking komen. Zou bijvoorbeeld een maatregel welke
alleen van toepassing is voor grotere gemeenten (bv. stadsvervoer)
gedecentraliseerd worden, dan mag worden aangenomen dat niet alle
gemeenten daarvoor moeten inleveren. Daarbij is het zelfs zeer wel
mogelijk dat, met betrekking tot een maatregel waarin wij wel zouden
moeten meedelen, wij de beoogde efficiencyverbetering bereiken kunnen.
De korting van f 660,0 miljoen had tot gevolg dat onze gemeente tot en
met het begrotingsjaar 1994 f 265.000,-- zou moeten inleveren.
Inmiddels hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Inter
Provinciaal Overleg op 6 juni jl. met het Kabinet een akkoord bereikt
dat voordeliger uitvalt voor de gemeenten en de provincies. Hierbij
werd voor het Gemeentefonds en het Provinciefonds het totale om-
buigingsbedrag vastgesteld op f 407,0 miljoen waarvan 89% is f 362,0
miljoen ten laste van het Gemeentefonds zal komen. Zoals u uit de bij
dit schrijven gevoegde bijlage kunt opmaken, komt de korting voor onze
gemeente nu uit op bijna f 180.000,-- in plaats van de eerder berekende
f 265.000,--.
Ten opzichte van de meerjarenramingen hebben zich ten aanzien van een
aantal ingecalculeerde ontwikkelingen enige vertragingen voorgedaan.
Het betreft hier o.a. de overheveling van de middelen van de Wet
Uitkering Wegen en het vermoedelijk later gebruiksklaar zijn van de
dependance van de Stichting MaartenswoudenDeze vertragingen leiden
ertoe dat voor 1992 en 1993 rekening moet worden gehouden met lagere
inkomsten van respektievelijk f 175.700,-- en f 67.700,--. Bij de
opstelling van de meer j arenramingen tot en met het begrotingsjaar 1994
werd rekening gehouden met een benodigde ruimte voor nieuw beleid en
(her-)investeringen van ongeveer f 350.000,--. Door nieuwe recente
ontwikkelingen (het op stapel staande akkommodatiebeleid) moeten wij
thans hiervoor tot en met 1994 een bedrag van ongeveer f 800.000,--
ramen
De geschetste ontwikkelingen hebben tot gevolg dat wij in plaats van
positieve uitkomsten van de komende begrotingsjaren te maken gaan
krijgen met tekorten, welke zoals de zaken er nu voorstaan zullen
oplopen tot ongeveer f 390.000,-- (voor 6 juni: f 480.000,--) in het
begrotingsjaar 1994. Zoals u uit de bij dit voorstel behorende bijlage
kunt konkluderen dient hiervan het grootste gedeelte (f 290.000,--)
reeds in 1992 op tafel te komen, waarna in 1993 en 1994 respektievelijk
f 90.000,-- en f 10.000,-- ruimte gezocht zal moeten worden.
Voor de dekking van deze tekorten denken wij dat de volgende maatrege-