len getroffen moeten worden:
a. bepaalde zaken die niet direkt noodzakelijk zijn te schrappen uit het
meerjareninvesteringsprogramma; hierdoor moet een bedrag kunnen
vrijkomen van ongeveer f 100.000,--;
b. efficienter werken; door het efficienter te gaan werken, moet eveneens
een bedrag van ongeveer f 100.000,-- vrijgemaakt kunnen worden;
c. afstoten eigendommen; het rendement van gemeentelijke eigendommen is
over het algemeen laag. Door het afstoten van die eigendommen waarvoor
de gemeente in de toekomst geen plannen heeft en de daardoor vrij-
komende middelen aan te wenden, zal ruimte vrij kunnen komen; hiervoor
willen wij hier nog geen konkreet bedrag opnemen, omdat hiernaar eerst
nog het nodige onderzoek moet worden verricht;
d. belastingmaatregelen. Wij denken hierbij aan het aanboren van nieuwe
belastingbronnen (bv. leges voor gemeentegaranties voor bestaande
woningen)het kostendekkend maken van de tarieven van de leges (bv.
paspoorten, vergunningen, rijbewijzen e.d.) en daarnaast de overige
belastingen trendmatig jaarlijks te verhogen met bijvoorbeeld 5%, zulks
met uitzondering van de afvalstoffenheffing waarvoor in principe reeds
kostendekkende tarieven gehanteerd worden. De twee eerstgenoemde
maatregelen stellen wij u voor omdat hierbij individuele burgers
diensten verlangen van de gemeente, terwijl daarbij tot nu toe de
gemeenschap in haar totaliteit een deel van de kosten draagt, hetgeen
naar onze mening niet realistisch is. Het trendmatig verhogen van de
overige belastingen is o.i. alleen al noodzakelijk om de kostenontwik-
kelingen te kunnen kompenseren. Daarnaast ligt het dus in de bedoeling
het voorzieningenpeil in onze gemeente aanmerkelijk op te krikken,
zodat een verhoging van de tarieven alleszins te rechtvaardigen is. De
eerstgenoemde maatregelen moeten een bedrag van ongeveer f 25.000,-- op
jaarbasis op kunnen leveren, terwijl de trendmatige verhoging jaarlijks
ongeveer f 75.000,-- op zal leveren.
Indien u t.z.t. akkoord kunt gaan met deze maatregelen, dan zal, zoals
de zaken er nu voor staan, voor 1992 een sluitende begroting gepresen-
teerd kunnen worden.
In het vierde hoofdstuk wordt u voorgesteld voor een betere prioritei-
tenafweging een 33-tal reserves op te heffen en uit de daardoor
vrijkomende middelen een tiental nieuwe reserves te vormen welke nauw
aansluiten bij de taken waarvan wij denken dat die de komende jaren een
hoge prioriteit hebben. Een overzicht van de op te heffen reserves is
als bijlage bij de notitie gevoegd.
In het laatste hoofdstuk kunt u opmaken wat de gevolgen zijn van het
integreren van de hondenbelasting en/of de rioolrechten in de on-
roerend-goedbelastingen. Verder wordt in dit hoofdstuk nog aandacht
besteed aan de invordering van de onroerend-goedbelastingen die per 1
januari 1992 in handen van de gemeenten komt, en wordt u voorgesteld,
gezien de nadelen die er aan kleven, niet over te gaan tot het verder
kombineren van de aanslagen. Tevens wordt er nog ingegaan op de
strakkere rijksnormen inzake het kwijtscheldingsbeleid. Hieromtrent zal
u echter ook nog een minima-nota ontvangen.
Resumerend stellen wii u voor:
1. in te stemmen met de door ons voorgestelde maatregelen ter verkrijging
van een kwaliteitsverbetering in de informatievoorziening en de
besluitvorming