len getroffen moeten worden: a. bepaalde zaken die niet direkt noodzakelijk zijn te schrappen uit het meerjareninvesteringsprogramma; hierdoor moet een bedrag kunnen vrijkomen van ongeveer f 100.000,--; b. efficienter werken; door het efficienter te gaan werken, moet eveneens een bedrag van ongeveer f 100.000,-- vrijgemaakt kunnen worden; c. afstoten eigendommen; het rendement van gemeentelijke eigendommen is over het algemeen laag. Door het afstoten van die eigendommen waarvoor de gemeente in de toekomst geen plannen heeft en de daardoor vrij- komende middelen aan te wenden, zal ruimte vrij kunnen komen; hiervoor willen wij hier nog geen konkreet bedrag opnemen, omdat hiernaar eerst nog het nodige onderzoek moet worden verricht; d. belastingmaatregelen. Wij denken hierbij aan het aanboren van nieuwe belastingbronnen (bv. leges voor gemeentegaranties voor bestaande woningen)het kostendekkend maken van de tarieven van de leges (bv. paspoorten, vergunningen, rijbewijzen e.d.) en daarnaast de overige belastingen trendmatig jaarlijks te verhogen met bijvoorbeeld 5%, zulks met uitzondering van de afvalstoffenheffing waarvoor in principe reeds kostendekkende tarieven gehanteerd worden. De twee eerstgenoemde maatregelen stellen wij u voor omdat hierbij individuele burgers diensten verlangen van de gemeente, terwijl daarbij tot nu toe de gemeenschap in haar totaliteit een deel van de kosten draagt, hetgeen naar onze mening niet realistisch is. Het trendmatig verhogen van de overige belastingen is o.i. alleen al noodzakelijk om de kostenontwik- kelingen te kunnen kompenseren. Daarnaast ligt het dus in de bedoeling het voorzieningenpeil in onze gemeente aanmerkelijk op te krikken, zodat een verhoging van de tarieven alleszins te rechtvaardigen is. De eerstgenoemde maatregelen moeten een bedrag van ongeveer f 25.000,-- op jaarbasis op kunnen leveren, terwijl de trendmatige verhoging jaarlijks ongeveer f 75.000,-- op zal leveren. Indien u t.z.t. akkoord kunt gaan met deze maatregelen, dan zal, zoals de zaken er nu voor staan, voor 1992 een sluitende begroting gepresen- teerd kunnen worden. In het vierde hoofdstuk wordt u voorgesteld voor een betere prioritei- tenafweging een 33-tal reserves op te heffen en uit de daardoor vrijkomende middelen een tiental nieuwe reserves te vormen welke nauw aansluiten bij de taken waarvan wij denken dat die de komende jaren een hoge prioriteit hebben. Een overzicht van de op te heffen reserves is als bijlage bij de notitie gevoegd. In het laatste hoofdstuk kunt u opmaken wat de gevolgen zijn van het integreren van de hondenbelasting en/of de rioolrechten in de on- roerend-goedbelastingen. Verder wordt in dit hoofdstuk nog aandacht besteed aan de invordering van de onroerend-goedbelastingen die per 1 januari 1992 in handen van de gemeenten komt, en wordt u voorgesteld, gezien de nadelen die er aan kleven, niet over te gaan tot het verder kombineren van de aanslagen. Tevens wordt er nog ingegaan op de strakkere rijksnormen inzake het kwijtscheldingsbeleid. Hieromtrent zal u echter ook nog een minima-nota ontvangen. Resumerend stellen wii u voor: 1. in te stemmen met de door ons voorgestelde maatregelen ter verkrijging van een kwaliteitsverbetering in de informatievoorziening en de besluitvorming

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 19