tarief voor de afvalstoffenheffing of uit de voor die heffing gevormde
reserve
Ten aanzien van de garantieregeling oud papier geldt hetzelfde, omdat ook
de kosten hiervan mee worden genomen in de afvalstoffenheffing
Voor 1991 kan als eerder vermeld rekening worden gehouden met een winst
van de NV Frigem Noord-West van f 6.874.000,Deze winst zal volgens
de meerjarenramingen van dat bedrijf in 1992 eerst teruglopen tot
f 6.745.000,-- waarna in de daarop volgende jaren weer een winststijging
zal optreden. De door ons te ontvangen winstuitkering zal een navenant
verloop hebben.
Het voordeel t.a.v. de personeelskosten loopt in 1992 al met de helft
terug, en voor 1993 moet ervan worden uitgegaan dat het voordeel helemaal
verdwenen zal zijn.
Rekening houdend met deze ontwikkelingen kan de volgende opzet gemaakt
worden (bedragen x f 1.000,
1992
1993
1994
Bijdragen Regio Friesland-Noord
- 31,3
- 31,3
- 31,3
Dekking afvalstoffenheffing/reserve
14,8
14,8
14,8
Garantieregeling oud papier
- 7,2
- 7,2
- 7,2
Dekking afvalstoffenheffing/reserve
7,2
7,2
7,2
Berenschotgelden
21,4
21,4
21,4
Winstuitkering NV Frigem Noord-West
20,4
21,7
29,1
Personeelskosten
5,1
0,0
0,0
Belastingopbrengsten
31,8
31,8
31,8
Ramingen sociale uitkeringen
- 2,6
2,6
2,6
Totalen
__59i6
==55i8
==63±2
Tussenbalans en kaderbrief/Algemene uitkering
Bij de aanbieding van de begroting voor dit jaar schreven wij u m.b.t.
het toen nog vast te stellen bestuursakkoord tussen het Rijk en de gemeenten
o.a. dat het Rijk met steeds minder ruimte genoegen neemt om tegenvallers
als in de tachtiger jaren ongebreideld af te wentelen op de financien van
de gemeenten en de provincies, en dat aan de eigen positie die de gemeenten
en de provincies in het overheidsbestel innemen derhalve in financieel opzicht
steeds meer recht werd gedaan.
Deze conclusie werd als bekend dit voorjaar ruw verstoord. Door de forse
onverwachte macro—economische tegenvallers, en met name door het meenemen
van tegenvallers welke overeenkomstig het in het bestuursakkoord neerge—
legde evenredigheidsprincipe niet meegenomen hadden mogen worden in de te
berekenen bijdragen van de lagere overheden, heeft het Rijk het aangedurft
de gemeenten en de provincies wederom met een meer dan evenredige bijdrage
in de sanering van de overheidsfinancien te belasten. Door een felle reaktie
van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kon nog worden voorkomen dat
reeds dit jaar een greep werd gedaan in het Gemeentefonds en het Provincie—
fonds, en dat daardoor de reeds vastgestelde begrotingen opengebroken moesten
worden. In totaliteit is deze marginale verbetering van het rijks-
optreden maar eenmalig omdat doodleuk door het Rijk werd besloten deze
onrechtmatige korting dan maar door te schuiven naar 1992.
Het Rijk denkt de volgende kortingen de gemeenten en de provincies op te
leggen:
i 660,0 miljoen aan direkte bezuinigingen
140,0 miljoen door het terugdringen van het ziekteverzuim
550,0 miljoen door een efficiencykorting bij decentralisatie