- 19 - Integratie rioolrechten en hondenbelasting Gebruikers (100) Eigenaren (125) Opbrengst onroerend-goedbelastingen Opbrengst rioolrechten Opbrengst hondenbelasting f 559.451,— 113.771,— 13.920,— f 718.759,— 142.214,— 17.400,— Opbrengst o.g.b. na integratie f 687.142,— f 878.373,— Na integratie van zowel de rioolrechten als de hondenbelasting zouden de tarieven moeten zijn: t.a.v. de gebruikers: 687.142/559.451 x f 4,56 is f 5,60; t.a.v. de eigenaren 878.373/718.759 x f 5,69 is f 6,95. Voor de gevolgen voor een bewoner van een individuele woning verwijzen wij u. naar de dienaangaande bijlage. Ad. B. OLAF-TARIEVEN De vuilverwerkingsproblematiek groeit ons zo langzamerhand boven het hoofd. Het tarief dat het komende jaar door het OLAF berekend zal worden voor het grijze afval bedraagt f 257,- per ton. Hoewel hiertegenover een lager ta rief voor het G.F.T.-afval gehanteerd zal worden, betekent een en ander wel dat, willen wij het kostendekkend principe handhaven, dat de tarieven van de afvalstoffenheffing wederom opgetrokken zullen moeten worden. Wij zullen u in een apart raadsvoorstel over deze materie inlichten. Ad. C. INVORDERNING ONROEREND-GOEDBELASTINGEN Op 1 januari 1992 worden alle gemeenten zelf verantwoordelijk gesteld voor de heffing en invordering van onroerend-goedbelasting. Deze zgn. taakoverdracht van de Rijksbelastingdienst naar gemeenten heeft de no- dige konsekwentiesEen zeer belangrijk deel van de daaraan verbonden werkzaamheden zal berusten op het innings- en invorderingsapparaat van de gemeente. Een voordeel van deze taakoverdracht is de mogelijkheid om de aanslagen onroerend-goedbelasting te kombineren met andere belas- tingen/rechten als rioolrechten, afvalstoffenheffing en hondenbelasting. Zo'n kombinatie leidt op het eerste gezicht tot efficiency-verbetering, waarbij in het gehele uitvoeringstrajekt besprekingen kunnen worden ge- realiseerd, t.w. het bijhouden van belastingbestanden en (dwang)invor dering. Het kombineren van aanslagen moet aan de volgende voorwaarden voldoen: a. het moet dezelfde soort belasting betreffen; b. het moet om dezelfde belastingplichtigen gaan; c. de aanslagen moeten betrekking hebben op hetzelfde tijdvak. Hoewel kombinatie van aanslagen een veel gehoorde kreet is, kleven aan die gedachten toch enkele nadelen, die bij een afweging om al dan niet tot kombinatie over te gaan niet mogen ontbreken: a. de kohierplanning wordt lastiger. De te kombineren aanslagen moeten nagenoeg gelijktijdig gereed zijn om gekombineerd verstuurd te kun nen worden; b. door kombinatie van aanslagen wordt informatieverstrekking en de be- handeling van bezwaarschriften ingewikkelder c. kombinatie van aanslagen op een biljet leidt tot een hoger belasting- bedrag. Teneinde een soepele betaling daarvan te vergemakkelijken kan worden gedacht aan het bieden van meer betalingstermijnen. - 20 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 40