- 19 -
Integratie rioolrechten en hondenbelasting
Gebruikers (100)
Eigenaren (125)
Opbrengst onroerend-goedbelastingen
Opbrengst rioolrechten
Opbrengst hondenbelasting
f 559.451,—
113.771,—
13.920,—
f 718.759,—
142.214,—
17.400,—
Opbrengst o.g.b. na integratie
f 687.142,—
f 878.373,—
Na integratie van zowel de rioolrechten als de hondenbelasting zouden de
tarieven moeten zijn:
t.a.v. de gebruikers: 687.142/559.451 x f 4,56 is f 5,60;
t.a.v. de eigenaren 878.373/718.759 x f 5,69 is f 6,95.
Voor de gevolgen voor een bewoner van een individuele woning verwijzen
wij u. naar de dienaangaande bijlage.
Ad. B. OLAF-TARIEVEN
De vuilverwerkingsproblematiek groeit ons zo langzamerhand boven het hoofd.
Het tarief dat het komende jaar door het OLAF berekend zal worden voor het
grijze afval bedraagt f 257,- per ton. Hoewel hiertegenover een lager ta
rief voor het G.F.T.-afval gehanteerd zal worden, betekent een en ander
wel dat, willen wij het kostendekkend principe handhaven, dat de tarieven
van de afvalstoffenheffing wederom opgetrokken zullen moeten worden. Wij
zullen u in een apart raadsvoorstel over deze materie inlichten.
Ad. C. INVORDERNING ONROEREND-GOEDBELASTINGEN
Op 1 januari 1992 worden alle gemeenten zelf verantwoordelijk gesteld
voor de heffing en invordering van onroerend-goedbelasting. Deze zgn.
taakoverdracht van de Rijksbelastingdienst naar gemeenten heeft de no-
dige konsekwentiesEen zeer belangrijk deel van de daaraan verbonden
werkzaamheden zal berusten op het innings- en invorderingsapparaat van
de gemeente. Een voordeel van deze taakoverdracht is de mogelijkheid
om de aanslagen onroerend-goedbelasting te kombineren met andere belas-
tingen/rechten als rioolrechten, afvalstoffenheffing en hondenbelasting.
Zo'n kombinatie leidt op het eerste gezicht tot efficiency-verbetering,
waarbij in het gehele uitvoeringstrajekt besprekingen kunnen worden ge-
realiseerd, t.w. het bijhouden van belastingbestanden en (dwang)invor
dering. Het kombineren van aanslagen moet aan de volgende voorwaarden
voldoen:
a. het moet dezelfde soort belasting betreffen;
b. het moet om dezelfde belastingplichtigen gaan;
c. de aanslagen moeten betrekking hebben op hetzelfde tijdvak.
Hoewel kombinatie van aanslagen een veel gehoorde kreet is, kleven aan
die gedachten toch enkele nadelen, die bij een afweging om al dan niet
tot kombinatie over te gaan niet mogen ontbreken:
a. de kohierplanning wordt lastiger. De te kombineren aanslagen moeten
nagenoeg gelijktijdig gereed zijn om gekombineerd verstuurd te kun
nen worden;
b. door kombinatie van aanslagen wordt informatieverstrekking en de be-
handeling van bezwaarschriften ingewikkelder
c. kombinatie van aanslagen op een biljet leidt tot een hoger belasting-
bedrag. Teneinde een soepele betaling daarvan te vergemakkelijken kan
worden gedacht aan het bieden van meer betalingstermijnen.
- 20 -