Alternatieve woonvormen voor ouderen. Dient hier in de toekomst wel of geen aandacht aan te worden geschonken? Het voorzieningennivo (winkels e.d.), voor met name ouderen, in de bui- tendorpen. Deze punten zijn van meerdere faktoren afhankelijk. B.v. het geplande ak- kommodatiebeleid, de woningbouwvereniging en de ontwikkelingen in de bui- tendorpen (de verdere invulling van het kleine kernenbeleid) Het lijkt derhalve wenselijk deze punten vooreerst even te laten rusten en op te pakken waar dit mogelijk is; de eindrapportage over het akkommodatie- beleid, een overleg met de woningbouwvereniging e.d. Tot 2 kan de in de notitie in hoofdstuk 7 verwoorde organisatie-struktuur voor gekoordineerd ouderenwerk worden gerekend. Zoals in de notitie ook wordt gesteld is er geen enkele struktuur in het lokale ouderenwerk. Dit betekent niet dat de verschillende voorzieningen niet (goed) funktioneren, maar er is vrijwel geen samenhang tussen deze voorzieningen. Een ieder werkt voor zich. Bij een goede organisatiestruktuur kunnen deze voorzienin gen wellicht nog beter funktioneren. In de notitie worden als voorbeelden van een goede organisatiestruktuur o.a genoemd: de samenwerking tussen de le en de 2e lijn in de gezondheidszorg; een centraal informatiepunt voor alle flankerende voorzieningen, b.v.: de warme maaltijdvoorziening; de personenalarmering; de dagverzorging; en aktiviteiten voor ouderen. het aan de ouderen aanpassen van voorzieningen; o.a. de bibliotheek en de warme maaltijdvoorziening; en het kreeren van een duidelijk herkenbaar ouderenbeleid. Voor het realiseren van de voornoemde organisatiestruktuur wordt in de no titie voor een afzonderlijke sektie "Ouderen" binnen de Welzijns Instelling Leeuwarderadeel gepleit. Deze sektie zou een belangrijke rol bij het ontwik kelen van gestruktureerd ouderenwerk kunnen worden toegedacht. Dit overeen- komend met wat in andere gemeenten door het gekoordineerd ouderenwerk wordt uitgevoerd. Bij de Welzijns Instelling Leeuwarderadeel dienen hiervoor dan een aantal werkgroepen te worden ingesteld. De notitie noemt in dit kader vier werk- groepen: d 1een werkgroep "Ouderen wonen" 2. een werkgroep "Aktiviteiten voor ouderen"; 3. een (aangepaste) bezoekendiensten 4. een begeleidingskommissie "Hulp- en zorgverlening" Voor de ondersteuning van zowel de sektie als de vier werkgroepen wordt in de notitie aan een projekt-funktionaris gedacht. De taken van deze projekt- funktionaris worden in hoofdstuk 7, paragraaf 2, van de notitie beschreven. Verwacht wordt dat de werkzaamheden van de projekt-funktionaris ongeveer 20 uur per week vragen. Gedacht wordt aan een projekt-funktionaris voor vooreerst drie jaar. Na deze drie jaar dient het werk van de projekt-funk tionaris te worden geevalueerd. De voornoemde visie wordt in vrijwel alle ontvangen reakties onderschreven. Men ziet het opzetten van een goede organisatiestruktuur als een positieve ontwikkeling. Het wordt als een eerste stap op weg naar lokaal gekoordi neerd ouderenwerk gezien. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 60