Een verzoek om financiele bijdrage moet voor 1 januari 1992 bij VROM zijn ingediend. Bij een latere indiening wordt de bijdrage verhoudingsgewijs gekort Essentieel in dit verband is de bestuurlijke bereidheid bij de lagere overhe- den om de aan haar toegedachte taken ook daadwerkelijk uit te gaan voeren met de daaraan verbonden personele en financiele consequentiesWat betreft de invulling van de personele consequenties kan dit op verschillende manieren worden gerealiseerd. Daarbij kan gedacht worden aan het inzetten van extra eigen personeel, versterking regionale milieuadviesdienst of uitbesteding van bepaalde werkzaamheden. Wat de benodigde capaciteit zal zijn moet in de komende tijd blijken uit de uitgewerkte checklist en de kengetallen in het kaderplan. Geen aanvraag om een bijdrage Overigens is de gemeente vrij om de VROM-gelden aan te vragen. Zij is daartoe niet verplicht.Waneer besloten wordt de bijdrage niet aan te vragen komt deze automatisch te vervallen. Het gevolg is wel dat een gemeente zich dan min of meer onttrekt aan een deel van haar verantwoordelijkheid en zoals die is aangegeven in het NMP(+) Voor het op korte termijn komen tot een intensieve uitvoering van het in het NMP(+) uitgestippelde beleid, ligt de bal nu duidelijk op de helft van de gemeenten Doelstellingen in het NMP(+) De doelstellingen in het NMP(+) veronderstellen een geintegreerde aanpak voor alle beleidsvelden. Milieudoelstellingen dienen door te werken in de beleidsbeslissingen van andere sectoren. Zonder deze interne afstemming is het realiseren van de doelstellingen in het NMP(+) niet mogelijk. Deze z.g. "externe integratie" van het milieubeleid beslaat de volgende beleidsvelden: R.O.gebiedsgerichte benadering; bestemmingsplannen geven "vertaalmo- gelijkheid" geintegreerd beleid. Bouwen/wonen Bouwen, wonen, energie en slopen zijn hier de trefwoorden voor mogelijkheden tot integratie van het beleid. Verkeer/vervoer(wijze van)mobiliteit, wonen/werk, verkeerslawaai als meest treffende voorbeelden. een deel van deze problematiek speelt veelal op een bovengemeentelijke schaal; b.v. op stadsgewest-nivo Energie hoofdzakelijk gericht op de C02-problematiek (het broeikasef- fect)is facet-beleid en komt terug in de overige beleidsvelden. Voorlichting/educatievergroten draagvlak beleid. doelgroepenbenade- ring. de gemeente vervult een voorwaardescheppende rol. In veel gevallen zal een gemeente haar voorbeeldfunctie dienen in te vullen (bedrijfsinterne milieuzorg, energiebeheer e.d.). Voor een aantal beleidsvelden is het nodig om te werken vanuit een "plan van aanpak" (energie, bouwen/wonen). Dit veronderstelt het nodige voorwerk, b.v. in de vorm van een gemeentelijk milieubeleidsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 62