Een verzoek om financiele bijdrage moet voor 1 januari 1992 bij VROM zijn
ingediend. Bij een latere indiening wordt de bijdrage verhoudingsgewijs
gekort
Essentieel in dit verband is de bestuurlijke bereidheid bij de lagere overhe-
den om de aan haar toegedachte taken ook daadwerkelijk uit te gaan voeren met
de daaraan verbonden personele en financiele consequentiesWat betreft de
invulling van de personele consequenties kan dit op verschillende manieren
worden gerealiseerd. Daarbij kan gedacht worden aan het inzetten van extra
eigen personeel, versterking regionale milieuadviesdienst of uitbesteding van
bepaalde werkzaamheden. Wat de benodigde capaciteit zal zijn moet in de
komende tijd blijken uit de uitgewerkte checklist en de kengetallen in het
kaderplan.
Geen aanvraag om een bijdrage
Overigens is de gemeente vrij om de VROM-gelden aan te vragen. Zij is daartoe
niet verplicht.Waneer besloten wordt de bijdrage niet aan te vragen komt deze
automatisch te vervallen. Het gevolg is wel dat een gemeente zich dan min of
meer onttrekt aan een deel van haar verantwoordelijkheid en zoals die is
aangegeven in het NMP(+)
Voor het op korte termijn komen tot een intensieve uitvoering van het in het
NMP(+) uitgestippelde beleid, ligt de bal nu duidelijk op de helft van de
gemeenten
Doelstellingen in het NMP(+)
De doelstellingen in het NMP(+) veronderstellen een geintegreerde aanpak voor
alle beleidsvelden.
Milieudoelstellingen dienen door te werken in de beleidsbeslissingen van
andere sectoren. Zonder deze interne afstemming is het realiseren van de
doelstellingen in het NMP(+) niet mogelijk.
Deze z.g. "externe integratie" van het milieubeleid beslaat de volgende
beleidsvelden:
R.O.gebiedsgerichte benadering; bestemmingsplannen geven "vertaalmo-
gelijkheid" geintegreerd beleid.
Bouwen/wonen Bouwen, wonen, energie en slopen zijn hier de trefwoorden
voor mogelijkheden tot integratie van het
beleid.
Verkeer/vervoer(wijze van)mobiliteit, wonen/werk, verkeerslawaai als
meest treffende voorbeelden. een deel van deze problematiek speelt
veelal op een bovengemeentelijke schaal; b.v. op stadsgewest-nivo
Energie hoofdzakelijk gericht op de C02-problematiek (het broeikasef-
fect)is facet-beleid en komt terug in de overige beleidsvelden.
Voorlichting/educatievergroten draagvlak beleid. doelgroepenbenade-
ring. de gemeente vervult een voorwaardescheppende rol.
In veel gevallen zal een gemeente haar voorbeeldfunctie dienen in te vullen
(bedrijfsinterne milieuzorg, energiebeheer e.d.).
Voor een aantal beleidsvelden is het nodig om te werken vanuit een "plan van
aanpak" (energie, bouwen/wonen). Dit veronderstelt het nodige voorwerk, b.v.
in de vorm van een gemeentelijk milieubeleidsplan.