daarvan; daaraan gekoppelde zoneringen en het inpassen van m.n.
de ontwikkelingen op het gebied van windenergie) dienen geregeld
te worden. Enige spoed is hierbij gewenst
Verder speelt het buro R.O. een rol bij het ontwerpen van
bouwplannen, waaring de mi 1ieuaspekten energiegunstige
situering/woonomgeving/landschappe1ijke inpassing) worden
meegewogen
5. Bouwen en wonen:
Voor een deel wordt aan deze taken reeds aandacht besteed. Verder
is de komst van een nieuw bouwbesluit in dit kader van belang.
Het buro bouwzaken kan aansluitend op de initiatieven van R.O.
meewerken aan het realiseren van energiezuinige gebouwen en het
gebruik van mi 1ieuvriende1ijke bouwmaterialen
6. Verkeer en vervoer:
Deze problematiek speelt grotendeels op bovengemeentelijke
schaal Met name op Stadsgewest-nivo kan hieraan aandacht worden
besteed. Het is van belang te voorkomen, dat t.a.v. de relatie
wonen/werken/mobiliteit nieuwe knelpunten ontstaan. Landelijke
regelgeving m.b.t. de locatiekeuze van grote bedrijven moet als
toetsingskader bij de planvorming worden betrokken.
7. Energie:
Hier is het thema "besparing" het kernpunt van het te voeren
beleid. A1 eerder werd in onze gemeente een dergelijk
besparingsplan opgezetDe uitvoering hiervan stagneert echter
Het is zeker nodig om een nieuw "plan van aanpak" voor energie op
te laten stellen. Dit kan, aansluitend op het opstellen van een
eigen eenvoudig mi 1ieuzorgsysteemdoor het buro Bouwzaken worden
gedaan. Verder is het van belang, de initiatieven van de
energiebedr i j ven op dit gebied goed te volgen. Met name met
betrekking tot vormen van alternatieve energiewinning
8Voor1i cht i ng
Dit dient voor milieu volgens het KVA een vast onderdeel te
worden van het gemeente1ijke beleid. Voorlichting is facetbeleid
en komt in alle overige beleidsvelden terugVoor een deel zal de
voorlichting door of via derden kunnen worden uitgevoerd. B.v.
door het OLAF-steunpunt of via regionale initiatieven.
Om aan al deze taken aandacht te kunnen besteden is veel extra
inzet aan uren nodig. Dit werd reeds zichbaar gemaakt in de
voorafgaande capac ite it sberekening.
Het Rijk komt de gemeenten hierbij financieel tegemoet door extra
bijdragen te verstrekken.
In een bestuursakkoord tussen Rijk en VNG alsmede een deelakkoord
tussen VROM en het VNG is een en ander vastgelegd. De gemeenten