10. KUNST- EN KULTUURBELEID. In "1991 is het reeds, zij het voorzichting, geopperd dat binnen het welzijnsbeleid behoefte aan een duidelijk kunst- en kultuurbeleid is. Het kunst- en kultuurbeleid is de laatste jaren enigszins op de achtergrond geraakt. Deze konstatering was aanleiding een werkgroep "Kunst en kultuur" in te stellen. Deze werkgroep is gevraagd een beleidsvisie inzake een za breed mogelijk gemeenteli.jk kunst- en kultuurbeleid te ontwikkelenDe werkgroep kon hierbij zelf haar grenzen bepalen. In maart 1991 heeft de werkgroep haar werkzaa.mhed.en afgerond en de notitie Gemeentelijk kunst— en kultuurbeleid" aangeboden. In hoofdstuk 16. van deze notitie komt de werkgroep tot een aantal aanbevelingen. De werkgroep is van mening dat deze aanbeve1ingen een goede basis aan een kunst— en kultuurbeleid kunnen geven. De keuze in deze is aan de politiek. De notitie van de werkgroep overwegend menen wij te raogen konkluderen dat de werkgroep een goed stuk werk heeft geleverd. De werkgroep heeft vrijwel alie aspekten van een kunst- en kultuurbeleid in haar notitie de revue laten passeren. De uiteindelijke konklusies en aanbevelingen kunnen inderdaad dan ook een goede leidraad voor de realisatie van een kunst— en kultuurbeleid zijn. Binnen dit kunst- en kultuurbeleid dienen dan echter nog wel prioriteiten te warden gesteld. Niet alle aanbevelingen kunnen een invulling krijgen. Hiervoor zijn enerzijds de beschikbare financiele middelen te beperkt, maar dient anderzijds ook naar de redle behoefte te warden gezien. Wij zijn van mening dat niet alle aanbevelingen eenzelfde prioriteit behoeven. De bladzij den 25 t/m 30 van de notitie overwegend komen wij dan tot de volgende prioriteitsste11ing: 1. Een musiekonderwijsbeleid. 2. De percentageregeling. 3. Subsidising amateuristische lcunstbeoefening 4. Voorlichting. Muz iekonderwl.i sbe leid Het muziekonderwijsbeleid heeft binnen het kunst- en kultuurbeleid de hoogste prioriteit. A1 jaren vormt dit onderdeel een diskussiepunt binnen de gemeente1ijke welzijnsplanning. De centrale vraag hierbij is, wel of geen muz i e kscho a1 De notitie van de Werkgroep "Kunst en kultuur" zegt over muziekonderwijs: muziekonderwijs is ddn van de peilers van een gestruktureerd kunst- en kultuurbeleid. Voor de argumentatie hiervoor verwijst de Werkgroep naar hoofdstuk 5. van de notitie. De werkgroep ziet het als een "must" d.at in een gemeentel ij k kunst- en kultuurbeleid financiSle ruimte voor muziekonderwijs wordt gekreSerd. Muzikale vanning maet een voor een ieder taegankelijke basisvoorziening zijn. Wij kunnen de vorenstaande konklusie van de werkgroep onderschrij veilWij zien de muzikale vanning als een. basiselement voor de algemene vanning van de mens. Deze vanning dient in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen. De meest aangewezen weg voor de muzikale vanning is een muziekschaalEen 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 65