14 IV. BELASTINGEN Alaemeen In de juninotie van 1991 is reeds ingegaan op integratie van gemeentelijke belastingen, het combineren van aanslagen en spreiding van betalingstermijnen in de tijd. In de kommissie Algemene- en Bestuurlijke zaken is deze mate- rie nadien nog twee keer aan de orde geweest. Uit het standpunt van de frakties is gebleken dat er in de raad geen xneerderheid is voor integratie van belastingen. Wei kon akkoord worden gegaan om in 1992 de nodige maatregelen te treffen om tot combineren van aanslagen en spreiding van de betalingstermijnen over te gaan. Om de burger een totaal overzicht te geven van de door de gemeente te vorderen bedragen lijkt het ons wenselijk om per 1 januari 1993 alle aanslagen te combineren op een aanslagbil- jet Ten aanzien van de invorderingstermijnen geven wij er de voorkeur aan, om dit in 4 tweemaandelijkse termijnen te doen. Deze termijnen zullen zo goed mogelijk over het jaar worden verdeeld. Om in 1993 met een schone lei te beginnen wordt de afvalstof- heffing van 1992 met 3 maanden naar voren gehaald t.w. van november naar augustus,waardoor de laatste vervaltermijn van deze belasting in 1992 ligt. Ook zal in 1992 een start worden gemaakt met het ontwerpen van standaard verordeningen. Deze standaard verordeningen leveren een ernorme tijdswinst op in het goedkeuringproces omdat alleen provinciale goedkeuring noodzakelijk is en de konink- lijke goedkeuring vervalt. Verder stellen wij u voor de mogelijkhied te openen personen, die reeds een aantal jaren voor kwijtschelding in aanmerking kwamen, en daarmee dus eigenlijk een struktureel recht op kwijtschelding hebben, geen aanslagen gemeentelijke belastin gen meer toe te zenden. Leges In het begeleidend schijven bij de voorjaarsnotitie is gewezen op het kostendekkend maken van de legestarieven. Met ingang van 1 januari 1990 is een wijziging in de gemeen- tewet opgetreden waarbij het heffen van een matige winst op leges is komen te vervallen. Om dit te kunnen beoordelen dienen de gemeenten voor 1995 over te gaan op een integrale kostprij sberekening De kosten die kunnen worden toegerekend zijn (in)directe personeelskosten, huisvestingskosten, matriele kosten, externe advieskosten en overheadkosten. Hieruit blijkt dat een juiste toerekening van kosten niet eenvoudig zal zijn, temeer omdat er ook wettelijke vrijstel- lingen zijn b.v. art. 73 van de Woningwet waar het gaat om bouwen van woningen door toegelaten instellingen en en de meldingsplicht in het kader van de hinderwet. Aangezien de Kroon of de provincie bij de standaardverordenin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1992 | | pagina 52