16
V. WELZIJN
Alcremeen
Bij de behandeling van het welzijnsprogramma voor 1992 is door
u met name gedebatteerd over de vraag of een instelling die
intern een besparing heeft gevonden deze dan mag gebruiken
voor andere binnen haar taakstelling liggende doeleinden. Met
name het instituut budgetsubsidies kwam hierbij aan de orde.
De subsidieverstrekking van de gemeente aan de bibliotheek en
het sociaal-cultureel werk wordt sinds een aantal jaren door
ons budgetsubsidie genoemd, maar of deze benaming juist is
moet worden betwijfeld. Dit, omdat aan een aantal voorwaarden
die bij een dergelijke subsidieverstrekking behoren niet wordt
voldaan.
De vraag is dan, wat is een budgetsubsidie nu precies en waar-
om wordt voor een dergelijke wijze van subsidiering gekozen?
Subsidies worden vaak verstrekt en berekend op basis van
bepaalde kategorien uitgaven van de instelling die de subsidie
gaat ontvangen. Zo kunnen subsidies bijvoorbeeld gebaseerd
zijn op de personeelskosten, de huisvestingskosten of het
exploitatietekortIn de praktijk worden deze regelingen door
degenen die de subsidies verstrekken vaak gezien als "open-
einde"-constructies. Ondanks de nodige regelingen en procedu
res die aan een subsidieverstrekking verbonden worden, blijken
die uitgaven niet altijd beheersbaar. Niet zelden wordt de
subsidieverstrekker achteraf geconfronteerd met een hogere
subsidieclaim. Om aan deze bezwaren tegmoet te komen wordt in
toenemende mate overgegaan op budgetfinanciering. Kenmerkend
voor dit systeem is het taakstellende, bindende karakter dat
onafscheidelijk verbonden is aan de term budget. Daarbij kan
een onderscheid gemaakt worden tussen een budgettering naar
input kostensoorten) en naar output te leveren presta-
ties. Indien de te leveren prestaties objektief goed gemeten
kunnen worden, wordt vaak gekozen voor de laatst genoemde
vorm. De taakstelling kan dan eventueel ook gepaard gaan met
een ruime decentralisatie van bevoegdheden t.a.v. de beheers-
matige aanwending van het budget en de herschikking tussen
onderdelen daarvan (bijvoorbeeld tussen de personele en de
materiele uitgaven)Zijn de prestaties minder goed te meten,
dan wordt veelal gekozen voor budgettering naar input. Decen
tralisatie van bevoegdheden m.b.t. tot herschikking van midde-
len is dan niet of in mindere mate mogelijk.
Hoewel budgetfinanciering ten aanzien van de effectiviteit en
de doelmatigheid van de aanwending van overheidsgelden duide-
lijk positief kan werken, zijn er wel degelijk knelpunten
aanwezig. Hieraan dient de nodige aandacht geschonken te wor
den.
Enkele van deze knelpunten zijn:
- het opstellen van regels m.b.t. wat wel en niet door de
gesubsidieerde instelling beinvloedbaar is. Voor niet be-
invloedbare, meest externe, factoren wordt vaak een compen-
satiemethodiek ingebouwd;
- regels ter compensatie van algemene loon- en prijsontwikkel-