16 V. WELZIJN Alcremeen Bij de behandeling van het welzijnsprogramma voor 1992 is door u met name gedebatteerd over de vraag of een instelling die intern een besparing heeft gevonden deze dan mag gebruiken voor andere binnen haar taakstelling liggende doeleinden. Met name het instituut budgetsubsidies kwam hierbij aan de orde. De subsidieverstrekking van de gemeente aan de bibliotheek en het sociaal-cultureel werk wordt sinds een aantal jaren door ons budgetsubsidie genoemd, maar of deze benaming juist is moet worden betwijfeld. Dit, omdat aan een aantal voorwaarden die bij een dergelijke subsidieverstrekking behoren niet wordt voldaan. De vraag is dan, wat is een budgetsubsidie nu precies en waar- om wordt voor een dergelijke wijze van subsidiering gekozen? Subsidies worden vaak verstrekt en berekend op basis van bepaalde kategorien uitgaven van de instelling die de subsidie gaat ontvangen. Zo kunnen subsidies bijvoorbeeld gebaseerd zijn op de personeelskosten, de huisvestingskosten of het exploitatietekortIn de praktijk worden deze regelingen door degenen die de subsidies verstrekken vaak gezien als "open- einde"-constructies. Ondanks de nodige regelingen en procedu res die aan een subsidieverstrekking verbonden worden, blijken die uitgaven niet altijd beheersbaar. Niet zelden wordt de subsidieverstrekker achteraf geconfronteerd met een hogere subsidieclaim. Om aan deze bezwaren tegmoet te komen wordt in toenemende mate overgegaan op budgetfinanciering. Kenmerkend voor dit systeem is het taakstellende, bindende karakter dat onafscheidelijk verbonden is aan de term budget. Daarbij kan een onderscheid gemaakt worden tussen een budgettering naar input kostensoorten) en naar output te leveren presta- ties. Indien de te leveren prestaties objektief goed gemeten kunnen worden, wordt vaak gekozen voor de laatst genoemde vorm. De taakstelling kan dan eventueel ook gepaard gaan met een ruime decentralisatie van bevoegdheden t.a.v. de beheers- matige aanwending van het budget en de herschikking tussen onderdelen daarvan (bijvoorbeeld tussen de personele en de materiele uitgaven)Zijn de prestaties minder goed te meten, dan wordt veelal gekozen voor budgettering naar input. Decen tralisatie van bevoegdheden m.b.t. tot herschikking van midde- len is dan niet of in mindere mate mogelijk. Hoewel budgetfinanciering ten aanzien van de effectiviteit en de doelmatigheid van de aanwending van overheidsgelden duide- lijk positief kan werken, zijn er wel degelijk knelpunten aanwezig. Hieraan dient de nodige aandacht geschonken te wor den. Enkele van deze knelpunten zijn: - het opstellen van regels m.b.t. wat wel en niet door de gesubsidieerde instelling beinvloedbaar is. Voor niet be- invloedbare, meest externe, factoren wordt vaak een compen- satiemethodiek ingebouwd; - regels ter compensatie van algemene loon- en prijsontwikkel-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1992 | | pagina 54