Pas in 1993 zullen de samenwerkende gemeenten de aktiviteiten
moeten plannen voor alle vier de deelterreinen voor het jaar
1994. Intern zullen wij ons over dit laatste de komende tijd
nader beraden. Met name de plaats van het R.O.C. en het R.B.A.
binnen deze planning willen wij nog eens nader onder de loep
nemen. Via de Raadskommissie Welzijn zullen wij u over de ont-
wikkelingen in deze informeren.
De K.V.E. 1991 schrijft voor dat gemeentebesturen voor de
aktiviteitenplanning moeten samenwerken op grond van de Wet
Gemeenschappelijke Regelingen (W.G.R.). De W.G.R.-indeling is
dan ook het algeraeen uitgangspunt voor de schaal van de voor-
bereiding en de besluitvorming voor het Regionaal Edukatief
Plan. Als uitzondering hierop is het toegestaan dat gemeente
besturen voor de deelterreinen basisedukatie en vormings- en
ontwikkelingswerk voor volwassenen ieder voor zich een plan
vaststellen. Deze afzonderlijke plannen dienen dan binnen
W.G.R.-Verband op elkaar te zijn afgestemd.
Het verplicht samenwerken op grond van de W.G.R. betekent voor
gemeenten dat op W.G.R.-schaal een gemeenschappelijke regeling
moet worden getroffen of dat moet worden aangesloten bij een
al in de Regio bestaande gemeenschappelijke regeling. Aange-
zien er in de Regio Noord-Friesland al een basisregeling is,
verdient het de voorkeur hierbij aan te sluiten. In dit geval
dient de gemeenschappelijke regeling gewijzigd te worden, in
die zin dat taken en bevoegdheden van de gemeenten op het
terrein van de planning van de volwassenenedukatie aan de
Regio Noord-Friesland worden overgedragen
In opdracht van de Kommissie voor Onderwijsaangelegenheden van
de Regio Noord-Friesland is door een ambtelijke werkgroep een
voorstel uitgewerkt voor de planning van de volwasseneneduka
tie in de Regio Noord-Friesland.
Door de ambtelijke werkgroep is een planprocedure en een
konsept "Verordening Planning Volwassenenedukatie" voorbereid.
Daarnaast zijn in overleg met de betrokken instellingen uit-
gangspunten en beleidsontwikkelingen voor het konsept Regio
naal Edukatief Plan 1993 geformuleerd.
In de planprocedure worden de afzonderlijke gemeenteraden
instellingen voor volwassenenedukatie en doelgroepenorganisa-
ties betrokken bij de voorbereiding van het konsept Regionaal
Edukatief Plan.
Wat betreft de basisedukatie gaat de voorkeur uit naar Regio-
nale planvaststelling, gezien de ontwikkelingen tot schaal-
vergroting en de samenwerking van instellingen voor basisedu
katie in de Regio Noord-Friesland met VAVO en deeltijd MBO van
het Fries Avond Kollege, het Friesland Kollege (MBO/CBO) en
het Vormingscentrum Stijl, gericht op de vorming van een
Regionaal Opleidingen Centrum (ROC).
Daarentegen lijkt op grond van het plaatselijke karakter van
het vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen en het
feit dat gemeenten vormings-ontwikkelingswerk voor volwassenen
uit eigen middelen subsidieren; planvaststelling voor deze
aktiviteiten door afzonderlijke gemeenten voor de hand te lig-
gen.
Gemeenten kunnen tevens afzonderlijk besluiten middelen be-
schikbaar te stellen aanvullend op de door de Minister van 0.