Aangezien wij samenwerking zien als een aktiviteit van mini- maal twee, nemen wij aan, dat zowel bij het kollegeprogramma als bij het raadsbesluit het bestaansrecht van de beide in- stellingen, die reeds gedurende vele jaren het Algemeen Maat- schappelijk Werk in onze gemeente gestalte geven, niet op voorhand in het geding was. De konklusie dient dan ook te worden getrokken, dat het aan- wijzen van den instelling om het Algemeen Maatschappelijk Werk in onze gemeente hierdoor te laten verzorgen (als principe) geen steun vindt in zowel het kollegeprogramma als het raads besluit. Nu in regionaal verband geen oplossing is gevonden, zullen wij zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor het werkgebied LeeuwarderadeelKenmerken hierbij dienen te zijn kwaliteit en kostenbeheersing Een instelling ontleent niet het bestaansrecht aan het simpele feit, dat men er al zo lang is. Subsidie mag worden verstrekt als aan voorwaarden wordt voldaan. Teneinde dit in goede banen te leiden zou moeten worden gekomen tot een subsidieverorde- ning "Algemeen Maatschappeli jk Werk Leeuwarderadeel". In deze verordening dient te worden vastgelegd, aan welke eisen moet worden voldaan om voor subsidiering in aanmerking te komen bijv. opleidingseisen voor het personeel, 7 x 24-uurs bereikbaarheid, spreekuurpost in Leeuwarderadeel etc. Daar- naast kan worden aangegeven dat instellingen werkzaam in Leeuwarderadeel dienen samen te werken op zowel uitvoerend als op bestuurlijk nivo. Het beleid t.a.v. het werkgebied Leeuwar deradeel zou moeten worden vastgesteld in een gezamenlijk overleg (Platform, Federatie, Holding) en niet in de afzonder- lijke stichtingsbesturen De subsidievoorwaarden dienen voorrang te geven aan het uit voerend werk t.b.v. de klienten. Kosten van overhead dienen kritisch te worden bekeken. Tevens moet worden bezien of er per inwoner of per verrichting wordt gesubsidieerd. Indien men niet aan de gestelde voorwaarden voldoet, kan dit als gevolg hebben, dat de subsidie wordt beeindigd. De vraag is uiteraard of 6en en ander in de praktijk reali- seerbaar is. Niet is gebleken, dat op voorhand getwijfeld hoeft te worden aan de kwaliteit van de beide instellingen. Op uitvoeringsnio wordt al bij verschillende werkvormen samenge- werkt, zoals: - de 7 x 24-uurs bereikbaarheid; - de jeugdhulpverlening; - de gemeentelijke home-teams; - de video hometraining; en - in gemeentelijke (advies)kommissies. Daarnaast valt nog te denken aan gezamenlijke deskundigheids- bevordering, opleidingen, intervisie (overleg werkers) en spreekuurruimte Een struikelblok leek tot voor kort de bestuurlijke samenwer king tussen de beide instellingen. Naar aanleiding van de behandeling van dit laatste punt in de 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1992 | | pagina 97