10
I
7. Standaard-verordening op de gemeentelijke identiteitskaart
*fS
7.1 Tekst van de verordening
De raad van de gemeente Leeuwarderadeel
overwegende dat er een maatschappelij ke behoefte bestaat aan een
officiSle gemeentelijke identiteitskaart naast de bestaande documenten
die als identiteitsbewijs worden gebruikt;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 december
1992;
gelet op artikel 168 van de gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende: Verordening op de gemeentelijke
identiteitskaart
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
Deze verordening verstaat onder:
A. identiteitskaart: het door burgemeester en wethouders verstrekte
document aan de hand waarvan is vast te stellen of waarmee is aan. te
tonen welke persoon iemand is;
B. houder: degene op wiens naam de identiteitskaart is gesteld en ten
behoeve van wie de identiteitskaart door burgemeester en wethouders is
uitgereikt;
C. verstrekken: de beslissing tot het uitreiken van een identiteits
kaart
D. uitreiken: het feitelijk ter beschikking van de houder stellen van
de op zijn naam gestelde identiteitskaart;
I E. inhouden: het feitelijk aan de beschikking van de houder onttrekken
van de op zijn naam gestelde identiteitskaart.
Artikel 2
1. Aan degene die de Nederlandse nationaliteit bezit of op grond van de
Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 September 1976 (Stb.
468) als Nederlander wordt behandeld en in de bevolkingsadministratie
van de gemeente of in het Centraal Persoonsregister is opgenomen, wordt
op diens verzoek door burgemeester en wethouders binnen de grenzen van
deze verordening een identiteitskaart verstrekt.
2. Burgemeester en wethouders verstrekken de identiteitskaart binnen
twee weken, na de dag waarop de aanvraag overeenkomstig de voorschrif-
ten is ingediend. Burgemeester en wethouders kunnen de verstrekking met
ten hoogste twee weken verdagen.
3. De identiteitskaart wordt aan de houder persoonlijk of aan een door
de houder schriftelijk gemachtigde uitgereikt. De gemachtigde moet zich
op verzoek kunnen legitimeren.