bepaald moment moet een projekt in de eigen financiering kunnen voorzien. Wij zullen de voornoemde ontwikkelingen thans konkreet met de rijstboerenorganisatie afronden. Wij zullen de voornoemde bedragen in drie termijnen aan de rijstboerenorganisatie overmaken. Van de kant van de rijstboerenorganisatie verwach- ten wij dan een regelmatige verslaglegging over de voortgang van het projekt in de jaren t/m 1993. Wij hechten veel waarde aan een goed en regelmatig kontakt. Ook straks na het beein- digen van de financiele bijdragen. Ook dan hopen wij nog kon- takten met de rijstboerenorganisatie te onderhouden. Mogelijk kunnen wij de ri jstboerenorganisatie dan op een andere dan de huidige financiele wijze ondersteunen. Het vorenstaande resumerend memen wij te mogen stellen dat het in de afgelopen jaren gevoerde beleid inzake ontwikkelingssa- menwerking en solidariteit toch wel als positief mag worden bestempeld. Zoals bekend betreft het een beleidsterrein waar- over de meningen (nogal) kunnen verschillen. Met name wordt hierbij vaak op de taak van de Rijksoverheid gewezen. Belang- rijk in deze diskussie is echter de vraag hoe men op lokaal nivo tegenover de Derde Wereld staat. De kloof tussen arm (de Derde Wereld) en rijk (onze Westerse wereld) is groot. Kan men hier als lokale overheid dan voor weglopen? Het kollegeprogramma 1990-1994 is in deze duidelijk. Dit programma zegt: "Hoewel buitenlandse politiek en in het verlengde daarvan ontwikkelingssamenwerking een nationale aangelegenheid is, heeft de gemeente in samenhang met de organisaties op dit terrein hierin een niet onbelangrijke taak, met name ten aanzien van de bewustwording" Wij menen dat het beleid van de afgelopen jaren hierop aan- sluit. Bewustwording ondersteunt door een projekt in de Derde Wereld. Zoals reeds werd gememoreerd is de geplande doelstel- ling voor wat betreft de bewustwording niet geheel gereali- seerd. Hieraan zal meer aandacht moeten worden geschonken. B.v. nauwere kontakten met andere, lokale en regionale, bij de Derde Wereldproblematiek betrokken organisaties/instellin- gen/groepen en een gerichter aktiviteitenprogramma. Wij denken in dit kader aan een doelgroepenbeleid. Een belangrijk aspekt in de afgelopen beleidsperiode betrof de landkeuzePeru. Hierop is, gezien de politieke konstruktie in dit land, toch wel enige kritiek geweest. Wij menen hierop de volgende reaktie te moeten geven. Doel van het ondersteunen van een projekt als het "Kommunika- tieprojekt" is het helpen aan de basis. Dit is de plaats waar de hulp nodig is. De politieke struktuur van het betreffende land achten wij hierbij van minder belang. In veel Derde Wereld-landen als Peru kan deze struktuur immers van de ene op de andere dag wijzigen. Een reel gegeven is echter wel, dat welke struktuur ook aan de macht is, deze niet in staat is (gebleken) de problemen aan de basis op te lossen. Wij menen deze mensen op basis van een politieke struktuur dan ook niet in de steek te mogen laten. Essentieel in dit kader is dat de hulp rechtstreeks wordt aangeboden en niet via allerlei tus-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1992 | | pagina 63