bestuurlijke kapaciteit in ontwikkelingslanden. Kortweg houdt dit het volgende in. Het gaat hier om kennis- overdracht, advisering en/of technische hulp op terreinen zoals volkshuisvestingstadsreiniging, drinkwatervoorziening, waterbeheersing e.d. Hiertoe kunnen korte opleidingen in Nederland worden gevolgd. Doel van een en ander is de kwali- teit van gemeentebestuur en gemeenteadministratie te verhogen en de autonomie van de gemeenten in de Derde Wereld te bevor- deren. Op deze manier kan er een samenwerking ontstaan tussen gemeenten in Nederland en gemeenten in de Derde Wereld. Dit is met name een vorm van ontwikkelingssamenwerking die door gro- te(re) gemeenten wordt uitgevoerd. 4Voorwaarden voor een opzet in de gemeente Leeuwarderadeel Om een keuze te kunnen maken uit de projektvormen a. t/m c. is het eerst noodzakelijk om de voorwaarden te formuleren (c.q. doelstellingen te bepalen) op welke manier door en in de ge meente Leeuwarderadeel met ontwikkelingssamenwerking en soli- dariteit met de Derde Wereld verder moet worden gegaan. Bij de huidige projektkeuze is indertijd zonder veel poespas bij het Peru-Projekt Friesland aangesloten. Thans is er sprake van een aantal jaren ervaring en kunnen er wellicht konkrete voor waarden (doelstellingen) worden geformuleerd. De voorwaarden, zoals ze hieronder worden aangereikt gaan uit van een dubbele doelstelling die door een projektvorm beide gestalte krijgen, nl.: - konkrete hulpverlening in de Derde Wereld; en - voorlichting aan en bewustwording van de eigen bevolking. Voorwaarden 1. Een belangrijke voorwaarde is om de bevolking van de ge meente Leeuwarderadeel er bij te kunnen betrekken. Kortom de wijze waarop gestalte kan worden gegeven aan het beleid met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking en solidari- teit met de Derde Wereld moet (mede door middel van voor lichting en bewustwording) ook de bevolking aanspreken, zodat ook zij kunnen meedenken, organiseren enz. 2. Voor zowel de wijze van voorlichting en hulpverlening is het noodzakelijk dat de gekozen projektvorm overzichtelijk is en begrijpelijk voor de bevolking. Dit komt ten goede aan de herkenbaarheid van het projekt en wellicht ook de houding van de bevolking ten aanzien van het ontwikkelings- werk in het algemeen en het gekozen projekt in het bijzon- der 3. Het derde belangrijke aspekt is dat bij de opzet zo'n vorm wordt gekozen dat de wederzijdse informatielijnen (projekt- gemeente en gemeente-projekt) zo kort mogelijk zijn (recht- streeks). Dit bevordert dan niet alleen de herkenbaarheid, maar ook de gerichte hulpverlening (efficient) en de ver- antwoording ervan 4. Het is verstandig om een projekt te kiezen met een van tevoren afgebakende duur. Daarbij moet echter de kontinui- teit van het projekt wel gewaarborgd worden. Deze beide 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1992 | | pagina 67